Ursprungligen postat av Larsww
Visa inlägg
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Hur ska man tolka fiskelagen?
Collapse
X
-
Ursprungligen postat av Tumlaren Visa inläggEftersom det inte finns någon fiskelag som gäller på enskilda vatten vad som gäller antal spö eller begränsning max eller min storlek av fisk, bete eller fiskesätt, så är det fiskeförordningen som själva bestämmer detta. Detta gäller efter andra vandringshindret i rinnande vatten och alltså inte straffbart enligt lagen, men på såkallade fria vatten kan det och finns det begränsningar enligt fiskerilagen och då är det straffbart.
Lagen om fiskevårdsområden gäller bara för förvaltningen av fiskevårdsområdet.
Att det egentligen är fritt fram att bryta mot klubbens eller föreningens regler bara man har ett fiskekort eller fiskerättsbevis?
För det verkar som att det är först när man fiskar utan gilltigt fiskekort eller bevis som det först blir tala om tjuvfiske.
Kommentera
-
Ursprungligen postat av RK99 Visa inläggEtt FVO har rätt att skärpa de generella fiske reglerna och då blir de reglerna juridiskt bindande ,tex antal spö , minimimått , fredningstider mm.
Hur kan ett FVO skärpa de generella fiskereglerna?
Kommentera
-
Ursprungligen postat av Tumlaren Visa inläggEtt FVO får sätta upp egna fiskeregler, men de är inte juridiskt bindande.
Edit: Hittade denna på nätet http://fiskevattenagarna.se/2013/06/...yra-regnbagar/. Går tydligen att tolka delar av reglerna som straffrättsliga också.Senast ändrad av Fonzie; 2013-09-08, 12:07.
Kommentera
-
Ursprungligen postat av Fonzie Visa inläggSå här tror jag det är... Ett ingånget avtal eller kontrakt mellan två eller fler parter är juridiskt bindande. Exempelvis fiskeregler utfärdade av ett FVO är juridiskt bindande eftersom de anges som en förutsättning för ett avtal/kontrakt som två parter sluter, i det här fallet fiskekortköparen och FVO't. Ett brott mot lokala fiskeregler (kontraktsbrott) är dock inget brott ur ett straffrättsligt perspektiv yoch kan därför bara leda till civilrättsliga sanktioner som t.ex skadestånd, vite, hävning av avtalet. Uttagande av en kontrollavgift på max 10% av prisbasbelopp för den som bryter mot reglerna är ett exempel på detta.
Edit: Hittade denna på nätet http://fiskevattenagarna.se/2013/06/...yra-regnbagar/. Går tydligen att tolka delar av reglerna som straffrättsliga också.
Kommentera
-
Ursprungligen postat av Fonzie Visa inläggSå här tror jag det är... Ett ingånget avtal eller kontrakt mellan två eller fler parter är juridiskt bindande. Exempelvis fiskeregler utfärdade av ett FVO är juridiskt bindande eftersom de anges som en förutsättning för ett avtal/kontrakt som två parter sluter, i det här fallet fiskekortköparen och FVO't. Ett brott mot lokala fiskeregler (kontraktsbrott) är dock inget brott ur ett straffrättsligt perspektiv och kan därför bara leda till civilrättsliga sanktioner som t.ex skadestånd, vite, hävning av avtalet. Uttagande av en kontrollavgift på max 10% av prisbasbelopp för den som bryter mot reglerna är ett exempel på detta.
Edit: Hittade denna på nätet http://fiskevattenagarna.se/2013/06/...yra-regnbagar/. Går tydligen att tolka delar av reglerna som straffrättsliga också.A thing is right when it tends to preserve the integrity, stability, and beauty of the biotic community. It is wrong when it tends otherwise. - Aldo Leopold
Kommentera
-
Jag ställde frågan till Länsstyrelsen i Skåne , de svarar med några olika exempel.
