Gädd-Trofé, men till vilket pris? Och på vems bekostnad? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Gädd-Trofé, men till vilket pris? Och på vems bekostnad?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Gädd-Trofé, men till vilket pris? Och på vems bekostnad?

Många med mig spenderar säkert massor med timmar på Youtube när man av olika anledningar inte kan vara ute på vattnet själv. Tips, trix, inspiration eller bara rent tidsfördriv. Sökte häromkvällen på gäddfiske i lite olika tappningar och dök på en video som jag personligen tyckte var rent horribel.
    Att den var helt kasst filmad var väl inget konstigt och inget jag klankar på, men sättet en riktigt stor "trofégädda" hanteras på är det konstigaste jag sett på länge. åtminstone i kategorin catchnreleaseproffsamatörsportfiskare som med dagens teknik gärna bidrar till min fiskefilms-surfning. Se själva länken nedan:

Självklart menar jag inte att hoppa på någon rent personligt, men till vilket pris måste man få en ståtlig gädda fångad på film och bild? För sin egen stimulans och bekräftelse i sportfiskevärlden?
    Att släpa en stor men ändå så känslig fisk i båtens reling, daska den i durken och hålla ett gälgrepp som mer liknar sättet att slita gälarna ur en död sik? Att efter redan ha hängt tillräckligt länge för att det ska vara skadligt för buk osv för att sedan skona den genom att vika den dubbel i en för liten Julapåse inför vägning.

En video som bitvis liknade en parodi och buskis fick mig att skratta, för att sedan tänka om och bli lite förbannad.
    Det är klart att det händer varje dag bland okunniga fiskare, barnbarn som klubbar en 9kilosgäddor för att sedan stolt visa upp för morfar eller smått trångsynta ädelfiskfantaster som gladeligen låter dessa bestar ligga o kvävas i skogsbrynet istället för att de ska äta upp deras hobby, deras mat.
    Skärpning, trophyhunters.

Glad fiskehöst på er,

Markus

Julahammocken var en höjdare i detta tragikomiska klipp. Själv försöker jag, om möjligt, kroka av fisk jag inte tänker behålla utan att ta upp den ur vattnet.

Kommentera

Gädda får jag bara som bifångst, Krokar alltid av dom vid båtkanten. Abborren får en uppmaning att hämta farfar och åker raskt tillbaks. Jag orkade inte kolla på klippet, men jag tycker alltid det är tråkigt när folk hanterar fisk dåligt. Jag tar sällan hem fisk för jag tycker inte det är speciellt gott att äta

Kommentera

Tycker inte att det såg så farligt ut, gubben var ensam, gammal, skåning, uppspelt, kamerastativet krångla osv.
        Sett betydligt värre klipp än detta som man skulle kunna ifrågasätta...
        My wife says she is gonna leave me if i go fishing one more time,
        lord how i will miss that woman...

Kommentera

fisken var uppe 3 minuter och på den tiden har han vägt, mätt och krokat loss den samt tyvärr trixat en del med kameran som inte verkar fungera som han tänkte sig.

Tycker inte det var så farligt ärligt talat. Hade han haft en matta i båten hade jag inte tyckt det varit alls farligt. Det verkar som att han är lite ny på filma och då är det klart det blir lite trial & error. Han fick säkert själv massor med idéer till hur han skulle löst det till nästa gång.

Nej håller inte med

Kommentera

Det var väl ändå det här diskussionen skulle handla om?

Ursprungligen postat av Kihlgren Visa inlägg
            ...till vilket pris måste man få en ståtlig gädda fångad på film och bild? För sin egen stimulans och bekräftelse i sportfiskevärlden?

Kommentera

Exemplet som diskussionen bygger på är vad jag diskuterade.

Kommentera

Förr - under den predigitala eran före internet, smartphones och actionkameror - var en fin fångst något man berättade om, gärna vid en lägereld över en kopp hett kaffe eller någon annanstans över en kall öl. Jag saknar den tiden.

Kommentera

Ursprungligen postat av Sg Visa inlägg
                  Exemplet som diskussionen bygger på är vad jag diskuterade.
                  Därav min kommentar.

Kommentera

Allt var bättre förr Lausvik. Tacka vet jag förr när Jesus gick i kortbyxor och inga problem existerade.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Rospigg, 2023-08-28, 16:34
                    28 svar
                    2 608 visningar
                    12 gillar
                    Senaste inlägg .art
                    av .art

Startad av Xerup, 2024-03-14, 10:04
                    3 svar
                    245 visningar