Laxmaffian på dekis - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Laxmaffian på dekis

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Laxmaffian på dekis

Nu måste vi få bort den sista yrkes fiskade laxen innan sopberget för besök av vildlaxen i dött format! alla möjliga vägar för oetisk! olaglig handel är inom kort strypt! detta innebär att dom 5% som vi köper i Sverige kommer att sjunka ytterligare med livsmedelsverkets information gällande fet fisk från Östersjön! det finns alltså ingen ekonomisk avsättning för fisken i dags läget!
    Hej

För största nytta och gemensamt manifest ber jag er att dela denna! samt
    Skriva på!

For maximum benefit and common manifesto, I ask you to share this! and
    Write on!

Maksimaalisen hyödyn ja yhteisen manifestin, pyydän teitä jakamaan tätä! ja
    Kirjoittaa!
    Dela gärna vidare tacksam KennethClick image for larger version

Name:	Lax.jpg
Views:	2
Size:	54,5 KB
ID:	1820499
    Kockin was here

Ursprungligen postat av kockin Visa inlägg
    Nu måste vi få bort den sista yrkes fiskade laxen innan sopberget för besök av vildlaxen i dött format! alla möjliga vägar för oetisk! olaglig handel är inom kort strypt! detta innebär att dom 5% som vi köper i Sverige kommer att sjunka ytterligare med livsmedelsverkets information gällande fet fisk från Östersjön! det finns alltså ingen ekonomisk avsättning för fisken i dags läget!
    Hej

För största nytta och gemensamt manifest ber jag er att dela denna! samt
    Skriva på!

For maximum benefit and common manifesto, I ask you to share this! and
    Write on!

Maksimaalisen hyödyn ja yhteisen manifestin, pyydän teitä jakamaan tätä! ja
    Kirjoittaa!
    Dela gärna vidare tacksam Kenneth[ATTACH=CONFIG]55486[/ATTACH]
    Vad är det man skriver på ? ? ?

Du anger yrkes-fiskade laxen ! ! Texten du hänvisar till säger något annat nämligen:
    Stoppa laxfisket nu!
    Eftersom 95% av laxen olagligt exporteras utanför Sveriges gränser borde allt laxfiske omedelbart förbjudas! grundorsaken är att det ej finns någon annan laglig export till buds! ska den säljas utanför EU gränser? då blir det oetiskt försvarbart! Namninsamlingen skall skickas till Eskil Erlandsson och Landsbygdsdepartementet.
    Sedan blir jag klart misstänksam mot dylika påfund. Att använda export till EU som argument, som om det är ok om vi själva äter den. Tyvärr luktar det lite svenskt högmod och jantelag över det hela. Det är våran lax och den ska ingen annan äta av. Det borde vara mängden lax som fiskas som är intressant och INTE VEM som äter den.

I vilket fall ett gott upprop till att försöka rädda dom spillror av vild lax vi har kvar, MEN man bör vara väldigt tydlig med VAD det är man signerar. Och i mina ögon är utroparens mål och agenda höljt i dunkel.

Eftersom både du och texten anger att alla möjligheter till den olagliga handeln kommer att strypas och dom resterande 5% som svenskarna äter kommer att minska till följd av linsmedelsverkets info. . . Vad är då kvar som vi ska förbjuda. Sportfisket eller ? ? ?
    Senast ändrad av Exxet; 2013-06-13, 14:03.
    Det finns två ting som är oändliga - universum och människans dumhet, Men när det gäller universum är jag inte helt säker. [Albert Einstein]

Att klaga är som att sitta i en gungstol – du har något att göra men du kommer ingenstans. [Dalai Lama]

Kommentera

Hej det är yrkesfisket som ska stoppas! tyvärr går det ej att ändra på texten! skall försöka! eftersom det ej finns någon lagligt sätt att sälja laxen på! efterfrågan på vild lax är endast 5% vilket kommer att sjunka ytterligare. Så finns inga alternativ kvar än att stoppa fisket på lax.
      Senast ändrad av kockin; 2013-06-13, 15:42.
      Kockin was here

Kommentera

Det är som Exxet skriver, du faller på eget grepp när du påstår att efterfrågan kommer sjunka till noll. Då borde ju problemet vara löst enligt din logik. Ditt initiativ är hedervärt men du bör fila på argumenten och texten lite till innan jag skriver på iaf.
        A thing is right when it tends to preserve the integrity, stability, and beauty of the biotic community. It is wrong when it tends otherwise. - Aldo Leopold

Kommentera

Jag håller med föregående initiativet är bra men argumenten håller inte..

