Hur kan jag vårda mitt eget vatten? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Hur kan jag vårda mitt eget vatten?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Förr var det ju rätt vanligt att man tog upp fisk ur olika vatten. Ofta rätt mycket fisk. Fisk som metades, fångades i ryssjor, mjärdar och nät. Eller med ståndkrok, på långrev, med angeldon och på en del andra sätt. I princip ingen fisk släpptes åter. Detta höll man på med i flera hundra år, ja i årtusenden, och på det stora hela gick det ganska bra. Jag tror nog att ett sunt fiskevatten även nuförtiden överlever att inte alla tillämpar C&R. Även om de som tar upp fisken är schweizare och har filémaskin. På något vis tror jag inte riktigt att schweizarna och deras filémaskiner är förklaringen till att många fiskbestånd och fiskevatten kollapsat under de senaste decennierna.

Kommentera

Ursprungligen postat av lausvik Visa inlägg
      Förr var det ju rätt vanligt att man tog upp fisk ur olika vatten. Ofta rätt mycket fisk. Fisk som metades, fångades i ryssjor, mjärdar och nät. Eller med ståndkrok, på långrev, med angeldon och på en del andra sätt. I princip ingen fisk släpptes åter. Detta höll man på med i flera hundra år, ja i årtusenden, och på det stora hela gick det ganska bra. Jag tror nog att ett sunt fiskevatten även nuförtiden överlever att inte alla tillämpar C&R. Även om de som tar upp fisken är schweizare och har filémaskin. På något vis tror jag inte riktigt att schweizarna och deras filémaskiner är förklaringen till att många fiskbestånd och fiskevatten kollapsat under de senaste decennierna.
      När du du säger det så låter det ganska logiskt.

Kommentera

problemet är att fångstmetoderna har blivit bättre och bättre med åren.......men som sagt är det ingen yrkesfiske i sjön så tror jag inte detta är största problemet. Den största boven är miljöförstörningen som skett ända sen industrialismen började.

Kolla med kommun/länsstyrelsen om det går att ta prover i sjön och eventuellt vidta åtgärder efter resultat.
        FLUGA: Fjällröding 1.5kg / Öring 0.8kg / Harr 1.5kg / Regnbåge 1.72kg / Gädda 6.84kg
        SPINN: Gädda 6,5kg / ?kg Abborre / ?kg Gös

Min blogg http://mojosfiske.blogspot.com/

Kommentera

Som jag uppfattat saken så var trådstartaren allmän oroad över att schweizarna filéar fisk istället för att släppa tillbaka den. Däremot framgick det inte att fisket blivit sämre eller att det fanns några andra tecken på att beståndet minskat.

Kommentera

Oron är befogad, det finns flera exempel på försämrat fiske efter en ökning av mängden upptagen fisk. Tex har Havskattbeståndet gått kraftigt tillbaka på många håll i Norge pga ökat turistfiske. Och många vatten som höll storgäddor här i Finland är bara en skugga av vad de var tidigare innan de hemsöktes av bonkararmadorna.

Kommentera

Ursprungligen postat av Jester Burk II Visa inlägg
              Oron är befogad, det finns flera exempel på försämrat fiske efter en ökning av mängden upptagen fisk. Tex har Havskattbeståndet gått kraftigt tillbaka på många håll i Norge pga ökat turistfiske. Och många vatten som höll storgäddor här i Finland är bara en skugga av vad de var tidigare innan de hemsöktes av bonkararmadorna.
              Fast nu har vi ju inga som helst uppgifter om hur hårt schweizarna beskattar det aktuella beståndet, eller? För det är väl ändå inte så att alla bestånd överallt riskerar att kollapsa så snart inte alla som fiskar tillämpar C&R? Själv tror jag hur som helst att man kan dra upp, bonka, filéa och äta upp rätt mycket gädda (eller annan fisk)utan att orsaka någon ekologisk katastrof. I alla fall i de vatten där bestånden är livskraftiga.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
              Startad av Rospigg, 2023-08-28, 16:34
              28 svar
              2 623 visningar
              12 gillar
              Senaste inlägg .art
              av .art

Startad av Xerup, 2024-03-14, 10:04
              3 svar
              255 visningar