Uppdrag granskning - Svenska laxpolitiken - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Uppdrag granskning - Svenska laxpolitiken

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av Exxet Visa inlägg
    Hela detta tokeri är smått patetiskt. Vattenkraft får miljöpris ? En kraftkälla som är bov till att våra vattendrag är förstörda. Tranås får pris för sina fina laxtrappor eller fritt sidoflöde. Men vad händer med smolten som ska ut genom turbinerna ? ?

Löjligt värre.

Vi har en viss produktionsapparat i Sverige som producerar all el. Det bolag du köper elen ifrån behöver inte producera den. Dom köper upp elen från nordpol/elbörsen och säljer den vidare till dig. Tranås energi vill ju framstå som rena å fina för att kunna sälja skitel och tjäna pengar. Hur satans lättlurad får man vara ?

Trodde inte att svenska folket var så naivt och det är skrämmande.
    Handlar ju om okunskap. Den större merparten av svenska folket har ingen aning om konsekvenserna hos vattenkraft då de ständigt får höra "grön el" "Förnyelsebar energi" osv.

Vet man inte reagerar man inte.

Kommentera

Allt har sin miljöpåverkan. Kärnkraft med.

Hela detta tokeri är smått patetiskt. Vattenkraft får miljöpris ? En kraftkälla som är bov till att våra vattendrag är förstörda. Tranås får pris för sina fina laxtrappor eller fritt sidoflöde. Men vad händer med smolten som ska ut genom turbinerna ? ?

Löjligt värre.

Vi har en viss produktionsapparat i Sverige som producerar all el. Det bolag du köper elen ifrån behöver inte producera den. Dom köper upp elen från nordpol/elbörsen och säljer den vidare till dig. Tranås energi vill ju framstå som rena å fina för att kunna sälja skitel och tjäna pengar. Hur satans lättlurad får man vara ?

Tranås energi producerr 2,8 GWh i sina vattenkraftverk som dom fått pris för. Men dom säljer el motsvarande 175 GWh. VART produceras dessa övriga 172 GWh ? ? ?

Kommentera

Ursprungligen postat av MastaPike Visa inlägg
        Allt har sin miljöpåverkan. Kärnkraft med.
        100% rätt Masta ! Visst är det så, det är inte det jag vänder mig emot. Jag säger inte att det är lätt, och jag säger inte att det ena är bättre än det andra.

Däremot så regerar jag på att fakta förvanskas och sprids vidare som en sanning utan att vi medborgare/kunder/förbrukare reagerar och ifrågasätter. Man ska vara skeptisk till allt. För även Tranås Energi har ett egetintresse som heter "tjäna pengar" om om man då kan visa fina vackra diplom för ett litet kraftverk som producerar nästan ingenting och sedan använda detta i sin marknadsföring och därefter köpa el (vartfansomhelst ifrån) från elbörsen och sälja på marknaden med vinst så har man ju lurat massa männinskor att tro något annat. Bilden vore ju en annan om du sålde bara det du producerade. Men så ser inte Svensk elförsörjning ut.

Ang Kärnkraft så har jag inte sagt något om min åsikt, jag har framfört fakta. 1 kärnkraftreaktor och du kan ta bort ca: 2000 små vattenkraftverk, det är sanning och inte något som ska tolkas som min åsikt.

Valen är:

1. 1 till Kärnkraftreaktor och 100 tal fria vattendrag med lax

2. 1000 tal små gröna/förnybara vattenkraft i 100 talet vattendrag utan lax (eller i varje fall kraftigt försämrad laxpopulation)

Jag ska själv fundera lite på vart jag står innan jag beslutar mig för 1 eller 2.
        Senast ändrad av Exxet; 2012-11-22, 10:18.
        Det finns två ting som är oändliga - universum och människans dumhet, Men när det gäller universum är jag inte helt säker. [Albert Einstein]

Att klaga är som att sitta i en gungstol – du har något att göra men du kommer ingenstans. [Dalai Lama]

Kommentera

Centerpartiet som Eskil företräder använder en twitter, ställ gärna frågan där till dom ni som har twitterkonto! @Centerpartiet

Kommentera

Vilka är dessa satans husbehovsfiskare? Vill ta till olagliga medel för att få stopp på idioterna.

Kommentera

Tranås energi producerr 2,8 GWh i sina vattenkraftverk som dom fått pris för. Men dom säljer el motsvarande 175 GWh. VART produceras dessa övriga 172 GWh ? ? ?

Inga kommentarer.

Det är bara och konstatera att man kan inte reglera en marknad med regler som är mer än 100 år gamla och sen få pris för det. Någonting är fel.

Förutom Myndigheternas tveksamma agerande i den här frågan ser jag att våra skattepengar kastas i sjön och de kommer att fortsätta med det. En tråkig historia helt enkelt ....

