Bornholm Trolling Masters 2013 - 1412 laxar bonkade och klara - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Bornholm Trolling Masters 2013 - 1412 laxar bonkade och klara

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av Mink! Visa inlägg
    Jag förespråkar själv c&r men jag äter fisk så det sparas en del matfisk per år.

Utan att varken gå emot trollingfiskarna som behåller sin fångst, eller de som returnerar den så vill jag ge lite perspektiv. Det känns som att ni bara reagerar på en hög siffra.

248 team. Minst 2 i var team(de flesta är nog ändå 3), men vi räknar lågt. 1412 laxar. 4 dagars fiske med optimalt väder för en gång skull.

1412/248=5,7 laxar per båt
    5,7/4=1,4 lax per team och dag
    1,4/minst 2=0,7 laxar per person och dag.
    0,7x4=2,8 laxar per person över hela tävlingen.

Jag har inte ens läst tävlingsreglerna, t.ex. om alla fiskar räknas. Troligtvis fångades mer än 1412 laxar men några gick tillbaka.

Är 2,8 laxar på 4 fiskedagar orimligt köttfiske på något sätt och vis? Varför reagerar ni en gång per år när det är TMB och sitter tysta i båten resten av året. Hur mycket fisk fångas i de svenska älvarna?

Man kan inte se allt bara på siffror. Har ni reflekterat och känner ni till fisket resten av året? Det fiskas lax i östersjön varje dag och lax fångas det. Vissa släpper tillbaka mycket och andra behåller mycket. Vissa säljer sin fångst för att finansiera fisket, och vissa behåller bara matfiskar till sig själv. Dra inte alla över en kant.

Går det att säga att någon är en köttfiskare ifall 2 personer kommer in med 6 laxar på en dag. Utan att fråga kan du inte veta hur hela bilden ser ut. Vars 3 fiskar på en gång. Men behåller de alltid 3 fiskar var? Hur många gånger per år fiskar de?

Tänk om någon är ute 10 gånger per år. Tar med sig en fisk var gång. Det blir 10 fiskar. En annan tar upp 10 fiskar en gång, och resterande 19 gånger släpper den tillbaka allt. En tredje tar upp 6 fiskar varje gång och är ute 5 gånger. En fjärde tar upp alla fisk över 10 kg, och släpper tillbaka de små. Den femte tar upp mindre matfiskar på 3-4 kg och släpper tillbaka de stora.

Jag tycker inte det låter så roligt när 1412 laxar ligger döda på 4 fiskedagar, men är det där problemet ligger? Jag undrar hur många fiskar det kommer upp varje månad utanför tävlingen? Hur många av dessa trollingfiskare är medlemmar i älvräddarna och jobbar aktivt för laxens exitens? Finns där inget intresse av laxfiske, vem kommer kämpa för den då?

Sen när man drar paralellen till gäddfiske, så tycker jag själv att det är betydligt enklare att återutsätta och dokumentera gäddor än laxar, de beter sig inte riktigt likadant varken i vattnet eller i båten. Sen så länge fisken skall vägas in blir det svårt på havet. Vågorna gör det omöjligt och det är inte bara till att dra en lax i en karpsäck 15 distans till land för vägning. Jag är helt övertygad om att 1412 laxar kommer ätas upp av 1412 fångade. Så är sällan fallet vid gäddfisket. Sen vet jag också att östersjölaxen är dålig människoföda, men den äts för det.

Jag vill avsluta med att visst skulle de se bättre ut med andra regler under laxfisketävlingar, och visst skall vi sportfiskare föregå med gott exempel. Dock tycker jag att kritiker skall läsa på lite och tänka igenom sina argument före de bara slänger ur sig siffror och åsikter. Även om det inte alltid är alla som bryr sig, så tror jag ändå att är det några som vill ha kvar laxar i havet, så är det nog trollingfiskarna. Säkerligen lika mycket som älvfiskarna.
    Jag tar också upp matfisk då och då och ser inte något problem i det om det råder exceptionella omständigheter.

Men. En fisketävling har inte som syfte att förse deltagarna med lite förgiftad fisk på borden, det är en tävling för att utse den bästa fiskaren, eller iaf den som har mest tur för dagen. Det handlar inte om husbehovsfiske, inte om att dryga ut matkassan med egenfångad fisk. Det finns ingen anledning till att slå ihjäl fisken.

