Upprepade utsättningars påverkan på en fiskbiotop? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Upprepade utsättningars påverkan på en fiskbiotop?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Upprepade utsättningars påverkan på en fiskbiotop?

Gös har de senaste åren blivit en populär odlings- och utsättningsfisk. Gösfisket har aldrig varit mer populärt, bla pga utsättningar som byggt upp bestånd av riktigt grov gös i vissa sjöar. Min fråga är om någon mer än jag upplever/misstänker att upprepade utsättningar kan rskera att välta balansen i en lokal fiskbiotop över ända?
    I en sjö där jag fiskat har det satts ut gös sedan slutet av 80 talet i flera omgångar. Först blev gösen fler och grövre och grövre i 10 år, därefter mindre och mindre i storlek, däremot inte färre till en början (snarare tvärsom). Nu är de både färre och mindre, liksom abborren och gäddan (som nästan försvunnit). Finns ett samband? Har någon på forumet upplevt något liknande?
    Senast ändrad av perrap; 2013-06-11, 11:27.

Ursprungligen postat av perrap Visa inlägg
    Gös har de senaste åren blivit en populär odlings- och utsättningsfisk. Gösfisket har aldrig varit mer populärt, bla pga utsättningar som byggt upp bestånd av riktigt grov gös i vissa sjöar. Min fråga är om någon mer än jag upplever/misstänker att upprepade utsättningar kan rskera att välta balansen i en lokal fiskbiotop över ända?
    I en sjö där jag fiskat har det satts ut gös sedan slutet av 80 talet i flera omgångar. Först blev gösen fler och grövre och grövre i 10 år, därefter mindre och mindre i storlek i 10 år, däremot inte färre (snarare tvärsom). Nu är de både färre och mindre, liksom abborren och gäddan (som nästan försvunnit). Finns ett samband?
    Inget svar kanske! men om du vänder på frågeställningen.
    Har du sett, eller kan du ange något exempel där vi människor lekt med naturens balans, som har slutat gott? I vår iver att driva godhjärtade insatser för naturen som i grunden bara är förtäckt anledning att roa oss på naturens bekostnad så hittar vi på massor av högtravande argument. Dom är inte svåra att finna.

Men om dina observationer kan ha något samband med utsättningar ? ? ? Svaret tror jag du redan . . . .
    Det finns två ting som är oändliga - universum och människans dumhet, Men när det gäller universum är jag inte helt säker. [Albert Einstein]

Att klaga är som att sitta i en gungstol – du har något att göra men du kommer ingenstans. [Dalai Lama]

Kommentera

Varje sjö kan hålla ett visst antal kilo rovfisk, om man släpper in gös så minskar övrig rovfisk .
      Det finns massor av exempel på detta samband ,en bra abborr eller gäddsjö kan förstöras .
      "HalvDan var här"

Kommentera

Sen kan ju storleken bero på minskning av stor betesfisk.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
        Startad av Rospigg, 2023-08-28, 16:34
        28 svar
        2 613 visningar
        12 gillar
        Senaste inlägg .art
        av .art

Startad av Xerup, 2024-03-14, 10:04
        3 svar
        249 visningar