Ursprungligen postat av mojoman
Visa inlägg
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Vad säger man ang c&r ?
Collapse
X
-
Ursprungligen postat av saiko Visa inläggHar kommit på en annan sak ang harrens försvinnande i "min" ström. Kan det vara signalkräftorna? De fanns inte för 15år sedan men nu finns de och vi fiskar också efter signalkräftor varje år.Läste en utredning ang Vättern och kräftorna.Röding+signalkräftor var ingen bra ekvation.Kanske samma sak med harrens rom att kräftorna käkar den.Jag vet inte.Det fanns tidigare flodkräftor här men de uppför sig inte alls som signalkräftorna.Bara en tanke!
Kommentera
-
Ursprungligen postat av mojoman Visa inläggSå du menar att fisket inte har nått med att fisken minskar i områden med högt fisketryck. Åk o fiska i sälen och se resultatet av överfiske. Människan har fiskat i alla år, har vi ? Antalet fiskare och människor som äter fisk är den samma som de va för 200 år sedan, fiskemetoderna är kanske något mer effektiva i dag än för 200 år sedan. Finns en heldel vatten som fiskats sönder och en heldel vatten som förstörts av människan på andra sätt.
Men att påstå att överfisket inte kan förstöra fiskevatten är nog bara brist på kunskap. Kul det skulle va om alla tog upp sina fångster på kolahalvön, hur länge tror ni att det skulle finnas stora öringar där då ? Eller om alla plockade upp sina gäddor på fisketripperna.
Förresten går det att fiska ut en å eller sjö med gädda? Verkar vara mest öring/röding som blir utfiskat.
Kommentera
-
Jag bara klipper in lite text från Naturvårdsverket..
Många växt- och djurarter är försurningskänsliga, vilket gör att antalet arter mins- kar när ett vatten försuras (fig. 1). Lax, mört, flodkräfta och flodpärlmussla utgör exempel på försurningskänsliga arter som påverkas redan vid pH-värden runt 6,0.
Kommentera
-
Ursprungligen postat av saiko Visa inläggMåste verkligen bestrida en del av detta.Visst finns det många små vattendrag och tjärnar som har blivit utfiskade särskilt i fjälltrakterna.Men jag tror att kalhyggen,dikningar,oljeeldningar,kraftverksbyggna der,allt bilåkande mm förstört mycket mer än själva fisket.Ang Kolahalvön så kanske flygresorna/jeepåkandet förstör mer för fiskemiljön än fisket."Lika många fiskare och folk som äter fisk nu som för200 år sedan." Ja! men det borde vara 10ggr så många eftersom befolkningen ökat så mycket. Och sedan tror du på allvar att ditt jerkspö är effektivare än vad ryssjor/nät/mjärdar var för 50 år sedan.Här på landet fiskade var och varannan massor med gädda då.Varje gård hade flera ryssjor och massor med nät. Och fisket blev inte sämre för det.Däremot har det blivit sämre nu när nästan ingen fiskar som man gjorde förr.
Förresten går det att fiska ut en å eller sjö med gädda? Verkar vara mest öring/röding som blir utfiskat.
Så bättre vet jag inte om de har blivit men garanterat mycket flerFLUGA: Fjällröding 1.5kg / Öring 0.8kg / Harr 1.5kg / Regnbåge 1.72kg / Gädda 6.84kg
SPINN: Gädda 6,5kg / ?kg Abborre / ?kg Gös
Min blogg http://mojosfiske.blogspot.com/
Kommentera
-
Vi bor kanske på helt olika ställen.Häromkring ser jag varken nät eller ryssjor så jag trodde i min enfald att det var tidens gång.Nätfiske efter sik pågår dock i ringa omfattning i några sjöar.Men jag håller med att den som vill har både råd och möjlighet att skaffa bättre fiskeredskap än man anv förr.Jag trodde dock att försäljning av nät och ryssjor var en utdöende syssla.Efter det att lagen kom som förbjuder andra än yrkesfiskare att försälja fisk så har åtminstone jag fått den uppfattningen att nätfisket minskat avsevärt även i skärgården.
