Hur påverkar kalkning av sjöar fisket? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Hur påverkar kalkning av sjöar fisket?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Hur påverkar kalkning av sjöar fisket?

Igår var jag och fiskade i en sjö som tydligen hade kalkats tidigare i veckan. Är det någon som har någon uppfattning eller teori om hur fisket påverkas av detta? På lång sikt utgår jag från att detta givetvis är bra för ekosystemet och därmed fisket, men kan fisken bli "chockad" på något sätt vid själva kalkningsprocessen?

Anledningen att jag undrar är att jag inte hade minsta antydan till hugg på hela dan, och jag vill ha en duglig bortförklaring än den gamla vanliga "skit bakom spakarna"...

Fisken kan säkert få en "PH-Chock" men det går snabbt över.

Kommentera

Hej
      På 1970-talet när man började kalka sjöar i Sverige använde man natriumhydroxid vilket gjorde att man kunde få tillfälliga kraftiga förhöjningar av ph-värdet vilket kunde påverka fisken. Idag använder man kalciumkarbonat vilket ger en snällare och jämnare effekt. Meningen är ju att man ska få en lång och jämn effekt.
      Sen så kan man ju kalka på olika sätt. Tex man kalkar markerna runt omkring vilket kan ge en längre positiv effekt jämfört med att kalka direkt i sjön. Sen kan man även lägga ut på isen, sen använder man kalkdoserare i vissa vattendrag vilket innebär att den portionerar ut kalken i lagom doser när det behövs.
      Ibland kan det dock vara svårt att dosera rätt tex vid vårflod och höga och ojämna flöden. Men då snackar vi mer om så kallade surchocker det vill säga för lågt ph
      Enkelt uttryckt kan man väl säga att det är geografin som avgör vilken metod man använder.
      Så nu för tiden blir det alltså inga drastiska ph-effekter som påverkar fisken,men däremot kan vattnet bli grumligt ett tag efteråt och det kanske kan påverka fisken och i slutändan själva fisket.
      Jag skall höra lite närmare med mina kollegor på kneget hur det ligger till. Så ha förtröstan ,det kanske inte är "skit bakom spakarna" trots allt.
      Jag återkommer när jag vet mer
      m v h
      Barabajare
      [FONT=Verdana]Karta om Havsöringsplatser i Stockholmsområdet [/FONT]
      [FONT=Verdana] Havsöring i Stockholmsområdet (från land) [/FONT]

Kommentera

Regeringen har sänkt Vattenmiljöanslaget med 235milj kr.Detta kommer naturligtvis att märkas på vattenvårdsverksamheten med bla kalkningar av vattendrag och våtmarker.Finns att läsa lite i Svenskt Fiske 5/12 sid 20.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
        Startad av Rospigg, 2023-08-28, 16:34
        28 svar
        2 613 visningar
        12 gillar
        Senaste inlägg .art
        av .art

Startad av Xerup, 2024-03-14, 10:04
        3 svar
        249 visningar