Dessutom, tycker jag, att en sådan stor tävling skulle kunna sända ut signaler till alla deltagare att man behöver inte sllå ihjäl allt man tar upp. En chans att föra ut budskapet om hur vi ska kunna bedriva ett hållbart fiske inför framtiden. Jag tror att införandet av c&r på stora tävlingar har stort symbolvärde. Som du själv sade, 1400 fiskar på så många deltagare är inte mycket, men signalen som sänds ut är en förlegad syn på att havet är outtömligt. Spelar ingen roll om det är trollingtävlingar, torsktävlingar på turbåtar eller flugfisketävlingar i en laxälv.

Jag kommer att tänka på när man, nån gång för länge sen som tur är, skulle mäta åldern på vad man trodde var ett av världens äldsta levande träd av arten Pinus longaeava. Vad gjorde man? Jo man sågade ner trädet och räknade årsringarna.
    A thing is right when it tends to preserve the integrity, stability, and beauty of the biotic community. It is wrong when it tends otherwise. - Aldo Leopold

Kommentera

Är det verkligen så enkelt? Är det totalt onödigt att ta upp dem? Hade det varit 1400 fler laxar i vattnet om de inte tagits upp?

Jag tycker också att detta inte är till att se hela bilden.

Kommer vi sluta äta lax? Hmm svårt att tro det. Är det helt fel att äta lax när man kan t.ex äta kottar? Nej det var ju en dålig liknelse, men jag tror på hållbart fiske. Jag har inte en aning egentligen men jag kan inte låta bli att tänka såhär. Tanken med sportfiske kan väl ändå inte vara att vi skall returnera all fisk vi fångar, för att sedan köpa ett miljömässigt sämre alternativ. Nu säger jag inte att all köpfisk är ohållbart fiskad, men, om vi tänker oss att 1412 laxar väger in på en snittvikt av 6 kg. Då blir den totala fångsten ca 8,4 ton. För mig betyder det att det kommer inhandlas 8,4 ton mindre odlad lax. Odlad lax i norge som håller på att slå ut det vilda beståndet på grund av parasiter och genetisk utarmning. För att inte prata om fodret dessa fiskar äter, miljön runt odlingarna och den enorma hanteringen av dessa laxar innan den når konsument. Så på något sätt är det inte 1412 laxar mindre i havet helt i onödan.

Att trollingfiske är en miljövänlig fiskemetod har jag svårt att se med tanke på allt vad det innebär med stora båtar och stora bilar, samt långa transporter både på land och på vatten. Dock tillför fisket mycket genom turism, friluftsliv och socialt. Men det kan ju inte bli helt rätt att slösa på miljön och resurser och sen inte ta tillvara på någon fångst, för att sedan köpa fisken i affären? Det finns ju enorma möjligheter för oss sportfiskare att faktiskt kunna välja ut rätt matfiskar och returnera de fiskar som bör gå tillbaka. Detta kan lätt styras med rätt satta regler(som idag inte finns) och eget intresse. Vi kan ju helt enkelt göra det bästa av det. Detta till skillnad mot andra fiskesätt som inte alls är lika selektiva med möjlighet att returnera fisken.

Jag säger inte att alla bestånd skall skattas lika. Vissa bestånd är så utsatta att vi trots att vi fångar fisken bör sätta tillbaka allt. Piggvar i känsliga områden, och andra arter i våra hav och sjöar. Man måste skilja på plats och bestånd. Men i slutändan måste ju det bästa i en perfekt värld vara om vi kan fiska hållbart på vilda bestånd, och komplettera med odlad fisk som odlas hållbart.

Jag uttalar mig inte om att det är rätt att ta upp mycket vild lax(dock tror jag ca 60% av de 1400 var utplanterade) och jag tror vi har större problem än trollingfisket. Att fisken i sig och all annan östersjöfisk är otjänlig som föda måste vara ett större hot mot beståndet än trollingfisket. Jag tror inte fisken mår bra själv av att vara fulla av dioxin och dessutom få sin naturliga reproduktionsälv förstörd. Jag säger inte att 2 fel är rätt, men det finns 2 sidor på myntet.

