Hur får man in hållbart tänkande hos sportfiskare? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Hur får man in hållbart tänkande hos sportfiskare?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Hur får man in hållbart tänkande hos sportfiskare?

Jag bor nära några vatten som nog får anses som några av Sveriges bästa gösvatten om man ser till storleken på gösarna som tas. 8 och 9 kilosgösar tillhör inte direkt vanligheten i Sveriges sjöar. Det trista är att ingen av dessa fångster här har tillämpats med C&R av fångstmannen. Man klubbar helt enkelt dessa magnifika gösar som är så viktiga för ett vatten. Jag tänker på balansen i sjöns ekosystem och reproduktionen för framtiden där dessa gösar men även gäddor för den delen är ovärderliga. I många delar av landet verkar man ha fått in detta tänket och faktiskt släpper tillbaka de stora fiskarna och bara tar upp någon mindre matfisk i lämplig storlek. Hur går man till väga för att ändra detta tänket? Fortsätter det såhär kommer vi snart inte ha något storgösvatten kvar här, speciellt inte i de mindre sjöarna som av naturliga själ blir hårdast ansatta. Fiskevårdsföreningarna har precis förbjudit nät och klappar sig själva på axeln, men jag är nog beredd att påstå att klubbandet av dessa monsterfiskar är än mer skadligt på sikt av vad näten var. Några som har erfarenhet av hur det gått till hos er för att få folk att förstå vikten av C&R på dessa fiskar i era vatten?
    Gå med i facebookgruppen: Humminbird & Minn Kota Sverige (nu med över 1600 medlemmar).

Jag tror inte att bonkandet av ett par "monstergösar" om året har någon betydelse för beståndet. Det är det totala uttaget av fiskar i fertil ålder som påverkar mest. Visst är det en snygg gest att släppa tillbaka en 9kg:s gös, men det är mycket viktigare att ha ett tillräckligt långt minimimått som respekteras och att man släpper tillbaka fisk av mellanstorlek typ 2-4kg som är viktigare lekfiskar än någon enstaka 9kg:s. Mina två eurocent.

Kommentera

Hej. Det du måste göra för att komma till bukt med problemet är att ändra reglerna för hur fisket får bedrivas inom fiskevårdsområdet. Jag tror som du att det är skadligt att ta bort stora fiskar om man har en sådan balans i sjön.

Jag föreslår att du skall upplysa FVO att införa:
      Bag limit, max en, två eller tre gösar per dag.
      Fönsteruttag, endast gös mellan 40-75, 50-60 etc. får tas ut. Personligen skulle jag föreslå 45-65cm.
      Förbud mot fiske på lekgrynnor. Gösen är en romvaktande fisk. Att fisk vaktar rom är för att öka ynglens överlevnad, hot mot gösens ägg är bland annat sedimentation på äggen (då äggen ofta läggs på sedimentrika bottnar där ett näste anläggs) och predation från andra fiskar. Ifall man fiskar bort de romvaktande hanarna finns det starka skäl att misstänka att man sänker rekrtyeringen för hela sjön ifall detta sportfiske är omfattande. Studier har gjorts på stormunnad bass som också romvaktar och där finns det slutsatser kring att det kan påverka rekryteringen betydligt.

Så ifall FVO vill ha ett bättre, uthåliigare och mer etiskt sportfiske - skärp regleringen.

Kommentera

Man får väl anta att fiskarna i en viss storlek blir färre ju större de är. Rent logiskt borde ju upptaget av en stor gös vara med skadligt för ett vatten än en gös på 45cm. En större gös producerar mer yngel och har nog viktigare betydelse för ett vatten än man kan tro. Storgäddorna har nog en än större betydelse för ett vattens välmående och balans tror jag helt övertygat. Sen handlar det inte bara om storfiskarna som klubbas utan lika viktigt är att släppa tillbaka all gös man inte ämnar att äta istället för att klubba allt över måttet. Jag tycker nätfisket har fått ta all skit i bygden från sportfiskarna medan jag menar att denna klubbning av framförallt stor fisk har en minst lika stor och negativ inverkan om inte mer. Inte minst för att nätfisket sällan skördar några större gösar på grund av att de läggs på botten. Nätfiske på lekbottnar under leken är en annan sak, den skadar sannolikt grymt mycket.
        Senast ändrad av Team CTM; 2012-04-17, 14:26.
        Gå med i facebookgruppen: Humminbird & Minn Kota Sverige (nu med över 1600 medlemmar).

Kommentera

Ursprungligen postat av MastaPike Visa inlägg
          Hej. Det du måste göra för att komma till bukt med problemet är att ändra reglerna för hur fisket får bedrivas inom fiskevårdsområdet. Jag tror som du att det är skadligt att ta bort stora fiskar om man har en sådan balans i sjön.