Saken är klar ett FVO:s regler gäller och FVO:et har rätt att ta ut en kontrollavgift på de som tex fiskar med för många spö.
Min frågeställning.
1: Ett fiskevårdsområde har en sjö där de säljer dagkort för 100 kr, detta dagkort ger dig rätt att fiska med 1 fiskespö & fånga maximalt 3 fiskar. Nu till det knöliga, enlig lag har du rätt att fiska där du har tillstånd, i lagen står det ingenting om att du måste acceptera fvo's gällande regler.
# Detta stämmer inte. I Fiskelagen står
9 § Fisket i enskilda vatten tillhör fastighetsägaren. Detta gäller i alla vatten utan kustvattnet och de 5 stora sjöarna.
I övriga måste man teckna avtal med ägare för att få fiska. Detta sker normalt sett med ett fiskekort som är ett avtal mellan ägaren och fiskaren. De regler som gäller för fisket står i fiskekortet eller i en bilagd information och det är den rättigheten man betalt för att få och det är den man får hålla sig till.
Så om du nu köper 1 fiskekort, men använder flera fiskespön samt fångar fler fiskar än vad fiskekortet tillåter, är då detta lagligt rent juridiskt? Klubben eller föreningens regler finns ju inte uppsatta i någon lagbok, det du gör är ju att du enbart bryter mot de "lokala" reglerna. Kan du bli straffad för detta? isf hur och varför!
# Nej då bryter du mot avtalet och kan fällas för avtalsbrott på samma sätt som du nyttjar en hyrbil på annat sätt än som står i avtalet.
Jag har tidigare varit med i en fiskeklubb och där hade vi enkla regler som ovan, men om jag som tillsyningsman ertappade någon som bröt mot klubbens gällande regler så lade alltid polisen ner dessa ärenden, även åklagare. Ertappade jag däremot någon som fiskade utan fiskekort så åkte personerna ifråga dit.
# Fiskebrott av mindre allvarlig art läggs ofta ner och särskilt om bevisen är oklara. Ett fiske utan fiskekort är ett brott som faller under allmänt åtal, medan ett brott mot föreskrifterna för fisket kräver ett enskilt åtal från fiskerättsägaren. Oavsett utfallet så är det inte lagligt att bryta mot villkoren i ett avtal, men man måste själv driva den processen.
Är lite krångligt att beskriva. Men sålänge jag har ett fiskekort har jag då rätt att fiska med hur mångs spön jag vill. Eller är det brottsligt att bryta mot områdets regler för de specifika vattnen?
# Ja
Har jag en fiskerätt och rätt att använda nät eller mjärdar, kan jag då fiska när jag vill? eller måste jag följa områdets datumregler??
# Om du har fiskerätt i en sjö där det inte finns något fiskevårdsområde så kan du i princip fiska hur du vill. Omfattningen på ditt fiske bör dock inte överskrida din andel av fiskerätten och du får inte fånga fredade arter eller använda förbjudna fiskemetoder. Är det ett fiskevårdsområde så ska du följa de regler som gäller för fiskerättsägarnas fiske, observera att dessa kan skilja sig från de som gäller fiskekortsköpare.
Lagen är så jäkla suddig så det finns inte...
Jag vet att man inrättade för något år sedan en ny fiskelag som ger fiskevårdsområdet rätt att utfärda en kontrollavgift till den personen som bryter mot områdets gällande regler.
# Man ändrade Lagen om Fiskevårdsområde för ett par år sedan då det tidigare straffet i form av böter togs bort. Numera så kan man utfärda sanktionsavgifter om någon bryter mot fiskevårdsområdets regler. Det kan bli kännbara avgifter.
Sanktioner m.m.
31 § En fiskevårdsområdesförening får ta ut en avgift (kontrollavgift), om
någon som har rätt att fiska inom fiskevårdsområdet fiskar i strid mot förbud
eller villkor som enligt stadgarna eller fiskestämmans beslut gäller för fisket
inom området.
