Bö... sälarnas fel? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Bö... sälarnas fel?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Men jag håller med många om att det är för mycket säl, det borde skjutas mer. Har faktiskt bekanta som är yrkesfiskare, dom kan inte lägga ut ett redskap utan att sälen dyker upp. Dom lär sig känna igen ljudet på yrkesbåtarna. Förstör redskap och äter upp fångsten. Jag lider faktiskt med dom. Men samtidigt tror jag att det är yrkesfisket som till stor del föder sälen med lättillgänglig föda som fångad fisk i garn och krok, skadad och död dumpad fisk mm.

Men att vi redan saboterat havet borde ju inte sälen få betala för, men tyvärr blir det nog det som måste bli resultatet. Frågan är ju med fisk som med mycket annat. Vem ska ha rätten att skövla dom sista spillrorna av vad naturen har att ge oss. Vi eller rovdjuren, för i slutändan är det vad allt handlar om, oavsett om det är varg, lo, säl eller något annat rovdjur vi pratar om.
    Det finns två ting som är oändliga - universum och människans dumhet, Men när det gäller universum är jag inte helt säker. [Albert Einstein]

Att klaga är som att sitta i en gungstol – du har något att göra men du kommer ingenstans. [Dalai Lama]

Kommentera

Havets sabotör? //T

Kommentera

Varför kan vi inte sluta ta upp öring som föda i de vatten det är ont om den?
        Kanske ett något udda förslag...
        Kan man inte äta sälarna man skjutit? Lite synd om de skulle gå till spillo.

Det är ju kulturellt betingat vad vi stoppar i oss. Äter vi bara predatorer (gädda, abbborre, lax o.s.v.) men ratar fisk som braxen och sutare så blir ju balansen alltid lite skev. Det kommersiella fisket styrs ju av vad vi vill ha på matbordet. Odlade laxar matas med makrill (förvisso också en predator) för att lax i högre utsträckning efterfrågas. Vilket slöseri!

Vad gäller nyttjandet av våra naturresurser borde nog planekonomi (där forskare bestämmer alla kvoter) råda. Får marknaden bestämma allt kommer vi till slut att ödelägga planeten...

Sedan har jag svårt för utsättning av "ädelfisk" i havet. Det är ju lite som att havet blivit lite av en odlingsdamm.

Nu blev nog hela inlägget duktig off-topic.
        Senast ändrad av Sir Fish-a-lot; 2013-01-15, 15:28. Anledning: Felstavning
        sigpic Man lever inte för att fiska - man fiskar för att leva!

Kommentera

Här på Österbottenskusten äts det sälkött, har dock inte själv smakat(antar att det smakar tran). Det går att undvika att sälarna äter upp fisken i näten genom att använda sk sälsäkra ryssjor, men varför de inte används överallt kan jag inte svara på. Antar att de är för dyra.

Kommentera

Den generella nedgång vi sett hos fiskbestånden beror inte på säl eller skarv. Dessa beror på att vi själva skjutit ekosystemet i obalans genom kraftig överexploatering av det marina ekosystemet med stor miljöpåverkan.

Lyft gärna frågan om säl & skarv men låt den inte få de orimligt stora propotionerna den fått, det finns värre problem att fokusera på.

Ps. Jag arbetar med dessa frågor dagligen och har ganska bra koll på läget.

Kommentera

Inte själva nedgången, men ett stort säl- och skarvbestånd kan bidra till att hindra öringbeståndet från att öka så länge som öringen inte reproducerar sig naturligt i tillräcklig omfattning. Och då kanske decimering av säl och skarv kan hjälpa öringarna ihop med andra åtgärder som tex höjda minimimätt, fredningar, fisktrappor mm.

