Skrämmande film om överfiske - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Skrämmande film om överfiske

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Skrämmande film om överfiske

Intressant och skrämmande, tänkvärt så här till nästa års val!

Join the campaign to end EU overfishing, http://bit.ly/Xiyz7E - this animation was first launched in May 2012, some of it is out of date, but not the part ab...
    Feces piscis!

Japp, överfiske är skrämmande och jävligt sorgligt, men det är bara en sorts överkomsumtion av många andra minst lika skrämmande. Överkonsumtion av fossila bränslen (som bidrar till klimatförändringar och försurningen av haven), överkonsumtion av mat (som bidrar till fetma, sjukdomar och klimatförändringar), överkonsumtion av kemiska ämnen (som bidrar till förgiftning och genetiska skador), överkonsumtion av prylar och tjänster (som bidrar till de allra flesta tänkbara miljöproblem) osv. Så skönt att veta att vi sportfiskare är så aktivt med och bidrar till att stoppa vansinnet, genom att köra med Catch & Release. ;-)

Kommentera

Fast om jag bränner 10-15 liter icke katalyserad soppa med båten för att släppa tillbaks 2-3 gäddor så är jag ju inte någon hjälte till när det kommer till det fossila brännandet.

Spontant så kan jag känna att aftonbladet är fullt med rubriker om fossila bränslen, 5-2-dieter, diskussioner om dubbdäck och utsläpp av partiklar, däremot överfiskning av våra hav med eventuella konsekvenser (dvs. totalhaveerade ekosystem i världshaven redan år 2060, med 1,2 miljarder människor idag har fisk som sin främsta proteinkälla). Det känner jag kan vara ett större problem än dubbdäcks vara eller icke vara på Hornsgatan..
      Feces piscis!

Kommentera

Ursprungligen postat av cazorp Visa inlägg
        Fast om jag bränner 10-15 liter icke katalyserad soppa med båten för att släppa tillbaks 2-3 gäddor så är jag ju inte någon hjälte till när det kommer till det fossila brännandet.

Spontant så kan jag känna att aftonbladet är fullt med rubriker om fossila bränslen, 5-2-dieter, diskussioner om dubbdäck och utsläpp av partiklar, däremot överfiskning av våra hav med eventuella konsekvenser (dvs. totalhaveerade ekosystem i världshaven redan år 2060, med 1,2 miljarder människor idag har fisk som sin främsta proteinkälla). Det känner jag kan vara ett större problem än dubbdäcks vara eller icke vara på Hornsgatan..
        Fel har ingen, men vissa saker kan vara mer rätt, eller låt säga av större betydelse än andra. Håller med om dubbdäcken den frågan räddar bara de folk som bor i stan, inte naturen så detta spelar mindre roll.

Dina 10-15 liter är ett skämt i sammanhanget, finns vissa fisketyper (no name) där man använder motor mycket. Sett annonser på 400 tim gångtid på en 1 år gammal motor. Blir nog din förbrukning i KUBIK per år för några få (no name) fiskar.

Överfisket är visst ett problem, men inte värre än att det går att rädda. Med det menar jag att skadorna läker sig själva så snart vi drar ner på fisket. Då är det Perrap nämnde ett långt mycket värre problem. Förgiftning, hormonstörande, reproduktionsstörande och långlivade gifter som finns kvar i näringskedjan i 100 tals år. Fisk som får oduglig avkomma, eller fisk med beteendestörningar, reproduktionsstörningar. Drabbas även avkomman så kan du gissa själv vart hän det bär. Är dessa ämnen dessutom långlivade (Persistenta) menas att de inte bryts ner i naturen som många andra kortlivade ämnen gör. Ja då är vägen tillbaka lång, 100 tals år i bästa fall. Överfisket reparerar oftast sig själv. Innan fisken är utrotad så är de så få så det finns ingen ekonomi att fiska i veckor för 4 fiskar. Stammen återhämtar sig själv på 10-30 år om man bara ger dom chansen.

