Uppdrag granskning - Svenska laxpolitiken - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Uppdrag granskning - Svenska laxpolitiken

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Fick följande svar från Tranås energi på min fråga...

7 % av den elen har vi nu som egenproduktion.
    När det nya kraftverket är igång kommer vi nå upp till 25%.
    Även med vindkraft så småningom kommer vi nå upp till 50%.
    Vi jobbar ständigt med att utveckla denna procentdel!
    Mvh
    Lovisa

Kommentera

Ursprungligen postat av Exxet Visa inlägg
      Hela detta tokeri är smått patetiskt. Vattenkraft får miljöpris ? En kraftkälla som är bov till att våra vattendrag är förstörda. Tranås får pris för sina fina laxtrappor eller fritt sidoflöde. Men vad händer med smolten som ska ut genom turbinerna ? ?

Löjligt värre.

Vi har en viss produktionsapparat i Sverige som producerar all el. Det bolag du köper elen ifrån behöver inte producera den. Dom köper upp elen från nordpol/elbörsen och säljer den vidare till dig. Tranås energi vill ju framstå som rena å fina för att kunna sälja skitel och tjäna pengar. Hur satans lättlurad får man vara ?

Tranås energi producerr 2,8 GWh i sina vattenkraftverk som dom fått pris för. Men dom säljer el motsvarande 175 GWh. VART produceras dessa övriga 172 GWh ? ? ?

Trodde inte att svenska folket var så naivt och det är skrämmande.
      Jo det är naivt att tro att man kan få el som är 100% ren, finns den överhuvud taget?

Det handlar snarare om att tydligt markera som kund vad man anser är ok och inte. Gör fler samma sak så blir det eventuellt senare en norm än ett undantag att den el vi köper oavsett bolag skadar miljön i minsta möjliga utsträckning. Idag får man ju välja hur grön elen man köper ska vara. Du kan köpa vattenfalls importerade smutsel för en billigare peng än en renodlad vindproducent tex, men i ett långsiktigt perspektiv borde vi inte behöva göra detta val... eventuellt välja mellan grön el och jävligt grön el!

Kommentera

Hej Johan !

Först ursäkta mig, ser nu när jag läser ditt senast inlägg att mina ord låter lite hårda och riktade mot dig. Så var inte meningen. Sorry,

Jag blir bara så irriterad på företag som vrider och vänder på siffror för att framstå i så god dager som möjligt.

Alltså missförstå mig inte, Tranås Energi ÄR värda en eloge för sitt arbete med dessa kraftverk dom har, men dom rasar när dom använder denna utmärkelse på det sätt dom gör.

Dom säljer tot: 175 GWh el. 2,8 kommer från dessa diplomerade kraftverk, 9,2 från värmevärket i form av el. Resterande köps in på elbörsen i form av vattenkraft. Dessa rader är hämtade från deras hemsida, och i mina ögon så försöker dom påskina något som inte är sant.

All el vi säljer är 100 % förnybar och som enda energibolag i Sverige har vi mottagit diplom från Älvräddarna för vår miljöanpassade vattenkraft.
        Sanningen är att av deras elförsäljning på 175 GWh (166 om man räknar bort värmekraft-elen) är det bara 2,8 GWh som är diplomerade för miljöanpassade vattenkraft. Med andra ord är det bara drygt 1,5 % som produceras på det sätt som vill påskina att deras el är.

Detta vedervärdiga sätt att leka med siffror hittar man överallt, oavsett om det är politiska partier, Älvräddarna, Kärnkraftmotståndare, Vindkraftsförespråkare mfl mfl. Många är för godtrogna och bara sväljer marknadsföringen rakt av.

Men en eloge till dig som kollade upp siffrorna med dom.

På deras hemsida borde det stått så här:
        All el vi säljer är 100 % förnybar och som enda energibolag i Sverige har vi mottagit diplom från Älvräddarna för vår miljöanpassade vattenkraft vilket utgör 1,5% av den totala el-försäljningen.
        Det finns två ting som är oändliga - universum och människans dumhet, Men när det gäller universum är jag inte helt säker. [Albert Einstein]

Att klaga är som att sitta i en gungstol – du har något att göra men du kommer ingenstans. [Dalai Lama]

Kommentera

Ursprungligen postat av johasp20 Visa inlägg
          Jo det är naivt att tro att man kan få el som är 100% ren, finns den överhuvud taget?
          Nej vad är ren El ? Mina inlägg handlar om att utge sig för att vara något och sedan sälja el grundat på det argumentet och sedan visar det sig att en bråkdel av den el man köper är producerad på detta GRÖNA, DIPLOMERADE, FINA sätt.

