Bornholm Trolling Masters 2013 - 1412 laxar bonkade och klara - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Bornholm Trolling Masters 2013 - 1412 laxar bonkade och klara

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Bornholm Trolling Masters 2013 - 1412 laxar bonkade och klara

Ja, då var slakten avklarad för i år. Inga sponsorer eller arrangörer verkar vilja föra en dialog öht..
    Vad kan vi göra?

Märkligt, överallt pratas det om C&r, värna om bestånden, ta inte av kapitalet lev på räntan osv.
    Men här verkar det tänket vara som bortblåst.
    Tänk en gäddbonkartävling där det fångas och bonkas 1400 gäddor, vilket liv det skulle bli.
    Vad som kan göras är väl möjligtvis att mailbomba sponsorer och visa sitt missnöje över den här typen av tävlingar.
    Hur ställer sig sportfiskarna till den här typen av tävlingar, finns det något officiellt uttalande?
    //C
    http://sportfisher.se

Kommentera

Ursprungligen postat av orient Visa inlägg
      Ja, då var slakten avklarad för i år. Inga sponsorer eller arrangörer verkar vilja föra en dialog öht..
      Vad kan vi göra?

https://www.facebook.com/TrollingMasterBornholm?fref=ts
      Lite skrämmande att läsa alla kommentarer på FB. Inte så mycket som ett svar eller förklaring till deras ståndpunkt att inte köra C&R. Total tystnad.

I många andra länder är det regel med cirkelkrok och c&r vid trollingtävlingar. Kommer båt tillbaka med fisk i båten diskvalificeras dem. Varför ej här?
      A thing is right when it tends to preserve the integrity, stability, and beauty of the biotic community. It is wrong when it tends otherwise. - Aldo Leopold

Kommentera

Detta e en skam. Det pratas till höger och vänster om att laxen försvagas. Så åker man ut och bonkar 1400st för man inte vet vad en måttplanka och kamera är.

Kommentera

verkar som dom gör en struts, märkligt att det fortfarande försigår. hoppas att det kan bli ändring för känns inte särskilt hållbart.

Kommentera

Får ont i magen av det här!

Kommentera

och som sagt de bemöter inte ens kritiken utan bara låtsas som ingenting och kör vidare

Kommentera

Jag förespråkar själv c&r men jag äter fisk så det sparas en del matfisk per år.

Utan att varken gå emot trollingfiskarna som behåller sin fångst, eller de som returnerar den så vill jag ge lite perspektiv. Det känns som att ni bara reagerar på en hög siffra.

248 team. Minst 2 i var team(de flesta är nog ändå 3), men vi räknar lågt. 1412 laxar. 4 dagars fiske med optimalt väder för en gång skull.

1412/248=5,7 laxar per båt
                5,7/4=1,4 lax per team och dag
                1,4/minst 2=0,7 laxar per person och dag.
                0,7x4=2,8 laxar per person över hela tävlingen.

Jag har inte ens läst tävlingsreglerna, t.ex. om alla fiskar räknas. Troligtvis fångades mer än 1412 laxar men några gick tillbaka.

Är 2,8 laxar på 4 fiskedagar orimligt köttfiske på något sätt och vis? Varför reagerar ni en gång per år när det är TMB och sitter tysta i båten resten av året. Hur mycket fisk fångas i de svenska älvarna?

Man kan inte se allt bara på siffror. Har ni reflekterat och känner ni till fisket resten av året? Det fiskas lax i östersjön varje dag och lax fångas det. Vissa släpper tillbaka mycket och andra behåller mycket. Vissa säljer sin fångst för att finansiera fisket, och vissa behåller bara matfiskar till sig själv. Dra inte alla över en kant.

Går det att säga att någon är en köttfiskare ifall 2 personer kommer in med 6 laxar på en dag. Utan att fråga kan du inte veta hur hela bilden ser ut. Vars 3 fiskar på en gång. Men behåller de alltid 3 fiskar var? Hur många gånger per år fiskar de?

Tänk om någon är ute 10 gånger per år. Tar med sig en fisk var gång. Det blir 10 fiskar. En annan tar upp 10 fiskar en gång, och resterande 19 gånger släpper den tillbaka allt. En tredje tar upp 6 fiskar varje gång och är ute 5 gånger. En fjärde tar upp alla fisk över 10 kg, och släpper tillbaka de små. Den femte tar upp mindre matfiskar på 3-4 kg och släpper tillbaka de stora.

Jag tycker inte det låter så roligt när 1412 laxar ligger döda på 4 fiskedagar, men är det där problemet ligger? Jag undrar hur många fiskar det kommer upp varje månad utanför tävlingen? Hur många av dessa trollingfiskare är medlemmar i älvräddarna och jobbar aktivt för laxens exitens? Finns där inget intresse av laxfiske, vem kommer kämpa för den då?

Sen när man drar paralellen till gäddfiske, så tycker jag själv att det är betydligt enklare att återutsätta och dokumentera gäddor än laxar, de beter sig inte riktigt likadant varken i vattnet eller i båten. Sen så länge fisken skall vägas in blir det svårt på havet. Vågorna gör det omöjligt och det är inte bara till att dra en lax i en karpsäck 15 distans till land för vägning. Jag är helt övertygad om att 1412 laxar kommer ätas upp av 1412 fångade. Så är sällan fallet vid gäddfisket. Sen vet jag också att östersjölaxen är dålig människoföda, men den äts för det.

Jag vill avsluta med att visst skulle de se bättre ut med andra regler under laxfisketävlingar, och visst skall vi sportfiskare föregå med gott exempel. Dock tycker jag att kritiker skall läsa på lite och tänka igenom sina argument före de bara slänger ur sig siffror och åsikter. Även om det inte alltid är alla som bryr sig, så tror jag ändå att är det några som vill ha kvar laxar i havet, så är det nog trollingfiskarna. Säkerligen lika mycket som älvfiskarna.

Kommentera

Överdrivet mycket liv om Bornholms tävlingen. Det är inte sportfisket i utsjön som är laxens problem i Sverige. Laxens huvudsakliga problematik ligger i dess uppväxtälvar samt den fiskeripolitik på blandbestånd som övriga länder kring Östersjön bedriver.

Kommentera

det är ju totalt onödigt att ta upp dom, går ju att ha tävlingar som här t.ex med kort och mätning.

jo visst fiskas det mycket alla andra dagar i veckan, men skulle 2 fel göra ett rätt? hade det inte tagits upp 1400 laxar så hade det ju varit 1400 mer i vattnet och därmed inte lika stor åverkan.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Rospigg, 2023-08-28, 16:34
                    28 svar
                    2 606 visningar
                    12 gillar
                    Senaste inlägg .art
                    av .art

Startad av Xerup, 2024-03-14, 10:04
                    3 svar
                    245 visningar