Hur får man in hållbart tänkande hos sportfiskare? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Hur får man in hållbart tänkande hos sportfiskare?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Logiskt sett borde en stor fisk som klarat sig länge vara mer värdefull genetiskt än en mindre fisk.
    Omöjligt att svara på eftersom man inte vet hur stor den lilla kan bli om den får fortsätta växa

Kommentera

Förhoppningar är inte samma sak som logik.....

Kommentera

Det man däremot vet är att stora gäddor lägger mångdubbelt fler romkorn än normalstora, och detta bör väl även gälla gösen.

Kommentera

Det är helt klart ett ongoing generationsskifte på gång vad det gäller C&R. Jag tror att det bästa man kan göra är att köra sitt race, C&R:a med ett smile och vara ett gott föredöme. Ofta får man reaktionen "Men guud! Släppte du tillbaka den?!? Är du galen!?" Då "spelar man upp" sitt inrepeterade "Jag fiskar för nöjets skull, inte för föda. Jag vill att vi ska ha ett bra fiske i framtiden, för oss och för våra barn..." osv. Förklarar lite snabbt hur viktiga de lite större fiskarna är för reproduktionen osv. Jag brukar avsluta med ett klämkäckt "och för varje stor fisk jag släpper tillbaka så ökar dina chanser att fånga en hygglig fisk någon dag!" och kanske ett "förresten så är ju sjön världens bästa skafferi, bara sticka ut och fånga sig en firre till middagen den dan fisk står på menyn! Yadda! Yadda! Jag tror man påverkar mer än man tror bara genom att vara ett gott föredöme.
          Ta det här med cykelhjälm t.ex. I början ville folk inte ha hjälm för att det var fult och stökade till frisyren. Men ett fåtal kloka människor började använda hjälm, och liv räddades, och långsamt sjönk insikten om hur livsavgörande en cykelhjälm kan vara - och sakta men säkert har det svängt, så att det nu snarare är pinsamt att cykla utan hjälm. Hmm... kanske lite långsökt? Skitsamma! Jag tror folk i allmänhet successivt inser vikten av C&R.

Mattias
          -Visa hänsyn
          -Skräpa inte ner
          -Hantera fisken varsamt
          -Respektera gällande fiskeregler
          -Ha kul!

Kommentera

Jo i och med trollingtävlingarna där nu unga förmågor anordnar dem och infört C&R så har detta blivit otroligt mycket bättre gällande gäddfisket. Gösen är ju svårare då den är en mer uppskattad matfisk. Man får väl trösta sig att de största bonkarna oftast är de de sämsta fiskarna. Verkar som med utbildning, att ju högre utbildning man har ju mer "korrekta" åsikter verkar man ha, eller mer mainestrem, kanske är lika med fisket, ju mer intresserad man är och ju hårdare man går in för det, ju mer inser man vikten av att faktiskt släppa tillbaka sin fångst. Jag tror på information och att vara ett föredöme. Bag-limits och uttagsfönster är samtidigt ett bra verktyg om det behövs, men är generellt mot mer reglering.
            Gå med i facebookgruppen: Humminbird & Minn Kota Sverige (nu med över 1600 medlemmar).

Kommentera

släppa tillbaks gös i mälaren

Brukar generellt släppa tillbaks gös honor över 2 kg och uppåt, de är de som ger bra rom och har bra gener och och kan försvara rommen bra ett tag skall förvaltas väl i mälaren,dessa skall man definitivt släppa tillbaks om man får en på kroken före leken(midsommar).
              vi har byggt under vintern flera gös-fiskplatser av granris på botten men det är bra att hålla små exemplar av gös borta därifrån.
              I Jämtand har vi en tid haft problem med röding och öring som bildat tusen-bröder vi har nu fått bukt med problemet någorlunda genom att ta upp de små samt släppa tillbaks de stora exemplaren
              Metoden att spara stora exemplar i sjön har visat sig mycket hållbart samt att det ger ett generellt större bestånd men det är viktig att gallra ut 50 % av det små.
              Problemen i fjällnära sjöar tros bero på fjällnära skogs huggningarna av skog som ger mindre dag och natt-slände skördar.