Kontrollavgift får inte tas ut om överträdelsen är belagd med straff i annan
lag eller författning.
Felaktigt uttagen kontrollavgift ska återbetalas. Lag (2010:1874).
32 § Kontrollavgift får tas ut endast om de fiskande har informerats på ett
tydligt sätt om de regler som gäller för fisket inom området.
Lag (2010:1874).
33 § Kontrollavgiften får för varje överträdelse inte överstiga tio procent
av prisbasbeloppet enligt 2 kap. 6 och 7 §§ socialförsäkringsbalken
(2010:110) det år överträdelsen begicks. Lag (2010:1874).
34 § Anser en fiskevårdsområdesförening att en kontrollavgift ska tas ut,
ska föreningen överlämna en betalningsuppmaning till den fiskande.
Om kontrollavgiften inte betalas inom den tid som angetts i uppmaningen,
ska fiskevårdsområdesföreningen påminna den fiskande om betalningsansvaret
innan föreningen får vidta åtgärder för att inkassera avgiften enligt inkassolagen
(1974:182). Påminnelsen ska innehålla uppgift om när avgiften
senast ska betalas. Lag (2010:1874).
35 § Talan om att få ut kontrollavgift får inte väckas senare än två år från
den dag då det fiske som föranlett kontrollavgiften skedde.
7
Talan ska väckas vid tingsrätten i den ort där fisket ägde rum. SFS 2010:1874
36 § Kontrollavgift ska inte tas ut om det är uppenbart oskäligt. Vid denna
bedömning ska det särskilt beaktas om överträdelsen har
1. berott på sjukdom som gjort att den fiskande inte förmått att på egen
hand fullgöra sina skyldigheter och inte heller förmått att ge någon annan i
uppdrag att göra det,
2. berott på att den fiskande på grund av ålder eller bristande mognad inte
kunnat tillgodogöra sig informationen om reglerna för fisket, eller
3. orsakats av vilseledande eller missvisande regler om fisket.
37 § Fisk eller vattenlevande blöt- och kräftdjur tillfaller fiskevårdsområdesföreningen,
Införde man denna nya lag för att det skulle vara enda chansen att sätta dit de som bröt mot de lokala reglerna?
# Man införde den för att böter inte längre kunde dömas ut om någon bryter mot fiskevårdsområdets regler.
Med vänliga hälsningar
JOHAN WAGNSTRÖM
Fiskeridirektör / Fiske och vattenvårdsenheten
Johan.wagnstrom@lansstyrelsen.se
logga
"HalvDan var här"
Kommentera
-
Det där går ju tvärtemot vad tings- och hovrätt bedömde i ovan länkade fall... Alltså att ta upp fler fiskar än vad fiskekortet medger är ett brott mot fiskelagen.A thing is right when it tends to preserve the integrity, stability, and beauty of the biotic community. It is wrong when it tends otherwise. - Aldo Leopold
Kommentera
-
Ursprungligen postat av Kalle Mandelstam Visa inläggDet där går ju tvärtemot vad tings- och hovrätt bedömde i ovan länkade fall... Alltså att ta upp fler fiskar än vad fiskekortet medger är ett brott mot fiskelagen.Senast ändrad av RK99; 2013-09-09, 19:59."HalvDan var här"
Kommentera
-
Alla fall ni beskriver är som jag förstår det olagliga. Däremot faller inte alla under allmänt åtal utan kräver ett enskilt åtal, alltså att den som äger fiskerätten t.ex. FVO själva lämnar in en stämningsansökan mot den felande fiskaren till tingsrätten. Finns många andra olagliga förehavanden som har liknande status, olagligt, men ej allmänt åtal, alltså inte i så stort intresse för den breda allmänheten.......
Kommentera
Foton
Collapse
Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.
Relaterat
Collapse
Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
---|---|---|---|---|
Startad av Rospigg, 2023-08-28, 16:34
|
28 svar
2 625 visningar
12 gillar
|
Senaste inlägg
![]()