Kommentera

Ursprungligen postat av Mink! Visa inlägg
        Jag förespråkar själv c&r men jag äter fisk så det sparas en del matfisk per år.

Utan att varken gå emot trollingfiskarna som behåller sin fångst, eller de som returnerar den så vill jag ge lite perspektiv. Det känns som att ni bara reagerar på en hög siffra.

248 team. Minst 2 i var team(de flesta är nog ändå 3), men vi räknar lågt. 1412 laxar. 4 dagars fiske med optimalt väder för en gång skull.

1412/248=5,7 laxar per båt
        5,7/4=1,4 lax per team och dag
        1,4/minst 2=0,7 laxar per person och dag.
        0,7x4=2,8 laxar per person över hela tävlingen.

Jag har inte ens läst tävlingsreglerna, t.ex. om alla fiskar räknas. Troligtvis fångades mer än 1412 laxar men några gick tillbaka.

Är 2,8 laxar på 4 fiskedagar orimligt köttfiske på något sätt och vis?
        Svar på din fråga: NEJ det är det absolut inte snarare väldigt rimligt och helt ok.

Men det här med mattematik och siffror är ganska roligt, ööö förvillande och ofta sant.

248 team, , gissar att ca 10% av sveriges trollare var där det ger 2480 trollingbåtar i sverige

Men vi halverar summan till 1240 för att inte hamna fel

1,4 lax/team och dag och vi gissar att snittet i sverige är 20 fiskedagar, detta skulle innebära:

1,4 * 1240 * 20 = 34720 laxar plockar trollingen upp per år i sverige.

(Årets svenska kvot för yrkesfiske efter lax i Östersjön är 30 465 laxar)

Så nu min fråga, hur ska man förhålla sig till dessa siffror, Tänk om det är 2400 båtar och tänk om snittet fiskedagar är 40-50 om man utgår från att ett stort antal guidbåtar är igång stor del av året.

1,4 * 2400 * 50 = 168 000 laxar

För min del får ni käka upp hela jävla östersjön om ni vill bara ni spar gäddan åt mig. Men hur ska sportfisket kunna försvara detta med bibehållen trovärdighet om att sportfisket är räddningen för fisk och natur ?

Tar ingen ställning i frågan men siffror vrids lite hit å dit allt för att visa det i så positiv dager som möjligt. 1,4/team/dag låter inte mycket. men hur många team finns det ? Och hur många är snittet fiskedagar ?

Det är nog denna siffra som ska diskuteras och inte 1,4 eller ens bornholms 1412 laxar.
        Det finns två ting som är oändliga - universum och människans dumhet, Men när det gäller universum är jag inte helt säker. [Albert Einstein]

Att klaga är som att sitta i en gungstol – du har något att göra men du kommer ingenstans. [Dalai Lama]

Kommentera

Jag tror också på symbolvärden i stora medialt bevakade tävlingar. Att släppa tillbaka fisk är nödvändigt för att kunna fortsätta ha bra fisken.

Jag tror inte vi behöver förringa vinnaren genom att kalla det tur. Jag undrar hur många av de största motståndarna som faktiskt trollat östersjölax. Jag misstänker att flera av de som skriker högst har minst kunskap inom området. Jag tycker absolut att ni har rätt att uttala er, men att sitta på ett forum och anklaga tror jag inte är rätt väg att gå. Genom att föra fram vettiga argument med fakta bakom till rätt personer är nog mer rätt väg att gå. Det finns något så fint som utveckling, och utveckling kan gå både framåt och bakåt. Titta på de stora tävlingarna efter t.ex. sailfish i USA hur långt de har kommit. Idag är fisken mycket mer skyddad tack vare sportfiskets intresse, och det finns regler som prioriterar sportfisket före yrkesfisket för vissa arter. Jag tror att trollingfisket ger mycket till laxen också genom att visa vilket värde den har. Sen finns där mycket som kan bli bättre såklart, men det blir det också. Idag är det väldigt vanligt för många trollingfiskare att släppa tillbaka lax, men sånt här tar tid.

Kommentera

klart det finns 2 sidor av myntet, men tror du att alla dessa 248 team gick upp på morgonen och tänkte "gud vad skönt, nu är det några ton mindre fisk som kommer handlas i butik" sen har väll de här laxarna någon sorts gift i sig om jag inte läste helt tokigt förut.