Kommentera

Det bästa sättet att få ett hållbart fiske är att vårda vattnet dom simmar i, kedjan börjar med dom minsta djuren/växterna och går sedan upp till dom största rovfiskarna, faller något i den kedjan blir det skit av resten oavsett vad vi hittar på.

Så vi borde nog bry oss mest om utsläpp i alla dess former och sedan krydda det med fiskevård.

Kommentera

Ursprungligen postat av jorgen.mansson Visa inlägg
                  Det bästa sättet att få ett hållbart fiske är att vårda vattnet dom simmar i, kedjan börjar med dom minsta djuren/växterna och går sedan upp till dom största rovfiskarna, faller något i den kedjan blir det skit av resten oavsett vad vi hittar på.

Så vi borde nog bry oss mest om utsläpp i alla dess former och sedan krydda det med fiskevård.
                  Åter igen så kan jag bara hålla med dig Jorgen. Personligen tror jag att alla dessa kemikalier som gör fisken kemiskt kastrerad, hormonrubbad och mentalt rubbad är en tickande bomb mycket värre än alla nät och trålare. Och när det gäller kemikalier så är vi konsumenter dom största bovarna.

Som sportfiskare kan man ju börja med frågan, vilka kemikalier är min flätlina indränkt i (som jag tvättar ur i vattnet) och hur påverkar detta lekmogen fisk ? Nästa fråga skulle kunna va : innehåller mina mjukbeten PVC och skadliga Ftalater ?

Ibland förfäras jag över hur Yrkesfiskare, industrin och alla andra målas ut som bovar av sportfiskekåren, en kår som lägger all energi på att peka på andra och inte ens kan stava till ordet självrannsakan. Man borde kanske se om sitt eget byk och börja fundera lite vidare än det där nätet man såg i en vik.
                  Senast ändrad av Exxet; 2012-06-02, 18:52.
                  Det finns två ting som är oändliga - universum och människans dumhet, Men när det gäller universum är jag inte helt säker. [Albert Einstein]

Att klaga är som att sitta i en gungstol – du har något att göra men du kommer ingenstans. [Dalai Lama]

Kommentera

Undra hur mycket skit alla Sveriges 2-taktare spyr ut i vattendragen varje år!?
                    En hel del kan jag tänka mig..

Jag har då till detta året bara tankat alkylat och kör med Bio 2-takt olja, kanske inte gör någon väldans skillnad iofs men det känns lite bättre i själen.

Kommentera

Ursprungligen postat av HenkeW Visa inlägg
                      Undra hur mycket skit alla Sveriges 2-taktare spyr ut i vattendragen varje år!?

En hel del kan jag tänka mig..

Jag har då till detta året bara tankat alkylat och kör med Bio 2-takt olja, kanske inte gör någon väldans skillnad iofs men det känns lite bättre i själen.
                      Stor eloge till dig Henke

En hel del, men även 4-takt drar bensin och olja. Nu är ju mycket av dessa rester biologiskt nedbrytbara, bildas vissa förbränningsrester som hamnar under kategorin PBT.

Mycket av dom traditionella miljöbovarna (olja mm) påverkar miljön men bara den närmsta tiden då dessa ämnen till stor del är biologiskt nedbrytbart (försvinner efter en tid)

Mycket av de kemikalier du har i dina produkter, beten, linor, bottenfärg mm är Persistenta (bryts inte ner) utan stannar kvar i fisken och förgiftar den i all framtid, samt dess avkomma och nästa generation om och om igen.

Skrämmande

Men om man ska ta trådens frågeställning: Hur man får in hållbart tänkande ? ? ?

Information och kunskap är vad som krävs, samt lite rågat mått av självrannsakan.
                      Senast ändrad av Exxet; 2012-06-03, 06:15.
                      Det finns två ting som är oändliga - universum och människans dumhet, Men när det gäller universum är jag inte helt säker. [Albert Einstein]

Att klaga är som att sitta i en gungstol – du har något att göra men du kommer ingenstans. [Dalai Lama]

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Rospigg, 2023-08-28, 16:34
                      28 svar
                      2 625 visningar
                      12 gillar
                      Senaste inlägg .art
                      av .art

Startad av Xerup, 2024-03-14, 10:04
                      3 svar
                      256 visningar