Ursprungligen postat av ålkungen
Visa inlägg
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Laxmaffian på dekis
Collapse
X
-
Den som tycker sex är det skönaste som finns har aldrig varit riktigt skitnödig
-
Säkert så... men Mörrum placeras på en karta som råkar vara en karta märkt av dålig fiskevårdspolitik. Kolla t.ex. på Svt:s Uppdrag granskning och deras inslag kring fiskevårdsprojekt i bl.a. Florida men kanske framför allt i de stora sjöarna i norr.
Andra ställen som fattat galoppen är ju Skottland.
Kommentera
-
Ursprungligen postat av sparetime Visa inläggVisst vet väl dom flesta av oss att sport och turistfiske genererar ett betydligt större ekonomsikt tillskott till lokala företag och via skatter till stat och kommun. På sikt är det nog att föredra att inriktningen på laxfisket styrs över mot sådant fiske ur samhällsekonomsikt synpunkt.
Sen kan jag även känna för yrkesfiskarna, de håller sig till sina kvoter och är hårt kontrollerade. Frågan är väl om de som bestämmer ger dem rätt kvoter?
Svårt att förbjuda deras fiske enbart för att den ekonomiska omsättningen per fångad lax är lägre. Det vore som att förbjuda volvo att sälja något annat än XC90 eftersom det är på den modell som de tjänar mest per såld bil.
OM det gäller att rädda Östersjö laxen gör det inte mig något om Sverige går i bräschen och visar vägen. Men vi som lever nära våra grannländer ser ju att fisket lätt flyttar över gränserna om begränsningarna blir för hårda.
Det är ingen lätt fråga att lösa....
Kommentera
-
Ursprungligen postat av sparetime Visa inläggEn del av den matematiken kommer kanske från slutet på -80 talet. Om jag inte minns fel räknade någon på intäkterna från turismen runt fisket i Mörrum. På den tiden var det fortfarande bra med fisk i ån, och laxodlingen var i full gång. Det såldes runt 18 000 fiskekort per säsong om jag inte missminner mig. Det påstods att med allt räknat, gästnätter, shopping, restauranter, osv hamnade totala intäkterna på runt 50 miljoner till bygdens näringsidkare.
Personligen tror jag att det var en grov överskattning, och nu har det krympt betydligt i samma takt som tillgången på fisk.
Även om det kanske bara var hälften av den summan då, så var och är det svårt för yrkesfisket att komma upp i liknande omsättning.
Givetvis har turismen utvecklats sen dess, och rökeriet i Karlshamns tex. driver en framgångsrik fiskrestaurang. Hade yrkesfisket levererat direkt dit och kunnat räkna in den förädlingen kanske man börjar närma sig.......
Det finns det säkert nyare beräkningar, men det hänvisas fortfarande till de här siffrorna från Mörrum i olika debatter.Den som tycker sex är det skönaste som finns har aldrig varit riktigt skitnödig
Kommentera
-
Ursprungligen postat av ålkungen Visa inläggFortfarande... Kan någon nämna ett oreglerat vatten där inget mängdfångande fiske bedrivs men som ändå har ett utarmat fiskbestånd?Senast ändrad av jimmy85; 2013-06-27, 22:42.Den som tycker sex är det skönaste som finns har aldrig varit riktigt skitnödig
Kommentera
-
Ursprungligen postat av ålkungen Visa inläggSäkert så... men Mörrum placeras på en karta som råkar vara en karta märkt av dålig fiskevårdspolitik. Kolla t.ex. på Svt:s Uppdrag granskning och deras inslag kring fiskevårdsprojekt i bl.a. Florida men kanske framför allt i de stora sjöarna i norr.
Andra ställen som fattat galoppen är ju Skottland.
Kommentera
-
Ursprungligen postat av ålkungen Visa inläggFortfarande... Kan någon nämna ett oreglerat vatten där inget mängdfångande fiske bedrivs men som ändå har ett utarmat fiskbestånd?
Kommentera
Foton
Collapse
Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.
Relaterat
Collapse
Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
---|---|---|---|---|
Startad av Rospigg, 2023-08-28, 16:34
|
28 svar
2 613 visningar
12 gillar
|
Senaste inlägg
av .art