Ett spännande behavioristiskt experiment. Så klart tillämpbart på andra arter än gäddan, enligt resonemanget i klippet. Men det kanske säger något om eventuella risker med att fiska efter gädda med det de äter som agn? Leder upprepade obehagliga upplevelser kopplat till att de äter till att de slutar att äta? Om det är så, innebär det något för oss?
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Pike syndrome
Collapse
X
-
Kan gäddan bli så van vid ett visst bete att betet fångar sämre med fisk? Kan, tvärtom, ett nytt bete "väcka gamla vatten till liv"? Existerar krokvana? Om det gör det, gäller det bara artificiella beten? "Pike thrive on neglect" heter det ju, varför?Allt är mört som glimmar!
Kommentera
-
Ursprungligen postat av Lucius Visa inläggKan gäddan bli så van vid ett visst bete att betet fångar sämre med fisk? Kan, tvärtom, ett nytt bete "väcka gamla vatten till liv"? Existerar krokvana? Om det gör det, gäller det bara artificiella beten? "Pike thrive on neglect" heter det ju, varför?
När det gäller levande agn har det - som jag läst - inte haft någon effekt vilket kanske kan förklaras med att det finns fler positiva upplevelser än negative vid att ta ett levande byte. Men kan det ha effekt med död agn då logisk sett borde det även ha effekt med artificiella beten - "den där konstiga fisken är farlig" skulle man tycka.
Man kan även tillägga att de döda beten som används ofta är saltvattenfisk och därför inte förekommer naturligt i gäddans levnadsmiljö - makrill, sill (i östersjön äter de i och för sig strömming men på kontinenten och brittiska öarna finns strömmingen/östersjö-sillen inte och därför ingår sill ju inte i gäddans kostplan där), sardin t.ex. Det är inte fisk gäddan ser varje dag och då kanske det är lättare att undvika dem för gäddan eftersom de vanligtvis inte ingår i gäddans meny? Och då är det klart att eftersom det inte är något gäddan vanligtvis äter, att de negativa upplevelser med att ta dessa fiskar är övervägande negativa för gäddan som därför slutar ta dessa beten utan att fisken för den saks skull svälter ihjäl sig?
inte fullständiga svar men det är vad jag läst och vad jag själv tänker.Senast ändrad av janjoh; 2012-12-12, 07:39.
Kommentera
-
Spännande!
Om det du skriver stämmer så innebär det att gäddor inte blir krokvana av att fiska med naturlig betesfisk som förekommer i det vatten där du fiskar? Så om man uteslutande paravantrollar, metar eller ismetar i ett vatten så behöver man aldrig vara rädd för krokvan gädda? Vattnen levererar alltid som om de vore jungfruvatten. Eller finns det en kritisk gräns där de faktiskt tröttnar och slutar att äta (som i klippet)?
Jag har själv bara frågor och inga svar. Det skulle vara spännande om någon forskade mer om detta.
Om gäddan tröttnar på att hugga på konstgjorda beten så gör det ju inte särskilt mycket i ett bevarandeperspektiv. Inte heller om en insjögädda ledsnar på makrill.Allt är mört som glimmar!
Kommentera
-
Jag skulle önska jag hade ett svar, men som sagt de upplevde ju i allafall att där det finns mycket fiske slutar de ta död agn men inte levande och det måste ju vara för att det går bra för dem 9 av 10 gångar skulle jag tro fast jag har ej ett fullt giltig svar på det, utan det är min reflektion över varför de i vissa vattendrag endast slutat ta på död agn. Dock är döda fisk en naturlig del av de större gäddornas föda (i och för sig inte makrill/strömming/sill/sardin osv - alltså på öarna och kontinenten) så på det sättet är de ju nog krokvana sedan de slutat äta det.
Nej det stämmar att i bevarande perspektiv gör det inget - det är ju även mitt intresse att skydda och bevara de olika arterna genom sunt förnuft när man fiskar - men även om jag inte själv praktisera C & R medmindre jag fångar en stor (värdefull + dålig smak - dock övervägar värdet motivet om dålig smak då bevarandet av de största är viktigast) eller en alldeles för liten (under 45 cm - ska växa till sig såklart) då är det knappast vettiga (betoning på vettiga och tack o lov finns det i modern tid fler medvetna sportfiskare även bland de som ej håller på med C & R än när jag var ung och tror det blir fler och fler för vi har ju intresset med oss i den slags) sportfiskare som utgör ett hot då vi inte precis tar hem allt som fångs :-) - däremot gäddsax, nät, fällor och yrkesfisket efter gäddan ser jag som problem.
Hoppas dock aldrig de ledsnar på makrill (jag tar ju som sagt LÅNGT ifrån överdrivet mycket hem - endast sex gäddor i år har jag taget hem mellan 1-3 kg ca. :-)
Kommentera
-
Pike syndrome,dvs inlärd hjälplöshet, är ett intressant fenomen, speciellt på miljöområdet där så många sportfiskare och andra har lärt sig att man inte kan påverka situationen och tvärs emot all rationell överlevnadsinstinkt därmed inte engagerar sig.
Kommentera
Foton
Collapse
Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.
Relaterat
Collapse
Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
---|---|---|---|---|
Startad av Rospigg, 2023-08-28, 16:34
|
28 svar
2 607 visningar
12 gillar
|
Senaste inlägg
av .art