Kommentera
-
.Efter det att lagen kom som förbjuder andra än yrkesfiskare att försälja fisk så har åtminstone jag fått den uppfattningen att nätfisket minskat avsevärt även i skärgården.
Kommentera
-
Att det är föbjudet att sälja fisk stoppar nog ingen direkt, ungefär som att hålla hastigheten på E4:an, vissa gör det några kör alltid 10-20 över och så nån enstaka galning som bränner i 200. Samma med fisket, vissa tar upp allt och fryser in, delar till vänner, säljer till nära bekanta osv.
Va sist i höstas jag fick höra av polarn som bor ute vid havet att han fick ett 30-tal abborrar alla runt 6-8hg. Någon i området som lagt ut nät och fick för mycket fisk. Detta va då en privat person som lade näten och vet inte ens om detta va lagligt.
Men som sagt fisket med handredskap är inget problem, det är dessa sk husbehovsfiskare som ser till att urlaka vattnerna på fisk och sen gnäller dessa nätfiskare att de va bättre förr, självklart va det de.
Man kan nog sammanfatta det lite enkelt att all miljöförstöring och människans försök till att förbättra allt leder till mindre fisk elt klart, men saken blir inte bättre av överfisket som bedrivs på vissa ställen. Flera faktorer som gör sakerna bara värre. Vad som är rätt eller fel, ja det kan nog våra barn barn berätta för oss när man sitter i båten och metar efter abborre som en gång i tiden fanns där.FLUGA: Fjällröding 1.5kg / Öring 0.8kg / Harr 1.5kg / Regnbåge 1.72kg / Gädda 6.84kg
SPINN: Gädda 6,5kg / ?kg Abborre / ?kg Gös
Min blogg http://mojosfiske.blogspot.com/
Kommentera
-
Han slängde gäddan upp i skogen sen gick han till ica och köpte fiskpinnar. Nej men tar man upp fisk så ska den ätas. Tar du bort predatorerna i sjön så blir sjön på sikt bli övergödd, växterna blir fler, tar åt sig mer syre och som gör att fiskarna blir färre.
I en mindre sjö med inplanterad fisk så förstår man ju att det blir dyrt för ägaren om gäddan bara äter upp all ädelfisk. Men det är ju upp till ägaren då att se till att gäddan plockas bort, inte ta saken i egna händer.
Kort och bra förkaring varför hajar och predatorer är viktiga.
Kommentera
-
Ursprungligen postat av mojoman Visa inläggDet är väl ganska solklart att man kastar upp gäddan på land !? Eller kanske inte för alla. Själv tycker jag att gäddan inte hör hemma i vatten där det finns ädelfisk. Även om vissa av dessa ädelfisks sjöar skulle behöva en o annan gädda som kan sålla ut lite av de tusentals mindre som finns i sjön. Problemet är att gäddan förökar sig och har inga fiender i dessa vatten vilken i sin tur kan leda till att sjön blir full av mindre gädda som varken är rolig att fiske eller äta.
Jag själv tar upp alla gäddor norrut när jag fiskar, för i de sjöarna jag fiskar vet jag att de finns 1000 tals av dom i den storleken och all fisk som tas up äts upp också. Kan tilläga att dessa sjöar har balansen rubbats för länge sedan och de får inte bukt på problemet.
Men däremot större sjöar och östersjön åker varje gädda tillbaka, strömming och andra matfiskar för gäddan finns det gott om i dessa sjöar
Låt gäddorna vara, speciellt dom stora!
OBS! Har ej läst hela tråden!
Kommentera
Foton
Collapse
Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.
Relaterat
Collapse
Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
---|---|---|---|---|
Startad av Rospigg, 2023-08-28, 16:34
|
28 svar
2 613 visningar
12 gillar
|
Senaste inlägg
av .art