Kommentera

Kom gärna med ett text förslag här har ni lite mer att kika in på.http://savethebaltic.wordpress.com/2...-laxfisket-nu/
            Kockin was here

Kommentera

Gör mer än gärna en ny med bättre innehåll! för största uppmärksamhet... lite ordblind och trött kan behöva lite hjälp på resan.
              Kockin was here

Kommentera

Största argumentet är ändå att det ej finns köpare av laxen som fiskas upp av fiskarna! BD fisk säger nej! Gävlefisk säger nej! ingen avsättning av fisken.
                Kockin was here

Kommentera

Ursprungligen postat av kockin Visa inlägg
                  Största argumentet är ändå att det ej finns köpare av laxen som fiskas upp av fiskarna! BD fisk säger nej! Gävlefisk säger nej! ingen avsättning av fisken.
                  Någonstans där bak förstår jag ditt tänk kockin. Eftersom endast 5% av den fiskade fisken är svensk konsumtion så är resterande olaglig handel och därmed ett fiskeuttag som inte borde få finnas ? Helt rätt i så fall. Men bedrivs olaglig handel så är det väll den som ska hanteras och inte den spillra av fiske som finns kvar, alltså rent logiskt. Även om helt rätt vore att göra som det sägs i texten "borde allt laxfiske omedelbart förbjudas! "

Någonstans på vägen så tappar vi sportfiskare trovärdigheten, vi bedriver kampanj mot yrkesfiske i vått och torrt, med sakliga men även osakliga argument. Sedan har sportfisket otroligt svårt att själva kontrollera eller reglera det uttag som sportfisket står för. I andras (politikernas och svenssons) ögon så framstår vi som några som vill få bort alla andra bara för att vi ska få större del av kakan själva. OBS! nu säger jag INTE att det är så vi agerar, men den propaganda och de ord vi väljer får lätt den effekten.

Jag vet ärligt talat inte hur man ska angripa problemet med den dåliga laxstammen. Men ska fisken räddas tror jag ALLA måste stå tillbaka i någon form. Först då får man trovärdighet i sina argument. Att ställa sig å peka på bovarna blir som barnen i skolan, alla pekar på den som började.

Men jag kråkar nog på till slut, har skrivit på för savethebaltic i andra sammanhang
                  Senast ändrad av Exxet; 2013-06-13, 18:52.
                  Det finns två ting som är oändliga - universum och människans dumhet, Men när det gäller universum är jag inte helt säker. [Albert Einstein]

Att klaga är som att sitta i en gungstol – du har något att göra men du kommer ingenstans. [Dalai Lama]

Kommentera

Ursprungligen postat av Exxet Visa inlägg
                    Vad är det man skriver på ? ? ?

Eftersom både du och texten anger att alla möjligheter till den olagliga handeln kommer att strypas och dom resterande 5% som svenskarna äter kommer att minska till följd av linsmedelsverkets info. . . Vad är då kvar som vi ska förbjuda. Sportfisket eller ? ? ?
                    Sportfisket är kanske inte förbjudet i sig, men från hösten någon gång, måste all trollingfiskad vildlax här nere i syd återsättas. Blir alltså förbjudet att ta någon enstaka matfisk. Har skrivit om det i andra trådar här, syftet är bra, men jag tror inte det ger så mycket resultat då båtarna från Simrishamn, Karlshamn, Ronneby, Karlskrona etc. med lätthet kan påbörja och avsluta fisket från Bornholm, och då är det bara att lasta båten full..........

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Rospigg, 2023-08-28, 16:34
                    28 svar
                    2 613 visningar
                    12 gillar
                    Senaste inlägg .art
                    av .art

Startad av Xerup, 2024-03-14, 10:04
                    3 svar
                    249 visningar