Sjöfåglarna blir allt färre (ur Mitt i Botkyrka Salem 2012-11-13) - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Sjöfåglarna blir allt färre (ur Mitt i Botkyrka Salem 2012-11-13)

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Sjöfåglarna blir allt färre (ur Mitt i Botkyrka Salem 2012-11-13)

"Antalet sjöfåglar i Mälaren minskar drastiskt i antal. Vid havet ser det ännu värre ut.
    – Det är riktigt illa, säger Jan Govella, ordförande i Naturskyddsföreningen Botkyrka-Salem."

Källa Mitt i Botkyrka Salem från 2012-11-13 (sidan 4):

Vad tror ni om detta?
    C&R hit och C&R dit Det är egentligen bara sunt förnuft som gäller

Bli medlem i Sportfiskarna Här!
    Svar på vanliga frågor hittar ni Här
    Fiskesnacks regler hittar ni Här
    Gilla Fiskesnack.com på Facebook http://www.facebook.com/Fiskesnackcom

Vi tar in medvetet - eller omedvetet alienarter, dvs arter som inte är tillägnade vårt svenska biotop, såsom skarv, vissa gäss och annat lurt, dels börjar vi (människan) bygga fler sjönära hus och röja vassvikar, som är gjorda för fåglarna att växa upp och söka skydd i.

Kommentera

Intressant undran, som med många andra av samma karaktär !

Jag tror ingenting då man bara kan gissa och spekulera. Tyvärr så dyker det upp även i denna fråga dom klassiksa orsakerna, som nätfiske och husbehovsfiske är bovar till allt vad dåligt fiskebestånd heter och när det gäller andra arter så är det dom främmande arterna, som även om dom är främmande har funnits här i 50-100 år ibland längre.

Men vad vet jag, är själv dock övertygad om att orsakerna oftast är betydligt mer komplexa än vad många av oss vill tro. Vi vill så gärna hitta EN syndabock och det är naturligtvis någon som står i motsats till min egen verksamhet och tro. Den naturliga balansen är som en gunga en liten rubbning i jämvikten gör att det snabbt bär iväg åt ena eller andra hållet.

Är ju uppvuxen med släktingar i yttre skärgården och sedan barnsben så kryllade skärgården, norra roslagen av både fågel och fisk. Det vi saknade då och som jag fick se först som vuxen var havsörn, fiskljuse, säl och Utter mfl. Idag ser jag fler Havsörnar än vissa typer av andra arter, arter som för 20-30 år sedan fanns i 100 och åter hundra-tal.

Så vad och varför är en bra fråga
      Det finns två ting som är oändliga - universum och människans dumhet, Men när det gäller universum är jag inte helt säker. [Albert Einstein]

Att klaga är som att sitta i en gungstol – du har något att göra men du kommer ingenstans. [Dalai Lama]

Kommentera

De är väl ingen högoddsare direkt att sätta sina pengar på att miljögifterna är en stor bov i dramat...
        Never let your memories be greater then your dreams...

I händerna på ett klantarsel blir även den dyraste utrustning förvandlad till odugligt skit...

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
        Startad av Rospigg, 2023-08-28, 16:34
        28 svar
        2 613 visningar
        12 gillar
        Senaste inlägg .art
        av .art

Startad av Xerup, 2024-03-14, 10:04
        3 svar
        249 visningar