Hantering av abborre! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Hantering av abborre!

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Lozz, syfta inte på att min 0,9 är storborren direkt. Är väl medveten om de.. Är bara så jävla less på alla dessa trådar ang "vårda" fisken. Jag är säker på att ALLA har som avsikt att inte skada abborren/fisken ytterligare efter fångst. Punkt

Kommentera

Ursprungligen postat av kalibrera Visa inlägg
      Mm underligt när det är den löjligaste tråden någonsin.. Tror du inte abborren får ont av kroken du sätter i hans käft? Eller är du bara avis för att du inte kan hitta storabborren?
      Lessen att behöva säga detta, men det löjliga i en fråga sitter ofta i sina egna svar.

Kan hålla med om att det är ett praktiskt grepp på en Borre, men då för vertikal hantering. Ska fisken fotas i horisontalt läge så bör man ha stöd tycker jag, i alla fall om fisken ska returneras. Är avsikten att bryta nacken av den för pannan så är det väl ok. Problemet blir då att många tror att det är ett bra sätt även vid C&R, vilket jag personligen tycker man ska vara så mild som det bara går mot fisken.

Kalibrera: Att kroken gör ont är väll inget försvar för att skapa ännu mer obehag och smärta eller ? ?
      Det finns två ting som är oändliga - universum och människans dumhet, Men när det gäller universum är jag inte helt säker. [Albert Einstein]

Att klaga är som att sitta i en gungstol – du har något att göra men du kommer ingenstans. [Dalai Lama]

Kommentera

Ursprungligen postat av kalibrera Visa inlägg
        Lozz, syfta inte på att min 0,9 är storborren direkt. Är väl medveten om de.. Är bara så jävla less på alla dessa trådar ang "vårda" fisken. Jag är säker på att ALLA har som avsikt att inte skada abborren/fisken ytterligare efter fångst. Punkt
        Men vad spelar det för roll vad man har för avsikt, om okunnighet/aningslöshet ändå gör att skada uppstår?

Kommentera

Ursprungligen postat av stefan1 Visa inlägg
          Jo blöt is i vårvärme är betydligt snällare mot fisken än horisontellt hakgrepp.
          Har du några belägg för detta påstående? Har du någon forskning som bevisar detta? Källa?

Förstå mig rätt, jag håller med dig att man bör stödja under buken vid ett sådant grepp (se min avatar) men det jag lackar ur på är att du gnäller på andra medan du själv inte direkt visar någon större respekt för en grov abborre när du lägger den på isen för att ta en bild. Tror du inte att abborren tar skada av det? Tror du att den mår bra av att ligga på en kall is?
          Jag säger inte att den behandlingen är värre än ett "horisontellt hakgrepp" men jag säger bara att man inte kan gnälla på andras behandling av fisken om man själv inte behandlar sin egen fångst med respekt.

Håller du inte med? Det blir lite dubbelmoral av det hela...

Kommentera

Ursprungligen postat av stefan1 Visa inlägg
            Men vad spelar det för roll vad man har för avsikt, om okunnighet/aningslöshet ändå gör att skada uppstår?
            Samma sak här... lugna ner dig lite nu. Försvara istället ditt eget beteende att lägga en grov abborre på kall is istället för att gnälla på andra.
            Du har för avsikt att släppa tillbaka fisken oskadd. Men varför lägger du den då på isen? Har du någon kunskap eller aning om hur detta påverkar fiskens välmående?

Kommentera

Fiakeskötsel/fiskepolis söker fler volontärer. Verkar finnas många här på forat som är sugna

Kommentera

Är det ingen annan än jag som tycker dessa trådar har viss dubbelmoral? Får känslan av att en del bara vill verka duktiga istället för att upplysa på ett informativt sätt. Har man för avsikt att hjälp människor med att bli bättre på att hantera fisken tror inte jag att man ska börja med att kritisera.

Sen en fråga, om vi vore så rädda för att göra fisken illa skulle vi inte sluta fiska då?

Mvh.

Kommentera

Ursprungligen postat av Elgstrand Visa inlägg
                  Är det ingen annan än jag som tycker dessa trådar har viss dubbelmoral? Får känslan av att en del bara vill verka duktiga istället för att upplysa på ett informativt sätt. Har man för avsikt att hjälp människor med att bli bättre på att hantera fisken tror inte jag att man ska börja med att kritisera.

Sen en fråga, om vi vore så rädda för att göra fisken illa skulle vi inte sluta fiska då?

Mvh.
                  Det handlar inte om att vara rädd för att göra en fisk illa eller inte utan hur man tillfogar den minst skada vid
                  hanteringen...
                  Never let your memories be greater then your dreams...

I händerna på ett klantarsel blir även den dyraste utrustning förvandlad till odugligt skit...

Kommentera

Jo, det förstår jag. Fast det är inte min fråga.

Mvh.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Rospigg, 2023-08-28, 16:34
                    28 svar
                    2 613 visningar
                    12 gillar
                    Senaste inlägg .art
                    av .art

Startad av Xerup, 2024-03-14, 10:04
                    3 svar
                    249 visningar