Få saker gör mig heligt förbannad, och denne fete minister är numera en av dem...
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Uppdrag granskning - Svenska laxpolitiken
Collapse
X
-
4. Ska det vara på det här viset så kan vi lika gärna ha kärnkraft och riva vattenkraftverken. Avfallsprobelmet har vu ju ändå och det blir mer ekonomiskt vettigt att ta hand om avfallet om vi utnyttjar resursen än om vi ska stänga av den (när 40-talisterna dragit nytta av den). Alternativt så borde man lagstifta om fiskvägar. Nu!
- - - Uppdaterad - - -
5. Rösta inte på någon politiker som inte lovar vettiga åtgärder. Är det ingen som gör det så finns det ingen som är värd att rösta på.
- - - Uppdaterad - - -
6. Som vettig åtgärd räknas att sparka alla ansvariga på Vattenfall och utse vettiga personer.
Kommentera
-
med tanke på vilja jävulska vinster Vattenfall gör borde dom rimligtvis ha råd med vettiga vandringstrappor vi kraftverken.
ni skulle se gamla foton på Laxfisket i Luleå älv som varit europas mest laxförande älv före vattenkraften
- - - Uppdaterad - - -
ska bli kul se om han svarar igen:
Kommentera
-
Ursprungligen postat av lausvik Visa inlägg3. Alla som bryr sig tar i morgon kontakt med något lokalt fiskevårdsprojekt.
Kommentera
-
Ursprungligen postat av Silverbågen Visa inläggOm man inte redan gjort det så rekommenderar jag alla att gå med i Älvräddarna....ju fler vi blir som visar att vi bryr oss desto större chans att nåt händer
Har läst deras hemsida och även pratat med dom vid flera tillfällen men får väldigt luddiga svar. Deras förklaringar är dessutom ytterst drömmande för att inte säga rent naiva. Jag menar det är ju lätt att vara emot något, vad som helst kan man va emot, men man bör ju ha någon bild eller ide om hur det man är emot ska ersättas eller elimineras. Och det är där det spricker lite. Deras hemsida hittar jag inget på som förklarar eller förtydligar detta.
Tex. säger dom detta:
Välkommen som stödjande medlem i Älvräddarna! Du behövs i arbetet med att säkra älvarnas framtid.
För i deras reklamfilm säger dom samtidigt att deras mål är definitivt inte att stänga ner några vattenkraftverk ? ? ?
Är det dom redan fria älvarna som ska räddas ? ? dom är ju redan oreglerade, hur förändrar det laxens lek i dom utbyggda älvarna ? ? Tycker det är mycket som känns flummigt med deras proppaganda
Samtidigt visar dom en graf på Sveriges överproduktion. Dom nämner att man ska växla över till vindkraft ? ? ? Nu blir det riktigt konstigt. INTE stänga nått VATTENKRAFTVERK, Vi har överproduktion. Men man ska växla över till mer vind ? ? ? Vad ska växlas ut om man inte stänger nått ? ? innebär inte det ännu mer överproduktion ? ?
Detta säger dom bla:
För att producera samma energimängd som med ett enda modernt vindkraftverk, krävs 3-5 småskaliga kraftverk,
Varför hittar jag ingen tydlig, i klarspråk, förklarad målbild för deras arbete ? ? ? ?
Snurrar i huvet
Varför säger dom inte detta, om det är älvar dom vill rädda:
För att producera samma energimängd som med ett enda modernt kärnkraftverk, krävs 3-5 TUSEN småskaliga vattenkraftverk,Senast ändrad av Exxet; 2012-11-22, 23:50.Det finns två ting som är oändliga - universum och människans dumhet, Men när det gäller universum är jag inte helt säker. [Albert Einstein]
Att klaga är som att sitta i en gungstol – du har något att göra men du kommer ingenstans. [Dalai Lama]
Kommentera
-
Ursprungligen postat av Exxet Visa inläggHej Silver ! Frågade tidigare men du svarade inte så provar igen. Vad står Älvräddarna för ? Vad är det dom vill uppnå ?
Har läst deras hemsida och även pratat med dom vid flera tillfällen men får väldigt luddiga svar. Deras förklaringar är dessutom ytterst drömmande för att inte säga rent naiva. Jag menar det är ju lätt att vara emot något, vad som helst kan man va emot, men man bör ju ha någon bild eller ide om hur det man är emot ska ersättas eller elimineras. Och det är där det spricker lite. Deras hemsida hittar jag inget på som förklarar eller förtydligar detta.