Jag föreslår att du skall upplysa FVO att införa:
          Bag limit, max en, två eller tre gösar per dag.
          Fönsteruttag, endast gös mellan 40-75, 50-60 etc. får tas ut. Personligen skulle jag föreslå 45-65cm.
          Förbud mot fiske på lekgrynnor. Gösen är en romvaktande fisk. Att fisk vaktar rom är för att öka ynglens överlevnad, hot mot gösens ägg är bland annat sedimentation på äggen (då äggen ofta läggs på sedimentrika bottnar där ett näste anläggs) och predation från andra fiskar. Ifall man fiskar bort de romvaktande hanarna finns det starka skäl att misstänka att man sänker rekrtyeringen för hela sjön ifall detta sportfiske är omfattande. Studier har gjorts på stormunnad bass som också romvaktar och där finns det slutsatser kring att det kan påverka rekryteringen betydligt.

Så ifall FVO vill ha ett bättre, uthåliigare och mer etiskt sportfiske - skärp regleringen.
          Mycket bra åsikter och förslag, sånt jag är ute efter. Jag föreslog faktiskt fönsteruttag, får se om det tas upp på årsmötet. Reglering är ju alltid tråkigt, detta skulle inte behöva om folk bara insåg vikten av dessa stora fiskars betydelse i ett sånt här vatten!

Kommentera

Att få till stånd en attitydförändring är svårt och tar tid. Speciellt när det handlar om Gösen som är en uppskattad matfisk. Vi har ju ett liknande problem med rovfiske efter Abborre i Vasa skärgård där folk pimplar upp hinkvis med fisk i 3-5hg klassen som aldrig får chansen att bli riktigt stor. Och det finns ingenting man kan göra utom att propagera för återhållsamhet i uttaget då pimpelfisket ingår i allemansrätten. Men jag tror att när den äldre generationen som ser fisk främst som mat dör ut och ersätts med mer C&R-tänkande fiskare, kommer rovfisket att minska.

Kommentera

Det är svårt att få folk att ändra vanor och inse att kan ha fel och att släppa tillbaka fisk...Å andra sidan så finns ju i detta vatten som Mattias nämner stor gös fortfarande så han även kan benämna det som ett av sveriges bästa vatten trots att folk troligen fiskat likadant i alla tider och t.om med nät tydligen...
              Jag är mer beredd att hålla med Jester burk när han säger: "Jag tror inte att bonkandet av ett par "monstergösar" om året har någon betydelse för beståndet. Det är det totala uttaget av fiskar i fertil ålder som påverkar mest. Visst är det en snygg gest att släppa tillbaka en 9kg:s gös, men det är mycket viktigare att ha ett tillräckligt långt minimimått som respekteras och att man släpper tillbaka fisk av mellanstorlek typ 2-4kg som är viktigare lekfiskar än någon enstaka 9kg:s"
              Å andra sidan är det ju en niokilos mindre som kommer att växa ytterligare och man i alla fall teoretiskt skulle kunna få att ta ens eget bete...
              Senast ändrad av byggarn; 2012-04-17, 18:07.
              Never let your memories be greater then your dreams...

I händerna på ett klantarsel blir även den dyraste utrustning förvandlad till odugligt skit...

Kommentera

Ursprungligen postat av byggarn Visa inlägg
                Det är svårt att få folk att ändra vanor och inse att kan ha fel och att släppa tillbaka fisk...Å andra sidan så finns ju i detta vatten som Mattias nämner stor gös fortfarande så han även kan benämna det som ett av sveriges bästa vatten trots att folk troligen fiskat likadant i alla tider och t.om med nät tydligen...
                Jag är mer beredd att hålla med Buster jerk när han säger: "Jag tror inte att bonkandet av ett par "monstergösar" om året har någon betydelse för beståndet. Det är det totala uttaget av fiskar i fertil ålder som påverkar mest. Visst är det en snygg gest att släppa tillbaka en 9kg:s gös, men det är mycket viktigare att ha ett tillräckligt långt minimimått som respekteras och att man släpper tillbaka fisk av mellanstorlek typ 2-4kg som är viktigare lekfiskar än någon enstaka 9kg:s"
                Å andra sidan är det ju en niokilos mindre som kommer att växa ytterligare och man i alla fall teoretiskt skulle kunna få att ta ens eget bete...
                Men då är ju motivet att fånga en monstergös själv, fiskevårdsmässigt spelar storfisken
                inte så stor roll.

Kommentera

jupp och näpp
                  Never let your memories be greater then your dreams...

I händerna på ett klantarsel blir även den dyraste utrustning förvandlad till odugligt skit...

Kommentera

I så fall vill jag ha källor på forskning eller liknande att de stora fiskarna inte är viktiga för speciellt en liten sjös balans i ekosystemet. Jag tror nämligen det kan skada mer än man tror att plocka upp de stora predatorerna och då inte sett alls till att de kan fångas större senare. Man har ju läst vad minskningen av storgäddor gjort för vissa sjöars ekosystem och balans mellan betesfisk och predatorer osv. Det handlar ju om att ha ett välmående vatten och fiska utifrån en hållbar utveckling. Bara för att det verkar fungera och ha fungerat hittills är det inte säkert att det gör det i morgon, fisketrycket blir ju inte direkt mindre.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Rospigg, 2023-08-28, 16:34
                    28 svar
                    2 613 visningar
                    12 gillar
                    Senaste inlägg .art
                    av .art

Startad av Xerup, 2024-03-14, 10:04
                    3 svar
                    250 visningar