Lozz, syfta inte på att min 0,9 är storborren direkt. Är väl medveten om de.. Är bara så jävla less på alla dessa trådar ang "vårda" fisken. Jag är säker på att ALLA har som avsikt att inte skada abborren/fisken ytterligare efter fångst. Punkt
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Hantering av abborre!
Collapse
X
-
Ursprungligen postat av kalibrera Visa inläggMm underligt när det är den löjligaste tråden någonsin.. Tror du inte abborren får ont av kroken du sätter i hans käft? Eller är du bara avis för att du inte kan hitta storabborren?
Kan hålla med om att det är ett praktiskt grepp på en Borre, men då för vertikal hantering. Ska fisken fotas i horisontalt läge så bör man ha stöd tycker jag, i alla fall om fisken ska returneras. Är avsikten att bryta nacken av den för pannan så är det väl ok. Problemet blir då att många tror att det är ett bra sätt även vid C&R, vilket jag personligen tycker man ska vara så mild som det bara går mot fisken.
Kalibrera: Att kroken gör ont är väll inget försvar för att skapa ännu mer obehag och smärta eller ? ?Det finns två ting som är oändliga - universum och människans dumhet, Men när det gäller universum är jag inte helt säker. [Albert Einstein]
Att klaga är som att sitta i en gungstol – du har något att göra men du kommer ingenstans. [Dalai Lama]
Kommentera
-
Ursprungligen postat av kalibrera Visa inläggLozz, syfta inte på att min 0,9 är storborren direkt. Är väl medveten om de.. Är bara så jävla less på alla dessa trådar ang "vårda" fisken. Jag är säker på att ALLA har som avsikt att inte skada abborren/fisken ytterligare efter fångst. Punkt
Kommentera
-
Ursprungligen postat av stefan1 Visa inläggJo blöt is i vårvärme är betydligt snällare mot fisken än horisontellt hakgrepp.
Förstå mig rätt, jag håller med dig att man bör stödja under buken vid ett sådant grepp (se min avatar) men det jag lackar ur på är att du gnäller på andra medan du själv inte direkt visar någon större respekt för en grov abborre när du lägger den på isen för att ta en bild. Tror du inte att abborren tar skada av det? Tror du att den mår bra av att ligga på en kall is?
Jag säger inte att den behandlingen är värre än ett "horisontellt hakgrepp" men jag säger bara att man inte kan gnälla på andras behandling av fisken om man själv inte behandlar sin egen fångst med respekt.
Håller du inte med? Det blir lite dubbelmoral av det hela...
Kommentera
-
Ursprungligen postat av stefan1 Visa inläggMen vad spelar det för roll vad man har för avsikt, om okunnighet/aningslöshet ändå gör att skada uppstår?
Du har för avsikt att släppa tillbaka fisken oskadd. Men varför lägger du den då på isen? Har du någon kunskap eller aning om hur detta påverkar fiskens välmående?
Kommentera
-
Är det ingen annan än jag som tycker dessa trådar har viss dubbelmoral? Får känslan av att en del bara vill verka duktiga istället för att upplysa på ett informativt sätt. Har man för avsikt att hjälp människor med att bli bättre på att hantera fisken tror inte jag att man ska börja med att kritisera.
Sen en fråga, om vi vore så rädda för att göra fisken illa skulle vi inte sluta fiska då?
Mvh.
Kommentera
-
Ursprungligen postat av Elgstrand Visa inläggÄr det ingen annan än jag som tycker dessa trådar har viss dubbelmoral? Får känslan av att en del bara vill verka duktiga istället för att upplysa på ett informativt sätt. Har man för avsikt att hjälp människor med att bli bättre på att hantera fisken tror inte jag att man ska börja med att kritisera.
Sen en fråga, om vi vore så rädda för att göra fisken illa skulle vi inte sluta fiska då?
Mvh.
hanteringen...Never let your memories be greater then your dreams...
I händerna på ett klantarsel blir även den dyraste utrustning förvandlad till odugligt skit...
Kommentera
Foton
Collapse
Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.
Relaterat
Collapse
Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
---|---|---|---|---|
Startad av Rospigg, 2023-08-28, 16:34
|
28 svar
2 613 visningar
12 gillar
|
Senaste inlägg
av .art