Kommentera

Jag tror inte du greppar min poäng.

Kommentera

förstår precis, men att komma på anledningar till att det ska vara okej efter att man har börjat få kritik känns lite billigt. bättre dom står för varför man gör det här och tar diskussionen. vad jag vet har det varit knäpptyst från deras sida.

men vi tycker olika, roligt att disskutera i vilket fall

Kommentera

Ursprungligen postat av Exxet Visa inlägg
                  Svar på din fråga: NEJ det är det absolut inte snarare väldigt rimligt och helt ok.

Men det här med mattematik och siffror är ganska roligt, ööö förvillande och ofta sant.

248 team, , gissar att ca 10% av sveriges trollare var där det ger 2480 trollingbåtar i sverige

Men vi halverar summan till 1240 för att inte hamna fel

1,4 lax/team och dag och vi gissar att snittet i sverige är 20 fiskedagar, detta skulle innebära:

1,4 * 1240 * 20 = 34720 laxar plockar trollingen upp per år i sverige.

(Årets svenska kvot för yrkesfiske efter lax i Östersjön är 30 465 laxar)

Så nu min fråga, hur ska man förhålla sig till dessa siffror, Tänk om det är 2400 båtar och tänk om snittet fiskedagar är 40-50 om man utgår från att ett stort antal guidbåtar är igång stor del av året.

1,4 * 2400 * 50 = 168 000 laxar

För min del får ni käka upp hela jävla östersjön om ni vill bara ni spar gäddan åt mig. Men hur ska sportfisket kunna försvara detta med bibehållen trovärdighet om att sportfisket är räddningen för fisk och natur ?

Tar ingen ställning i frågan men siffror vrids lite hit å dit allt för att visa det i så positiv dager som möjligt. 1,4/team/dag låter inte mycket. men hur många team finns det ? Och hur många är snittet fiskedagar ?

Det är nog denna siffra som ska diskuteras och inte 1,4 eller ens bornholms 1412 laxar.
                  Skillnaden är att jag inte bara höftar hejvilt. Jag tycker inte detta tillför debatten särskilt mycket. Jag baserar mig på en faktisk tävling där det var bra väder alla 4 dagarna. Det är exakt detta jag menar med att ha belägg för det man säger.

Min tanke har inte varit att sitta och hetsa er som redan har bestämt er, för jag kan också hitta tusen motargument på mina egna inlägg, min förhoppning är bara att någon förstår min poäng och får sig en tankeställare.

Kommentera

Ursprungligen postat av oordning Visa inlägg
                    förstår precis, men att komma på anledningar till att det ska vara okej efter att man har börjat få kritik känns lite billigt. bättre dom står för varför man gör det här och tar diskussionen. vad jag vet har det varit knäpptyst från deras sida.

men vi tycker olika, roligt att disskutera i vilket fall
                    Vilka är dom? Är det tävlingsledningens fel, eller de 248 teamen som ställer upp? Bådas? Jag tror du kan få svar av de flesta trollingfiskare som du pratar med. Jag tror de flesta av de 248 teamen ställer upp för att de tycker om gemenskapen och tävlingsmomentet. Tror inte de är där med målsättning att mörda så mycket lax dom kan. Däremot tror jag det är den bilden de får av motståndarna till tävlingen, och då känns det kanske inte lika roligt att ta upp debatten. De flesta trollingfiskare jag mött i hamnarna har varit väldigt vettiga människor med många bra värderingar.

Kommentera

Mink!: Det här är en tävling, allt över 63 cm skall bonkas annars räknas inte fisken. Således kan man inte "välja ut matfiskar". Om du tittar på bilder från tävlingen så är i princip alla vilda - om nu man inte slutat klippa fettfenan?! Nej, tror inte det.

Fisk och säl (jag tar upp säl för de är känsligare än fisk) lider inte av reprotox från dioxin, detta finns studier på.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Rospigg, 2023-08-28, 16:34
                      28 svar
                      2 606 visningar
                      12 gillar
                      Senaste inlägg .art
                      av .art

Startad av Xerup, 2024-03-14, 10:04
                      3 svar
                      245 visningar