Ursprungligen postat av RK99
Visa inlägg
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Vad säger man ang c&r ?
Collapse
X
-
Ursprungligen postat av orient Visa inläggDu får ta i beaktning att smolt oftast lever i strömmande vatten där inte gäddan simmar. Speciellt laxsmolt.
Kommentera
-
Ursprungligen postat av orient Visa inläggLåt naturen ha sin gång. Om gäddan tagit sig dit och överlever där så ska den väl göra det? Då är det väl tänkt att den ska vara där..
Sen vad gäller gäddor i strömmande vatten, de finns och dessa brukar bjuda på en riktigt härlig fajt som heter duga, går inte jämföra med gäddorna som lever i stilla vatten.
Att ta upp stora gäddor är idiotiskt oavsett vatten, för gäddan den äter allt, tom med mindre gäddor åker ner om den större får möjlighet.
Gäddan är en kanon fisk när det gäller sportfiske helt klart, riktigt explosiva och aggressiva hugg speciellt när man fiskar precis under ytan och man ser plogen i vattenytan. Sen vad det gäller nervärderande namn på fisken är en tolknings fråga, I mitt umgänge kallar vi gäddan för slemspett, för den är riiiiktigt slemmig, eller som braxen, den kallar vi för dass lock osv osv.
Finns det någon här som har tagit upp en större gädda som matfisk ? Eller håller sig alla till 2-3kg gränsen när det gäller matfisk. Kan förstås hända ibland att inte de större klarar sig av olika anledningar och då är det bättre att ta upp den än att låta den ligga kvar i vattnet och dö långsamt.FLUGA: Fjällröding 1.5kg / Öring 0.8kg / Harr 1.5kg / Regnbåge 1.72kg / Gädda 6.84kg
SPINN: Gädda 6,5kg / ?kg Abborre / ?kg Gös
Min blogg http://mojosfiske.blogspot.com/
Kommentera
-
wiki
Jag säger inte att jag är för eller emot någon, jag tycker gäddan är en spännande fajter och en god matfisk när man lyckas få bort alla ben!
Jag tycker många konversationer här inte verkar ha något slut utan slutar i en debatt där folk blir irriterade.
Men det är ju tydligt att många tycker att gäddan ska bort för att den förstör ädelfisket.
Och sen finns det dom som vill ha kvar den för sportfisket och för att de tycker att naturen ska ha sin gång.
Jag har läst lite på nätet och märkt att många tycker den förstör i ädelfiskevattnet.
Men det jag är mer intresserad av är om nu gäddfiskarna har rätt (vilket jag hoppas eftersom jag gillar gäddan) och i så fall vilka andra anledningar det finns till varför ädelfiskarna försvinner, och då bortsett från gäddan?
Om någon nu vet så vill jag gärna veta! Jag vill inte känna mig skyldig när jag släpper i gäddan, och inte heller när jag tar upp dom.
Kommentera
-
Ursprungligen postat av wiki Visa inläggJag säger inte att jag är för eller emot någon, jag tycker gäddan är en spännande fajter och en god matfisk när man lyckas få bort alla ben!
Jag tycker många konversationer här inte verkar ha något slut utan slutar i en debatt där folk blir irriterade.
Men det är ju tydligt att många tycker att gäddan ska bort för att den förstör ädelfisket.
Och sen finns det dom som vill ha kvar den för sportfisket och för att de tycker att naturen ska ha sin gång.
Jag har läst lite på nätet och märkt att många tycker den förstör i ädelfiskevattnet.
Men det jag är mer intresserad av är om nu gäddfiskarna har rätt (vilket jag hoppas eftersom jag gillar gäddan) och i så fall vilka andra anledningar det finns till varför ädelfiskarna försvinner, och då bortsett från gäddan?
Om någon nu vet så vill jag gärna veta! Jag vill inte känna mig skyldig när jag släpper i gäddan, och inte heller när jag tar upp dom.
Det finns många anledningar till att laxfiskarna försvinner, tex vattenkraftverk utdikning av skog och mark som slammar igen lekplatserna, undermålig kvalitet på utsättningsfisken, och framför allt, överstort fisketryck, ofta med för små minimimått. Så du behöver inte känna dig skyldig om du släpper tillbaka gäddor, tvärt om. Dessutom överdrivs gäddans betydelse som predator. Enligt finska undersökningar hade de oftare annan fisk än öring och lax i magen. Dock kan gäddan lokalt ta för sig av nyutsatta lax- och öringsmolt innan de hinner sprida ut sig, men det går till stor del att undvika genom att sprida ut utsättningarna i stället för att lämpa av alla samtidigt.
