Vad kan JAG göra för laxen i östersjön ? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Vad kan JAG göra för laxen i östersjön ?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Vad kan JAG göra för laxen i östersjön ?

Det blev är ett het ämne detta, men vad kan man som en sportfiskare göra för att sätta stop på detta vansinne. Hur ska man komma fram till politikerna med budskapet att det finns alternativ. Hur gå till väga ?

Det jag kan komma att tänka på nu är att vara med i älvräddarna, men detta löser inte problemet med överfisket i östersjön.

Vad krävs det för att få fram budskapet till eskil att det finns mer pengar att hämta i sportfisket än yrkesfisket ? Fanns många bra exempel på hur lönsamt fisketurismen är, exempelvis emmån, kalifornien, scottland. Vem kan lägga fram dessa sifror på hans skrivbord. Det är dit jag vill komma men jag personligen saknar både tid och kunskap i att gräva fram all info och lägga upp det på ett bra sätt.

Som jag skrev i en annan tråd, så skulle jag vilja se att man gör ett test på en av de orörda älvarna och har detta som ett projekt i 5 år. Satsa 150% på detta och se resultatet. Lax får simma upp i älven utan hinder vid älvmynningen, föröka, sig simma tillbaka. Nu vet jag inte om 5 år räcker men man borde kunna se resultat genom elfiske efter smolt och mätningar och andra metoder.

Jag som privatperson/sportfiskare skulle vilja ha tips på hur jag ska göra för att påverka det hela. Namninsamlingar och grupper ger tyvärr för liten effekt. Måste va mer dramatiskt typ ett slag under bältet i form av rå fakta på eskils skrivbord.

Vad kan jag som aktiv röstare göra ? Vem röstade fram eskil till denna position ? Kan man få in en älvräddare i regeringen ?
    FLUGA: Fjällröding 1.5kg / Öring 0.8kg / Harr 1.5kg / Regnbåge 1.72kg / Gädda 6.84kg
    SPINN: Gädda 6,5kg / ?kg Abborre / ?kg Gös

Min blogg http://mojosfiske.blogspot.com/

Ursprungligen postat av mojoman Visa inlägg
    Det blev är ett het ämne detta, men vad kan man som en sportfiskare göra för att sätta stop på detta vansinne. Hur ska man komma fram till politikerna med budskapet att det finns alternativ. Hur gå till väga ?

Det jag kan komma att tänka på nu är att vara med i älvräddarna, men detta löser inte problemet med överfisket i östersjön.

Vad krävs det för att få fram budskapet till eskil att det finns mer pengar att hämta i sportfisket än yrkesfisket ? Fanns många bra exempel på hur lönsamt fisketurismen är, exempelvis emmån, kalifornien, scottland. Vem kan lägga fram dessa sifror på hans skrivbord. Det är dit jag vill komma men jag personligen saknar både tid och kunskap i att gräva fram all info och lägga upp det på ett bra sätt.

Som jag skrev i en annan tråd, så skulle jag vilja se att man gör ett test på en av de orörda älvarna och har detta som ett projekt i 5 år. Satsa 150% på detta och se resultatet. Lax får simma upp i älven utan hinder vid älvmynningen, föröka, sig simma tillbaka. Nu vet jag inte om 5 år räcker men man borde kunna se resultat genom elfiske efter smolt och mätningar och andra metoder.

Jag som privatperson/sportfiskare skulle vilja ha tips på hur jag ska göra för att påverka det hela. Namninsamlingar och grupper ger tyvärr för liten effekt. Måste va mer dramatiskt typ ett slag under bältet i form av rå fakta på eskils skrivbord.

Vad kan jag som aktiv röstare göra ? Vem röstade fram eskil till denna position ? Kan man få in en älvräddare i regeringen ?
    Personligen anser jag att yrkesfisket efter lax ska vara kvar. Både linfisket och fällorna i norr. Det ska begränsas med fiskekvoter, men även ha "särskild" övervakning. Yrkesfiske tillhör vår skärgård, det är att "döda" vår historia om yrkesfisket försvinner helt. Jag ser det "direkt" som en naturupplevelse när småskaliga fiskebåtar kommer i hamn och "något" som förövrigt förstärker den allmänna turismen.

I all välmening

/MT
    Senast ändrad av Muskytracker; 2012-11-22, 22:04.

Kommentera

första steget måste väl vara att på något sätt se till att regeringen ser till att forskarnas rekommenderade kvoter inte överstigs på det sätt som sker idag.
      steg två: förbjud hushållsfiske med fasta redskap, den som äter våra dioxinlaxar i den mängd som "husbehosfiskarna" tar upp kommer nog inte bli gamla..... men dom äter den inte, dom säljer allt till tex. BD-Fisk i Luleå och andra uppköpare här uppe och tjänar en jävla massa svarta pengar.

Kommentera

Jag tog kontakt med http://www.studieframjandet.se/Jamtl...-studiecirkel/ för ett tag sedan och tänkte dra igång något här, eftersom jag bor i inlandet tänker jag rikta in mej på mina lokala vatten och fiskbestånd, Öring och harr som är den vandrande fisken här, men även den är hotad inte bara av dammar utan kanske mest av dåligt lagda vägtrummor som är det främsta vandringshindret och dom finns det 100tals av i skogarna på mitt fvo.
        Det finns massor att göra och hittar man bara likasinnade så är det bara att sätta igång, Det är främst flugfiskare som är medveten om detta problem eftersom man oftast fiskar i strömmande vatten, och blir insatt i lekvandringar osv.
        Efter jag mailat med studiefrämjandet vart jag uppringd ganska omgående av Stefan som har ansvaret för jakt och fiske, och vips så var jag igång.

