Gädda: C&R eller Döda? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Gädda: C&R eller Döda?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Gädda: C&R eller Döda?

Det är mycket möjligt att denna tråd är i fel forum. Om så är fallet så får en admin/moderator gärna flytta tråden till det rätta forumet.

Jag var ute och fiskade igår med min bror och lyckades få en mycket fin, om än liten, gädda på kroken. Drog in fisken för att sedan hova upp hen. När vi tog ut fisken från hoven så sprattlade den till ganska rejält vilket gjorde att draget/kroken (wobbler) drog upp delar av hens underkäke. Draget lossnade även i samma sekvens.
    Eftersom att både jag och min bror är nybörjare när det kommer till fiske så hade vi lite svårt att avgöra om detta var en allvarlig/svår skada eller bara en "vanlig skråma", som förekommer när man får fisk/ska ta bort kroken. Dvs en skada som läker/inte är livshotande för fisken.
    Vi bestämde oss för att släppa tillbaka skönheten i vattnet. Var detta ett korrekt beslut eller borde vi ha avlivat fisken då skadan var för svår/allvarlig?

Skriver denna tråd eftersom att jag tycker det är väldigt bra/intressant att veta detta inför framtida fångster.
    Är ju väldigt svårt, som nybörjare, att veta vad som anses vara en svår/allvarlig skada och vad som är vanliga "fångstskador" som inte är så allvarliga/läker.
    Ni får jätte gärna komma med tips och tricks/information kring hur man ska tänka och vad man bör kolla efter innan man bestämer sig för om man ska köra en C&R eller ta död på fisken.
    Ber om ursäkt om bilden inte är helt hundra, fokuserade lite fel när jag tog bilden ^^

Tacksam för alla svar/tips jag kan få!

Click image for larger version

Name:	10464304_10154241826000277_8080890664935156655_n (1).jpg
Views:	1
Size:	92,9 KB
ID:	1830556
    Senast ändrad av Jompii; 2014-06-20, 23:47.

Fiskarna tål mer än vad man kan tro. Dom flesta skador som uppstår läker fint. Ända gången jag har avlivat fisken har varit då gäddan har svalt betet. Se bara till att den piggnar till innan du släpper tillbaka gäddorna

Kommentera

Utifrån hur du beskriver det hela så tycker jag att det var rätt att släppa tillbaka fisken. En skada på gäddans käkar och att det kanske låssar någon liten bit från käken är inget ovanligt enligt min erfarenhet tyvärr.

Om den däremot blir skadad i gälarna och/eller blöder från dem bör man överväga avlivning. Vid kallt vatten(vad det nu är? man får väl avgöra själv helt enkelt, kanske som det kallaste man kan få i vattenkranen?) och om det bara blöder liiiiite från bara en av gälarna kan man släppa tillbaka fisken.

Något att ha med sig i tankarna när nästa gädda skall avkrokas är att gärna inte lägga den direkt på bryggan utan ha någon sorts fuktigt underlag att ha fisken på. Eller en lip-grip och kroka av den när den fortfarande är i vattnet, lyft fisken kanske halvvägs upp ur vattnet och använd en tång med långt skaft. För att inte skada gäddans slem-skikt i onödan.

Jag brukar blöta händerna när jag skall ta i fisken för då sätter sig inte gäddlukten lika mycket i huden.

Så gör jag.

Mvh

Kommentera

Blöta händer är dessutom mera skonsamma mot slemskiktet om man nu måste ta i fisken.
        PS. Hellre ett hål i läppen än bonkad av käppen. (Gammalt gäddordspråk).
        Senast ändrad av Gösta; 2014-06-21, 09:54.

Kommentera

Har även jag med varit i samma tankebanor gällande fiskens c&r och att den bör piggna till innan release. En trevlig ung man från sportfiskarna fick mig på lite andra tankar då forskning har visat att fiskar (därmed gäddor) är väldigt lättpåverkade av stress. En release där man håller i gäddan och den känner sig fångad är stressande för gäddan och kan ha allvarligare konsekvenser än man tror. Därför rekommenderar man nu att "kasta" i gäddan i vattnet för att den ska känna frihet och inte stress. Notera att jag med "kasta" inte menar ställa sig på en bro och låta gäddan flyga, utan från sisådär en halvmeters höjd.

Kommentera

Ursprungligen postat av semir Visa inlägg
            En release där man håller i gäddan och den känner sig fångad är stressande för gäddan och kan ha allvarligare konsekvenser än man tror. Därför rekommenderar man nu att "kasta" i gäddan i vattnet för att den ska känna frihet och inte stress. Notera att jag med "kasta" inte menar ställa sig på en bro och låta gäddan flyga, utan från sisådär en halvmeters höjd.
            Intressant. En del gånger när jag hållit gäddan i stjärtspolen och dragit den fram och tillbaka i vattnet för att syresätta den så har gäddan efter att jag släppt iväg den bara simmat ett par meter och sedan ställt sig där i ett flertal minuter. Andra gäddor har dock gett mig en bra dusch när de simmat iväg i högsta fart. Men kanske de som "parkerat" har blivit stressade?

Skall testa detta. (Med sunt förnuft då förstås, inte låta dem flyga från en bro )

Kommentera

Den klarar sig nog fint så länge benet i käken va helt . Finns ju dom som återutsätter all fisk oavsett skick på den :/.
              Den som tycker sex är det skönaste som finns har aldrig varit riktigt skitnödig

Kommentera

Spelar ingen roll hur skadad den är, lika bra att släppa tillbaks och i alla fall ge den en chans att överleva eller bli mat till en annan fisk än bonka den och slänga i buskarna eller i grund vatten där större fisk kanske inte hittar den.

Kommentera

Ursprungligen postat av Gös_Hasse Visa inlägg
                  Spelar ingen roll hur skadad den är, lika bra att släppa tillbaks och i alla fall ge den en chans att överleva eller bli mat till en annan fisk än bonka den och slänga i buskarna eller i grund vatten där större fisk kanske inte hittar den.
                  Man behöver nog inte oroas sig för att den INTE blir hittad.
                  Den som tycker sex är det skönaste som finns har aldrig varit riktigt skitnödig

Kommentera

Ursprungligen postat av Gös_Hasse Visa inlägg
                    Det håller jag absolut inte med om. Ser man att en fisk med högsta sannolikhet dör tycker jag den ska avlidas. Det är fiskarens ansvar om det förhåller sig så. Jag tycker det är fint att ni som fiskar inriktad C & R finns och många vettiga saker har kommit tackat vara det, så du ska inte missförstå mig. Men att låta en fisk simma tillbaka för att dö en långsam död anser jag som förkastligt. När det är sagt äter jag själv gädda (om fångat i strömmande vatten) och bonkar absolut inte en fisk bara för att slänga den på land - ett fenomen som gör mig totalt ursinnig! (jag hörde fan en man berätta om hans sons 12 kilo's gädda som de dödade och spikade upp på ett båthus vid umeälven - oooojjjj vad jag kokade)
                    Peace out

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Rospigg, 2023-08-28, 16:34
                    28 svar
                    2 623 visningar
                    12 gillar
                    Senaste inlägg .art
                    av .art

Startad av Xerup, 2024-03-14, 10:04
                    3 svar
                    255 visningar