Vad säger man ang c&r ? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Vad säger man ang c&r ?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Vad säger man ang c&r ?

Tjena fishylovers.

Jag har en plastsvärfarsa som även han är mycket intresserad av fiske.

För några dagar sedan diskuterade vi att jag skulle komma upp till hans landställe och fiska.
    det ligger en bit norröver med en skitstor insjö.

jag vill ju bara fiska gädda, är helt såld på den firren, och utövar c&r så gott jag kan.

Plastsvärfarsan säger då att han hatar när han får gädda, att det bara är en bifisk som tyvärr ibland måste hugga.
    så fort han får en gädda så slänger han upp den i skogen.
    när jag frågar varför så säger han att den förstör hans fiskevatten med att utrota andra arter.

det är ju pga av sådana som han vi har så dåligt fiskevatten ju, gubbar av gamla skolan som trodde gäddan fanns i oändligt antal.

nu är ju jag ingen biolog och grejjer, men vad säger jag till honom om saken?

Det enda du kan göra är väl att på ett övertygande sätt förklara hur en naturlig näringskedja funkar och vad som händer när en viktig predator överfiskas. Tyvärr är det svårt att ändra på tankesättet hos en del folk, ta tex det utbredda rovdjurshatet som ännu finns trots all information och undervisning. Ett bra exmpel var ett tjuvjägargäng för en tid sedan som dödade fem vargar utan lov och som bestod av kommundirektören och andra sk ärevördiga samhällsmedlemmar. De hade planerat allt i förväg och använde skotrar och andra hjälpmedel. Så jag undrar vad det är som skiljer det de gjorde från tex ett värdetransportrån, i båda fallen har beväpnade brottslingar planerat sitt brott i förväg och använt vapen i själva dådet.

Kommentera

Det är väl ganska solklart att man kastar upp gäddan på land !? Eller kanske inte för alla. Själv tycker jag att gäddan inte hör hemma i vatten där det finns ädelfisk. Även om vissa av dessa ädelfisks sjöar skulle behöva en o annan gädda som kan sålla ut lite av de tusentals mindre som finns i sjön. Problemet är att gäddan förökar sig och har inga fiender i dessa vatten vilken i sin tur kan leda till att sjön blir full av mindre gädda som varken är rolig att fiske eller äta.

Jag själv tar upp alla gäddor norrut när jag fiskar, för i de sjöarna jag fiskar vet jag att de finns 1000 tals av dom i den storleken och all fisk som tas up äts upp också. Kan tilläga att dessa sjöar har balansen rubbats för länge sedan och de får inte bukt på problemet.

Men däremot större sjöar och östersjön åker varje gädda tillbaka, strömming och andra matfiskar för gäddan finns det gott om i dessa sjöar
      FLUGA: Fjällröding 1.5kg / Öring 0.8kg / Harr 1.5kg / Regnbåge 1.72kg / Gädda 6.84kg
      SPINN: Gädda 6,5kg / ?kg Abborre / ?kg Gös

Min blogg http://mojosfiske.blogspot.com/

Kommentera

Precis, det är ju alltid gäddans fel i stället för den verkliga orsaken för högt fisketryck.. Ädelfisk, vad är det för något ? Det måste ju vara gäddan som är den verkliga ädelfisken då den är kung(eller snarare drottning) under vattnet. Och angående gäddans hemmahörande, den hör hemma i alla vatten som den kan ta sig till naturligt.

Kommentera

Du kan googla på "ädelfisk" och öka din kunskap när det gäller fiskar.

Sen om du anser att gäddan är en ädelfisk är väl upp till dig, gäddan är i mina ögon en skräpfisk som man helst inte vill ha på tallriken (om det inte är mormor eller farmor som steker den i smör). Vill man ha god fisk så är det "ädelfisk" som hamnar på tallriken. Men gäddan är en bra sportfisk det duger den till utmärkt, men de finns fiskar som är roligare att kroka en slemspett

Var gäddan hör hemma och inte är ganska orelevant i dagsläget, då människan har förstört så mycke vatten och vattendrag så vissa fiskarter mer eller mindre försvunnit. De fiskar som verkar klara sig bra av humus och annat skit är nämligen gädda, abborre och mört, så att återställa en älvsträcka där det engång i tiden fans ädelfisk är mer eller mindre lönlöst om det finns ett överflöd av 2-3 kg slemspettar som äter allt de kommer åt.

C&R skall man utöva helt klart, men finns det ett överflöd så kan man rensa i överflödet utan att behöva börja grina och hänga läpp. Bara och se alla dessa pimpeltävlingar där de rycker upp små borrar, inte många gråter över dessa, vart är C&R polisen då ? hemma och gråter blod för att man dödar fiskar de finns i tusen tal.
          FLUGA: Fjällröding 1.5kg / Öring 0.8kg / Harr 1.5kg / Regnbåge 1.72kg / Gädda 6.84kg

Kommentera

Ojoj
            Den här tråden ska bli intressant att följa!
            Ang Pimpeltävlingar så finns det en lång, intressant tråd om detta om fisket i Björköfjärden söder om Sundsvall..
            Visst f-n gråter folk över det och "C/R" polisen gillar det inte

Kommentera

Ursprungligen postat av mojoman Visa inlägg
              Det är väl ganska solklart att man kastar upp gäddan på land !? Eller kanske inte för alla. Själv tycker jag att gäddan inte hör hemma i vatten där det finns ädelfisk. Även om vissa av dessa ädelfisks sjöar skulle behöva en o annan gädda som kan sålla ut lite av de tusentals mindre som finns i sjön. Problemet är att gäddan förökar sig och har inga fiender i dessa vatten vilken i sin tur kan leda till att sjön blir full av mindre gädda som varken är rolig att fiske eller äta.