Tex. säger dom detta:
Säkra älvarna till vadå ? el-produktion ?
För i deras reklamfilm säger dom samtidigt att deras mål är definitivt inte att stänga ner några vattenkraftverk ? ? ?
Är det dom redan fria älvarna som ska räddas ? ? dom är ju redan oreglerade, hur förändrar det laxens lek i dom utbyggda älvarna ? ? Tycker det är mycket som känns flummigt med deras proppaganda
Samtidigt visar dom en graf på Sveriges överproduktion. Dom nämner att man ska växla över till vindkraft ? ? ? Nu blir det riktigt konstigt. INTE stänga nått VATTENKRAFTVERK, Vi har överproduktion. Men man ska växla över till mer vind ? ? ? Vad ska växlas ut om man inte stänger nått ? ? innebär inte det ännu mer överproduktion ? ?
Sorry, men i mina öron så klingar det väldigt mycket vindkraftlobbing. Det finns starka ekonomiska vinstintressen i vindkraftsutbyggnad och det känns som att älvräddarna lobbar för vindkraftsivrarnas intressen. Att staten (vi alltså) ska investera stora pengar i ett energislag som bara kan bli en marginalleverantör av el och det till stora subventioner som byggaren av dessa parker tjänar pengar på. INGEN annan.
Varför hittar jag ingen tydlig, i klarspråk, förklarad målbild för deras arbete ? ? ? ?
Snurrar i huvet
Som nybliven medlem vet jag inte om jag är rätt man att räta ut dina frågetecken som snurrar i huvet men efter att ha sett och upprörts av gårdagens inslag i Uppdrag Granskning och sedan tagit del av den information som jag hittade på Älvräddarnas hemsida: http://www.alvraddarna.se/om/alvraddarna/
Så var det inte något svårt beslut för min del att signa upp mig för ett medlemsskap och samtidigt uppmana andra att göra det samma.
Utifrån mitt perspektiv behövs det det någon opolitisk organisation som utifrån kunnighet och saklighet bidrar till att skapa opinion kring dessa frågor.
När en politiker som Eskil Erlandsson som är satt att driva dessa frågor så uppenbart vägrar att lyssna på forskning och sakkunskap så räcker det för mig att klassa detta som lovvärt.
När man sedan dessutom ser med vilken energi de olika kraftbolagen försöker luta sig mot gammal lagstiftning i sin iver att slippa att vidta korrigerande åtgärder för att åtminstone reparera något av den skada på fisk- och djurliv som den i stort sätt ohämmade utbyggnaden av svenska älvar inneburit så blir det ännu mer självklart för mig att stötta det initiativ som Älvräddarna står för.
Och som det inte vore nog så förstår man att det krävs ännu mer engagemang och lobbyinginsatser när massmedia knappt reagerar över frågan dagen efter ett sådant här inslag när det är uppenbart vilka missförhållanden som råder och varthän det är på väg att sluta om inget görs.
Vet inte om jag reder ut några frågetecken för dig Exxet men jag har i alla fall redovisat de argument som räckte för att övertyga mig att teckna ett medlemsskap för mig och min 9-åriga dotter......Vill ju att hon skall kunna växa upp och slippa att gå på museum för att kunna se en vild Östersjölax den dag hon vuxit upp
Kommentera
-
Ursprungligen postat av skidåkarn Visa inläggnågot som slog mig mest var att ingen far och hjälper dem där "strandade" laxarna? jag kan gärna offra några timmars fritid till att rädda livet på några laxar!
En enkel lösning skulle vara att gjuta slät betong över stenbädden, så det inte finns hål för laxen att fastna i, eventuellt nån ränna i mitten där fisken kan simma ner i.FLUGA: Fjällröding 1.5kg / Öring 0.8kg / Harr 1.5kg / Regnbåge 1.72kg / Gädda 6.84kg
SPINN: Gädda 6,5kg / ?kg Abborre / ?kg Gös
Min blogg http://mojosfiske.blogspot.com/
Kommentera
Foton
Collapse
Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.
Relaterat
Collapse
Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
---|---|---|---|---|
Startad av Rospigg, 2023-08-28, 16:34
|
28 svar
2 613 visningar
12 gillar
|
Senaste inlägg
av .art