Kommentera

Ursprungligen postat av Jester Burk II Visa inlägg
                Inte själva nedgången, men ett stort säl- och skarvbestånd kan bidra till att hindra öringbeståndet från att öka så länge som öringen inte reproducerar sig naturligt i tillräcklig omfattning. Och då kanske decimering av säl och skarv kan hjälpa öringarna ihop med andra åtgärder som tex höjda minimimätt, fredningar, fisktrappor mm.
                Finns inget som tyder på att vild havsöring haft någon beståndsnedgång i överhuvudtaget dem senaste decennierna. Däremot är den odlingsmetodik som används utdaterad och har under en längre tid gett ett skralt resultat. För att bygga upp ett starkare havsöringsbestånd bör behöver fiskevården intensifieras vad det gäller naturliga lek- och uppväxtområden för fisken. I dagsläget är det en ytterst liten del av havsöringens ursprungliga lek- och uppväxtmiljöer som finns kvar.

Kompensationsutsättningarna behöver i sin tur effektiviseras med då det till stor del var dessa som gav ett väldigt bra fiske under 90-talet i Stockholm, däremot verkar inte den metodik som används i dagsläget fungera särskilt bra.

Kommentera

Ursprungligen postat av MastaPike Visa inlägg
                  Finns inget som tyder på att vild havsöring haft någon beståndsnedgång i överhuvudtaget dem senaste decennierna. Däremot är den odlingsmetodik som används utdaterad och har under en längre tid gett ett skralt resultat. För att bygga upp ett starkare havsöringsbestånd bör behöver fiskevården intensifieras vad det gäller naturliga lek- och uppväxtområden för fisken. I dagsläget är det en ytterst liten del av havsöringens ursprungliga lek- och uppväxtmiljöer som finns kvar.

Kompensationsutsättningarna behöver i sin tur effektiviseras med då det till stor del var dessa som gav ett väldigt bra fiske under 90-talet i Stockholm, däremot verkar inte den metodik som används i dagsläget fungera särskilt bra.
                  Här i Finland lever den vilda havsöringen på utrotningens brant med en handfull vattendrag med vild reproducerande fisk.Antalet fisk som går upp i åarena för att leka är också litet. Fisketrycket med nät är stort, plus att attityden till nätfiske är allmänt positiv längs kusten.

Kommentera

MastaPike:
                    Jag håller inte alls med dig. Jag tror att delar av forskarkåren har hamnat snett här och mer eller mindre hjärntvättat en stor del av de som arbetar med frågorna. Säl och skarv står för den absolut största dödsorsaken kring kusterna nu enligt mina erfarenheter.

Låt mig ta ett exempel från västkusten. Jag har testat denna höst att sätta skarpsillsgarn. På 20 meter garn så hade jag runt 5 kg bifångst. Hade jag lagt ut på youtube hur det såg ut, skulle varje sportfiskare i världen vilja sänka min båt. Det var ett groteskt antal fiskar som jag slängde ut döda. Helt sjukt och det gjorde ont i hjärtat. Men det fick mig att tänka till lite. Bara på väg ut så passerade jag mängder och skarv och säl. Då all stor fisk mer eller mindre är borta, innebär det att den fisken jag fick, är densamma som sälen och skarven äter.

Det är ju här felet i tänket har uppstått. För mig var detta en annorlunda upplevelse. Men det sker varje dag för varje säl varje dag hela året. Det intressanta är att om någon sett hur det sett ut för mig så hade de klagat med en gång, men om sälen gör det, så är det knäpptyst. På sin höjd skulle det sippra fram ett : "Det är naturligt"

Då det brukar finnas runt 25 sälar och flera hundra skarvar i närområdet, innebär ju det att de motsvarar typ 20 st sådana garn VARJE DAG HELA ÅRET. Det finns bara en slutsats och det är att det är helt uteslutet att våra fiskbestånd tål de mängder av säl som finns kring kusterna. Den som är intresserad kan ju även följa sälens/skarvens utbredning längs med kusterna. Blekingekusten är ju den nyaste kusten att bli sälifierad, med tydligt resultat. Även Bornholm fick ju känna på sälens ankomst nyligen. Bornholm har i flera årtionden haft lysande torskfiske, med sälens ankomst försvann nästan all torsk på några få år.
                    Senast ändrad av Pagurus; 2013-01-18, 19:08.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Rospigg, 2023-08-28, 16:34
                    28 svar
                    2 614 visningar
                    12 gillar
                    Senaste inlägg .art
                    av .art

Startad av Xerup, 2024-03-14, 10:04
                    3 svar
                    252 visningar