Häls /T
              Senast ändrad av tonyex; 2012-11-22, 12:40.

Kommentera

Ursprungligen postat av NapeFc_Moajken Visa inlägg
                Fy f'n i h''lv''te vad arg, ledsen och upprörd jag är över kvällens avsnitt!"/!&

Finns det något jag som enskild individ kan göra?? Tycker att dom borde informerat efter programmet vad man kan göra för att hjälpa till. Med tanke på att en miljon människor fritidsfiskar per år så är det nog fler än jag som blir så oerhört förbannade över att det får gå till såhär!!!

Får lust att åka runt hela dagarna med båten och leta efter dom så kallade "husbehovsfiskarna" eller vafan dom kallade sig och göra KAAOOZZZ med dom och klippa deras tong =) Nu pratar jag om dom som togs upp i programmet som använde laxfällor för 150.000 kr som dom skulle fiska lax för "eget bruk" med, Inte gösta som ror ut med ekan och lägger ut sitt lilla nät som han har gjort i 60 år =)
                Håller med att man blir så in i helvete deprimerad när man ser flatheten hos de folkvalda och att kraftbolagen (tyvärr representerade i programmet av en gammal arbetskamarat...hmmm) så benhårt lutar sig mot gammal lagstiftning för att slippa ta sitt ansvar.

Vad kan man då göra? För egen del blir det ett medlemsskap i Älvräddarna fr.o.m. idag (ett bra tips på en vettig julklapp), jag kommer också sprida en uppmaning om att så många som möjligt tar del av programmet och vidtar någon typ av åtgärd om man som jag tycker att det är befogat, har uppmanat egna fiskeklubben att trumma ut budskapet till medlemmarna och på så sätt hoppas jag skapa ringar på vattnet.

När det gäller ministern så kommer han att få veta vad jag tycker genom hans facebook-sida.

Ett tips som jag snappade upp på Edgeflyfishing är att kontakta pressen och rekommendera dem att ta upp frågan. Ju fler som får upp ögonen för dessa missförhållanden ju större är chansen att något händer.

Hoppas att fler på detta forum gör något också......
                [FONT=Verdana]Karta om Havsöringsplatser i Stockholmsområdet [/FONT]
                [FONT=Verdana] Havsöring i Stockholmsområdet (från land) [/FONT]

Kommentera

Vad kan man då göra? För egen del blir det ett medlemsskap i Älvräddarna fr.o.m. idag (ett bra tips på en vettig julklapp),
                  Och hur anser då Älvräddarna att Sveriges behov av el-energi ska tillgodoses? Jag har pratat med "den där org." och tyvärr måste jag säga att dom har ett gott tänkande, men ingen lösning på grundproblemet

Vilka är dessa satans husbehovsfiskare? Vill ta till olagliga medel för att få stopp på idioterna.
                  Vad tröttsamt ! Att programmet målade ut några husbehovsfiskare som bedrev fiske med yrkesredskap som bovar är ju helt i sin ordning. Men det är ju inte dom som havererat hela fiskbeståndet, lättköpta bovar i ett långt intrikatare problem skulle jag säga. tänkt lite längre.

Centerpartiet som Eskil företräder
                  Kunde man ju ge sig fan på att han va ! förklarar en del...
                  Senast ändrad av Exxet; 2012-11-22, 14:41.
                  Det finns två ting som är oändliga - universum och människans dumhet, Men när det gäller universum är jag inte helt säker. [Albert Einstein]

Att klaga är som att sitta i en gungstol – du har något att göra men du kommer ingenstans. [Dalai Lama]

Kommentera

Så då var medlemsskap tecknat.....brev till Eskil och gamla kollegan samt uppmaningar till alla bekanta om att titta på programmet skickade....

Hoppas att fler här på forumet låter ringarna sprida sig på vattnet så att så många som möjligt får upp ögonen för missförhållandena som råder....
                    [FONT=Verdana]Karta om Havsöringsplatser i Stockholmsområdet [/FONT]
                    [FONT=Verdana] Havsöring i Stockholmsområdet (från land) [/FONT]

Kommentera

Uppdrag granskning - Svenska laxpolitiken

Löjligt värre.

Har ställt precis denna fråga till företaget men fick inte riktigt något vettigt svar, har bett dem återkoppla på hur många % av totalen som är egenproducerad el.

2,8 MWh är vår egen vattenkraft
                      9,2Mwh kommer från vårt kraftvärmeverk.
                      Resterande köper vi in från Nordpool, ursprungmärkt 100 % vattenkraftsel.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Rospigg, 2023-08-28, 16:34
                      28 svar
                      2 613 visningar
                      12 gillar
                      Senaste inlägg .art
                      av .art

Startad av Xerup, 2024-03-14, 10:04
                      3 svar
                      249 visningar