Kommentera
-
Ursprungligen postat av mojoman Visa inläggVäldigt fint tänkande att låta naturen ha sin gång, då kan man i princip skita i allt som har med fiskevård att göra. Det är människan som har rubbat balansen från början då får man se till att försöka återställa den. Inte "låta naturen ha sin gång" och låta sjön bli full med gädda. För det fanns ingen gädda i sjön för innan människan börja mixtra med balansen.
Sen vad gäller gäddor i strömmande vatten, de finns och dessa brukar bjuda på en riktigt härlig fajt som heter duga, går inte jämföra med gäddorna som lever i stilla vatten.
Att ta upp stora gäddor är idiotiskt oavsett vatten, för gäddan den äter allt, tom med mindre gäddor åker ner om den större får möjlighet.
Gäddan är en kanon fisk när det gäller sportfiske helt klart, riktigt explosiva och aggressiva hugg speciellt när man fiskar precis under ytan och man ser plogen i vattenytan. Sen vad det gäller nervärderande namn på fisken är en tolknings fråga, I mitt umgänge kallar vi gäddan för slemspett, för den är riiiiktigt slemmig, eller som braxen, den kallar vi för dass lock osv osv.
Finns det någon här som har tagit upp en större gädda som matfisk ? Eller håller sig alla till 2-3kg gränsen när det gäller matfisk. Kan förstås hända ibland att inte de större klarar sig av olika anledningar och då är det bättre att ta upp den än att låta den ligga kvar i vattnet och dö långsamt.
Kommentera
-
Ursprungligen postat av orient Visa inläggJo vi kan hjälpa - t.ex. med biotopvård i åar o.s.v. men vi ska inte göra utsättningar eller decimeringar/elimineringar.
Sen som jester burk II skriver att dikning av skog och mark är en stor bov i dramat. När humus rinner ut i sjöar och älvar gör detta stor skada. Ett bra exempel på detta finns i norra finland, siuruanjoki som rinner ner i iijoki hade harr när jag fiskade där i tonåren, idag finns det bara gädda,abborre, mört och nån enstaka lake. Här har människan inte rubbat balansen utan tagit bort en del av djurlivet pga dikningarna. Ett vatten som är helt förstört och kommer inte kunna återhämta sig till det den va innan.FLUGA: Fjällröding 1.5kg / Öring 0.8kg / Harr 1.5kg / Regnbåge 1.72kg / Gädda 6.84kg
SPINN: Gädda 6,5kg / ?kg Abborre / ?kg Gös
Min blogg http://mojosfiske.blogspot.com/
Kommentera
-
Det kan vara på sin plats med decimeringsfiske i närigsrika sjöar där vitfiskbeståndet har blivit för stort, men att enbart göra det för att plantera ut gös i ett vatten där den inte fanns tidigare är inte försvarbart. Och man ska komma ihåg att decimeringsfisket är en kortsiktig lösning som för att verka mer bestående kräver att man minskar radikalt på näringsutsläppen på lång sikt och att man förvaltar rovfiskbeståndet väl.
Kommentera
-
Så att försöka rädda laxen är fel ? I vissa lägen behöver naturen hjälp på traven.
men enligt den skulle en ny EU lag förbjuda företagen att stödutsätta lax detta för att rädda den vilda lax stammen, en bra eller dålig ide´vet jag inte men det får väl tiden utvisa...
OBS: Om jag kommer ihåg rätt var det bara odlad lax dom ville stoppa..
Om det finns gott om små-gäddor är det väl ett bevis på att vattenkvalitén är ok och naturen har en chans, om det däremot är gädd-brist men massor av stor Abborre krävs det säkerligen många lastbilsflak med kalk för att hålla liv i vattnet....Senast ändrad av jorgen.mansson; 2013-02-03, 15:18.
Kommentera
Foton
Collapse
Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.
Relaterat
Collapse
Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
---|---|---|---|---|
Startad av Rospigg, 2023-08-28, 16:34
|
28 svar
2 613 visningar
12 gillar
|
Senaste inlägg
av .art