Hittar döda gösyngel - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Hittar döda gösyngel

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Hittar döda gösyngel

Brukar åka ut på en sjö i Sörmland. Senaste turerna har jag sett ett tiotal döda gösyngel flytandes runt på magen på olika ställen på sjön. Vissa är döda och andra lever, alla är ca 5-10cm.

Har googlat lite på det och det verkar vara syrebrist och alger som är orsaken. Det har ju varit en varm sommar och det är mycket lågt vatten nu.

Hoppas det blir lite ruskväder nu så vattnet syresätts.

Andra som sett liknande?

Varit samma i några sjöar runt här i mellersta Småland också tidigare i sommar. Nu har det kommit ganska mkt vatten den senaste perioden dock så förhoppningsvis så är det över. Har iaf fyllt på i vattensystemen och i ett par sjöar jag brukar vara vid har vattennivån stigit 10-20cm igen på ett par veckor.
    Hellre en dag med riktigt skitfiske än en bra dag på jobbet!

Kommentera

Säker på att det inte är Gärs? Dom är väldigt lika smågösar på lite håll men extra känsliga för syrebrist på bottnarna då dom till skillnad från andra arter verkar sakna förstånd att flytta sig uppåt i vattenmassorna där det alltid är mera syrerikt.

Kommentera

Den kan vara gärs. Men jag skulle vilja ställa samma fråga fast omvänt till dom som säger att dom hittar död gärs. Det verkar ju drabba både gärs och gösyngel. Kan ju vara så att abborrfiskar är mest syrekrävande och speciellt ynglen? Några kanske är abborrar också?

Sen lever ju flera av dom när dom flyter på ytan, så då borde dom ju kvickna till då tycker man. Men det är väl inte så enkelt.
        Senast ändrad av Cobrak; 2013-08-21, 16:20.

Kommentera

Jag har en egen högst ovetenskaplig och obekräftad teori om fenomenet och det är att dom inte klarar stress särskilt bra. Och kanske då också i kombination med låg syrehalt i vattnet. Jag stod nämligen i somras och tittade på ett stort stim med mindre abborrar, mörtar och gärs utanför bryggan och vid flera tillfällen när det kom ett gäng stora jagande abborrar och attackerade genom stimmet så flöt det upp en och annan gärs till ytan som precis som du beskriver inte var död utan verkade snarare lite chockad. Man skulle ju kunna tänka sig att dom blivit skadade men varje gång det flöt upp en fisk så var det till 100% en gärs.

Likadant när jag vid några tillfällen fiskade betesfisk med kastnät och fick upp en massa småfisk. När jag skakade ur nätet över vattnet så pep abborrarna och mörtarna iväg ner som skållade troll medan gärsarna låg kvar på ytan och petade man lite på dom så kunde dom i bästa fall yra iväg sakta ner mot botten igen.

Kan tillägga att det vid tillfället (vid mätningar av kommunen) konstaterats dålig syrehalt i vattnet och framför allt på dom djupaste ställena i sjön.

Kommentera

Nu har jag googlat lite till och det verkar klarna.

Död gärs i Öljaren

Död gös i Måsnaren och Lanaren

Varmt och vindstilla gör att alger växer till. Organiskt material, alger och andra växtdelar faller ner på botten och bryts ned, och då förbrukas syre.

Det är den generation av gös och gärs, som ännu inte är ett år gammal, som befunnit sig på en plats i sjön där syret plötsligt minskat. Det kan handla om bara en enskild vik, eller ett större område. De små är känsligare än de stora samtidigt som större fiskar också har bättre förutsättningar för att känna av vad som håller på att hända och därmed hinna undan.

Med höstens regn, blåst och kyla återställs sedan balansen igen.
            Senast ändrad av Cobrak; 2013-09-15, 06:54.

Kommentera

Japp, så har jag också uppfattat det. Och att ett för stort antal mört, braxen m.fl vitfisk i en sjö som pickar runt på botten och frigör fosfor ur bottensedimentet som tillsammans med kväve göder alger/växtplankton/zooplankton ännu mer vilket spär på problemet. Plus att dessa vitfiskar också mumsar i sig och reducerar antalet djurplankton vars huvudföda är just växtplankton, hjulet snurrar fortare och fortare.

Det är därför man tror att reduceringsfiske av vitfisk i övergödda sjöar är en av åtgärderna mot problemen.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
              Startad av Rospigg, 2023-08-28, 16:34
              28 svar
              2 613 visningar
              12 gillar
              Senaste inlägg .art
              av .art

Startad av Xerup, 2024-03-14, 10:04
              3 svar
              249 visningar