Visste du tex att: Karbendazin (bekämpningsmedel) cancerframkallande, hormonstörande och reproduktionsstörande finns i 40% av alla äpplen som säljs i sverige. Även om vi äter gifterna (vilket jag skiter i om folk gör) så hamnar dom förr eller senare i havet

Klormekvat (stråförkortningsmedel så säden inte lägger sig så lätt) är reproduktionsstörande (stör fiskens förmågan att fortplanta sig) Detta ämne hittas i 80% av all råg odlad i sverige.

Sedan har vi ungefär 140 000 till olika kemikalier på marknaden. Så en sak kan du vara säker på. Vägen pekar käpp rakt åt helvete och farten är hög.
        Det finns två ting som är oändliga - universum och människans dumhet, Men när det gäller universum är jag inte helt säker. [Albert Einstein]

Att klaga är som att sitta i en gungstol – du har något att göra men du kommer ingenstans. [Dalai Lama]

Kommentera

Ursprungligen postat av cazorp Visa inlägg
          Problemet är att vi måste tänka om radikalt, totalt och globalt. Dessvärre finns det inga politiker som är tillräckligt intresserade av det. För dem har det högre prioritet att bli valda/omvalda än att rädda jorden. systemet är, dessvärre, riggat för katastrof.

Kommentera

Vad jobbar du med exxet?

Kul med någon som tänker i större banor!

Kommentera

Ursprungligen postat av lausvik Visa inlägg
              Problemet är att vi måste tänka om radikalt, totalt och globalt. Dessvärre finns det inga politiker som är tillräckligt intresserade av det. För dem har det högre prioritet att bli valda/omvalda än att rädda jorden. systemet är, dessvärre, riggat för katastrof.
              Så sant, läste nyligen om att EU skulle besluta om vissa förbud angående hormonstörande ämnen.

Men industrin hotade med att det skulle få svåra konsekvenser för ekonomin då 36 miljarder (evro eller kronor vet jag inte) omsattes. Och att ett förbud skulle innebära långtgående skador på den globala handeln med oanade konsekvenser. Dessutom skulle ett förbud strida mot frihandelsavtalet.

EU och våra politiker sköt upp beslutet på obestämd tid. Och detta gällde enbart hormonstörande bekämpningsmedel. Som tex: de ni äter med era äpplen, som jag nämnde i förra inlägget.
              Det finns två ting som är oändliga - universum och människans dumhet, Men när det gäller universum är jag inte helt säker. [Albert Einstein]

Att klaga är som att sitta i en gungstol – du har något att göra men du kommer ingenstans. [Dalai Lama]

Kommentera

Ursprungligen postat av orient Visa inlägg
                Vad jobbar du med exxet?

Kul med någon som tänker i större banor!
                Mekanisk ing. Underhåll och reparationer. Har bara ett visst intresse av kemikalier och läser allt jag kommer över. Denna fråga är skrämmande, 99,9% av befolkningen har ingen aning, jag har en liten aning, och ju större denna aning blir desto mer övertygad blir jag att vägen pekar åt . . . .

Kommentera

Ursprungligen postat av Exxet Visa inlägg
                  Så sant, läste nyligen om att EU skulle besluta om vissa förbud angående hormonstörande ämnen.

Men industrin hotade med att det skulle få svåra konsekvenser för ekonomin då 36 miljarder (evro eller kronor vet jag inte) omsattes. Och att ett förbud skulle innebära långtgående skador på den globala handeln med oanade konsekvenser. Dessutom skulle ett förbud strida mot frihandelsavtalet.

EU och våra politiker sköt upp beslutet på obestämd tid. Och detta gällde enbart hormonstörande bekämpningsmedel. Som tex: de ni äter med era äpplen, som jag nämnde i förra inlägget.
                  Så är det. Som politikerna tänker så blir det helt enkelt för dyrt att rädda jorden. Och så är de förvånade över fenomenet politikerförakt. Det är länge sedan jag iddes känna ens det inför dem.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                  Startad av Rospigg, 2023-08-28, 16:34
                  28 svar
                  2 610 visningar
                  12 gillar
                  Senaste inlägg .art
                  av .art

Startad av Xerup, 2024-03-14, 10:04
                  3 svar
                  247 visningar