"Samarbeta med oss!
        Studiefrämjandet vill vara en motor i det civila samhället. Det låter lite högtidligt, men innebär i praktiken att vi öppnar oss för samarbete med olika aktörer som vill engagera sig för att lära, utvecklas och ta ställning i olika samhällsfrågor.
        Har du en idé – liten eller stor, mer eller mindre genomtänkt, tveka inte att höra av dig till oss. Många av våra samarbeten har börjat med ett mejl eller telefonsamtal..."

Och kolla även in den här länken http://www.youtube.com/watch?v=9tQGH7Yqlak&feature=plcp
        Dom har kommit en bra bit på väg och dom har ju också börjat nånstans. Inte faan behöver vi Eskil E för att lyckas!

//Fredde

Kommentera

Vad du som person kan göra, Älvräddarna har du nämnt. Om du vill vara med och återställa vattendrag så är lokala Fvo`n ett ställe som ofta vill ha hjälp.
          Annars så kan man föra ett jävla liv, skriv insändare, brev till ministrar, fiskekonsulenter och ifrågasätt deras handlingar.
          Bara ett par tankar.
          I dont give a fuck who your father is.... don´t walk on the water while i´m fishing.

Min Blogg
          http://www.fiskesnack.com/forum/blog.php?u=7117
          http://www.sportfishinglovers.se/

Kommentera

Ursprungligen postat av Nito Visa inlägg
            första steget måste väl vara att på något sätt se till att regeringen ser till att forskarnas rekommenderade kvoter inte överstigs på det sätt som sker idag.
            steg två: förbjud hushållsfiske med fasta redskap, den som äter våra dioxinlaxar i den mängd som "husbehosfiskarna" tar upp kommer nog inte bli gamla..... men dom äter den inte, dom säljer allt till tex. BD-Fisk i Luleå och andra uppköpare här uppe och tjänar en jävla massa svarta pengar.
            det finns en lag redan som säger att privata sektorn inte får sälja sin fisk, då tycker man att staten borde ändra lagen såpass att de som köper fisk som inte kan styrkas att de kommer från yrkesfiskare får dryga böter. Som BD-fisk, kan de inte styrka att fisken kommer från en yrkesfiskare, ge dom böter som svider och känns rejält en bot per fisk som inte kan redovisas. Yrkesfiskare som säljer sin fisk redovisar sina fångster och vart de säljer det kan jag tänka mig. Så det borde inte vara så svårt att sätta stopp på detta rovfiske. Finns inte en enda människa som skulle köpa ett redskap för 150tkr för att fylla sin egen frys med fisk.
            FLUGA: Fjällröding 1.5kg / Öring 0.8kg / Harr 1.5kg / Regnbåge 1.72kg / Gädda 6.84kg

Kommentera

Är det någon sitter inne på infon om hur laxen beter sig när den är i havet? Har den vandrings rutter som den går efter eller drar den omkring helt random?
              Sen har vi ju lite fler länder runt Östersjön än bara Sverige och Polen som nämns i UG. Danmark, Tyskland, Estland , Lettland, Litauen, Ryssland och Finland. Hur ser deras fiske/yrkesfiske ut? och kanske också dom har husbehovsfiske av den typ som nämns.

Kommentera

kan luska lite i hur det ser ut i finland, har släkt som sportfiskar där. Danmark är det nog bra, läste i flugfiskefeber 3/2012 om deras lyckade laxprojekt, där kom frågan upp "Det danska laxmiraklet Varför gör vi inte så?" tydligen 4 åar de lyckats med mer info om åarna

Storån http://www.svstoraa.dk
                Skjern å http://www.skjernaasam.dk
                Varde å http://www.varde-sportsfiskerforening.dk/
                gudenån http://www.gudenaalaksen.dk

- - - Uppdaterad - - -

hur laxen rör sig i havet vet jag inte men det vet jag att laxen kommer tillbaka till den älven där den kom ifrån, så om detta stämmer så kommer polen inte ha några laxar i sina vatten så småning om. Vart ska de få sin lax då ? Då öppnas de arbetstillfällen hos kustbevakningen när köttfiskarna ska in på andras vatten

Kommentera

Det behövs kanske ett Sportfiskare parti i Riksdagen? Kan det bildas ett Pirat parti som t.om. hamnade i EU. Så skulle väl ett sådant parti kunna greja det? Väljar underlag så att det räcker borde det ju finnas.
                  Senast ändrad av Jock Scott; 2012-11-23, 10:17.
                  What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

Ursprungligen postat av mojoman Visa inlägg

- - - Uppdaterad - - -

hur laxen rör sig i havet vet jag inte men det vet jag att laxen kommer tillbaka till den älven där den kom ifrån, så om detta stämmer så kommer polen inte ha några laxar i sina vatten så småning om. Vart ska de få sin lax då ? Då öppnas de arbetstillfällen hos kustbevakningen när köttfiskarna ska in på andras vatten
                    Jo, är ju det jag menar, "våra" laxar simmar förmodligen iväg och fiskas minst lika hårt av dom andra länderna..

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Rospigg, 2023-08-28, 16:34
                    28 svar
                    2 613 visningar
                    12 gillar
                    Senaste inlägg .art
                    av .art

Startad av Xerup, 2024-03-14, 10:04
                    3 svar
                    249 visningar