Ursprungligen postat av Mink!
Visa inlägg
Men. En fisketävling har inte som syfte att förse deltagarna med lite förgiftad fisk på borden, det är en tävling för att utse den bästa fiskaren, eller iaf den som har mest tur för dagen. Det handlar inte om husbehovsfiske, inte om att dryga ut matkassan med egenfångad fisk. Det finns ingen anledning till att slå ihjäl fisken.
Dessutom, tycker jag, att en sådan stor tävling skulle kunna sända ut signaler till alla deltagare att man behöver inte sllå ihjäl allt man tar upp. En chans att föra ut budskapet om hur vi ska kunna bedriva ett hållbart fiske inför framtiden. Jag tror att införandet av c&r på stora tävlingar har stort symbolvärde. Som du själv sade, 1400 fiskar på så många deltagare är inte mycket, men signalen som sänds ut är en förlegad syn på att havet är outtömligt. Spelar ingen roll om det är trollingtävlingar, torsktävlingar på turbåtar eller flugfisketävlingar i en laxälv.
Jag kommer att tänka på när man, nån gång för länge sen som tur är, skulle mäta åldern på vad man trodde var ett av världens äldsta levande träd av arten Pinus longaeava. Vad gjorde man? Jo man sågade ner trädet och räknade årsringarna.
Kommentera