Jag själv tar upp alla gäddor norrut när jag fiskar, för i de sjöarna jag fiskar vet jag att de finns 1000 tals av dom i den storleken och all fisk som tas up äts upp också. Kan tilläga att dessa sjöar har balansen rubbats för länge sedan och de får inte bukt på problemet.

Men däremot större sjöar och östersjön åker varje gädda tillbaka, strömming och andra matfiskar för gäddan finns det gott om i dessa sjöar
              Hej Marko Mertala;

Tiderna förändras och vi med dem. Det som skyddes i går är heligt idag....

Gäddan är den ädlaste av alla ädelfiskar...även i Sigtuna där din brevlåda bor!

Nobody & nothing is forever!

Old Firehand

Kommentera

Det är lite underligt att det bara är de som gillar sk "ädelfisk" som hatar och vill utrota andra arter , jag har tex aldrig hört om gäddfiskare som kastar öringar på landbacken för att minska på smågäddornas konkurrenter, eller att metare skulle fiska bort öring och harr för att stärka stämbeståndet. Och dessutom tycker jag att gäddor är mer intressanta att fånga än tämligen dumma öringar som hugger på i princip allt man bjuder på, iaf enligt mina erfarenheter från mitt öringfiske i Kyrö Älvs källflöden på -80-talet.

Kommentera

Ursprungligen postat av Old Firehand Visa inlägg
                  Hej Marko Mertala;

Tiderna förändras och vi med dem. Det som skyddes i går är heligt idag....

Gäddan är den ädlaste av alla ädelfiskar...även i Sigtuna där din brevlåda bor!

Nobody & nothing is forever!

Old Firehand

www.trumman.com
                  Nu har man kastat sten i gäddtemplet som är gjort av glas

Gäddan i mälaren är det C&R på utan tvekan, dom skulle jag aldrig ens komma på tanken att ta upp eller äta. Visst måste man ta hand om fiskarna som finns, men de finns gränser på allt.

Att plocka upp några enstaka slemspettar från en sjö som inte hade gädda för 40 år sedan är inga problem, då det finns ett överflöd av dessa i dom sjöarna uppe i norr jag fiskar i. Eller ska man gäddan låta ta över hela sjön genom C&R och låta dom andra fiskarna försvinna helt, i detta fall ädelfisk ? Vad är det för mening med att ens försöka rädda laxen då ? Den kan väl ersättas av gädda ?

Sen så fiskas eller snarare sagt rensas sjön på gädda med nät av de som driver fiskevården där uppe, så jag förstår inte detta med C&R i en sådan sjö. De finns knappast nån intresse för sportfiske efter ca 2 kg gäddor som det finns gott om i den sjön. Den största gäddan som fångats i den sjön vägde 5kg vad jag vet/hört, förmodligen finns det några enstaka större exemplar men dom lyser med sin frånvaro, kanske för att det inte finns nått att äta i sjön ?

"Det är lite underligt att det bara är de som gillar sk "ädelfisk" som hatar och vill utrota andra arter"

Vem har pratat om att utrota gäddan ? Gäddan finns i princip överallt, och därmed omöjlig att utrota. De va nog det dummaste jag läst på länge. Det konstiga med hela är att alla gäddfiskare tycker att gäddan ska få leva vart den än finns och oavsett om den gör skada på fiskbeståndet som fanns/finns i sjön. Att försöka vårda ett fiskevatten funkar bra, men låt bli gäddan för gäddans fel är det aldrig. Det är sant det med, för i slutändan är det människan som har rubbat balansen i sjön (den jag syftar på) genom att släppa i för mycke ÄDELFISK yngel. För snart 20 år sedan kryllade sjön av små sik och öring då var gäddan sällsynt fick aldrig någon gädda då, men idag är det tvärt om kryllar av gädda och knappt nån sik eller öring.

Folket som bor i området uppskattar inte gäddan lika mycke som siken och öringen, där finns inga gäddfantaster som jublar över att det kryllar av gädda i sjön, de finns inga som kör C&R på gädda där, de kommer garanterat inte bli nått gäddfiskeparadis för gäddentusiaster, så varför inte ta upp dom gäddorna man får, för ingen kommer att sakna dom iaf ?

Fiskar själv gädda i östersjön, mälaren och andra vatten runt omkring, här i dessa vatten är gäddan en fisk som alltid funnits och i stora exemplar. I dessa vatten kör även jag C&R om inte nån bekant vill ha en slemspett i stekpannan, men då blir det i storleksklassen 2-3kg allt under och över simmar tillbaka om de inte krokats tokigt.

Kommentera

Det är just tanken att gäddan är ett skadedjur fast den lever i sin naturliga miljö, till skillnad mot inplanterad laxfisk. Ungefär som de vita imperialisterna tänkte när de "upptäckte" diverse länder och drev bort/utrotade ursprungsbefolkningen som var i vägen.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Rospigg, 2023-08-28, 16:34
                    28 svar
                    2 614 visningar
                    12 gillar
                    Senaste inlägg .art
                    av .art

Startad av Xerup, 2024-03-14, 10:04
                    3 svar
                    252 visningar