Jag tycker nästan man kan använda SÅ STARKA ord som, (FALSK MARKNADSFÖRING)

För det hade varit lika eller mer sant om Tranås skrivit: 98,5% av den vattenkraft-el som vi säljer produceras av vattenkraftverk helt utan miljöanpassade laxtrappor eller annan fiskevård.

Då blir det plötsligt en helt annan bild som kommer fram eller hur ?
          Det finns två ting som är oändliga - universum och människans dumhet, Men när det gäller universum är jag inte helt säker. [Albert Einstein]

Att klaga är som att sitta i en gungstol – du har något att göra men du kommer ingenstans. [Dalai Lama]

Kommentera

Ärligt!!!!
            Det här e ju fan helt sjukt, bevisen ligger ju svart på vitt, det finns kanon exempel på att det går och göra nåt riktigt bra av det och därmed öka pengaflödet som styr denna "helt åt helvete" värld som vi många gånger lever i!!!!

Man blir riktigt ledsen å förbannad, finner inga ord......

Kommentera

Ursprungligen postat av Exxet Visa inlägg
              Nej vad är ren El ? Mina inlägg handlar om att utge sig för att vara något och sedan sälja el grundat på det argumentet och sedan visar det sig att en bråkdel av den el man köper är producerad på detta GRÖNA, DIPLOMERADE, FINA sätt.

Jag tycker nästan man kan använda SÅ STARKA ord som, (FALSK MARKNADSFÖRING)

För det hade varit lika eller mer sant om Tranås skrivit: 98,5% av den vattenkraft-el som vi säljer produceras av vattenkraftverk helt utan miljöanpassade laxtrappor eller annan fiskevård.

Då blir det plötsligt en helt annan bild som kommer fram eller hur ?
              Absolut är det missvisande för oss konsumenter, därav måste vi ifrågasätta det som låter för bra för att vara sant. Men va fan man vill ju göra något litet iallafall och inte göra som man brukar göra och bli förbannad och sjunka in i soffan med en whisky för att sedan glömma!

Och i sanningens namn av det lilla jag såg av Eskil på TV fick jag känslan av att denna man ej har det virke som krävs för att driva dessa frågor samt sätta tryck på energipolitiken!

Kommentera

För att få fram en lösning på problemet på laxen måste man analysera problemet. Det största problemet är inte vattenkraften enl mig, finns så många andra faktorer som spelar in här.

I sverige finns det fina älvar som inte är belastade med vattenkraft, varför försvinner laxen från dessa vatten drag ? Ska man döda en drake får man hugga av huvudet, i detta fall top politikerna som inte verkar inse problemet. Men då är frågan hur man ska få detta gjort. Några bra förslag ? Visst små åtgärder i all ära men det tar för lång tid och det kan vara försent när man väl kommer till skott.

Personligen tycker jag att älvarna som inte har vattenkraft i dagsläget ska ha mer än 150% och verkligen få igång laxen i dessa älvar. Har man väl fått en älv att fungera med fisketurism och lax så borde det inte vara så svårt att få upp politikernas ögon. Men här finns stora problem att lösa. Kvoterna minskas rejält och all yrkesfiske vid flodmynningen förbjuds (ej sportfiske då detta medför pengar till projektet och staten). Bara lite tankar man har......
                FLUGA: Fjällröding 1.5kg / Öring 0.8kg / Harr 1.5kg / Regnbåge 1.72kg / Gädda 6.84kg
                SPINN: Gädda 6,5kg / ?kg Abborre / ?kg Gös

Min blogg http://mojosfiske.blogspot.com/

Kommentera

1. Förbjud allt laxfiske i Östersjön.
                  2. Gör Eskil Erlandsson till finansminister.

Kommentera

Ursprungligen postat av mojoman Visa inlägg
                    För att få fram en lösning på problemet på laxen måste man analysera problemet. Det största problemet är inte vattenkraften enl mig, finns så många andra faktorer som spelar in här.

I sverige finns det fina älvar som inte är belastade med vattenkraft, varför försvinner laxen från dessa vatten drag ? Ska man döda en drake får man hugga av huvudet, i detta fall top politikerna som inte verkar inse problemet. Men då är frågan hur man ska få detta gjort. Några bra förslag ? Visst små åtgärder i all ära men det tar för lång tid och det kan vara försent när man väl kommer till skott.
                    Med ett svärd kanske :P

Kommentera

3. Alla som bryr sig tar i morgon kontakt med något lokalt fiskevårdsprojekt.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Rospigg, 2023-08-28, 16:34
                      28 svar
                      2 623 visningar
                      12 gillar
                      Senaste inlägg .art
                      av .art

Startad av Xerup, 2024-03-14, 10:04
                      3 svar
                      254 visningar