Angeltävling Garnsviken Sigtuna - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Angeltävling Garnsviken Sigtuna

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Finns framgångsrika tävlingsfiskare i grannkommuner som gillar bonka
    Skandal tycker jag
    Titta gärna in på min fiskeblogg
    www.teamvallius.blogspot.se

Mvh Max Vallius

Kommentera

Tjena Roger!

Det va inte igår

Visst är det mycket förändringar i klubben på sistone, måste bara rätta dig lite gällande vårat vatten(metoder) och göstävlingen.

På Sigtuna FVF vatten är det tillåtet med max 4 spön per båt(oavsett hur många det är i båten)
      På Kungsängssidan( I1`s vatten som vi har lov att trollingfiska på) gäller 1 spö per man & max 4 spön per båt. Alltså måste man vara 4 st i båten för att få fiska med 4 spön. Inget jag själv tycker är bra men så har det tyvärr blivit bestämt.
      Både du & jag körde ju med fler spön innan våra restriktioner blev till(igelkottarna blev vi visst kallade), och jag har haft på förslag med att vi åtminstone borde få köra med 6 spön på vårat egna vatten men det har blivit nedröstat på årsmötet. Tycker verkligen att du har en poäng med att begränsa upptagen fisk per dag, typ 2 st. Jag ska ta upp det på kommande årsmöte.

Göstävlingen: Vi har redan beslutat att köra C/R på tävlingen.
      Vet inte om vi blir lite av pionjärer gällande det i Sverige då det verkar som andra göstävlingar fortfarande verkar köra C/K men jag kan ju ha fel. Hoppas iallafall att detta kommer att locka fler sportfiskare till vår tävling.
      Det kommer dessutom inte bli någon förbjuden fiskemetod på tävlingen.
      Alltså kommer jigg, vertikal & trollingfiskare få tampas på samma tävlingsvatten. Helt i sin ordning då jag själv är för utveckling av fiskemetoder samt nya beten. På vår gäddtävling samsas ju både spinn & trollingfiskare på samma vatten & där har jag aldrig hört något klagomål. Tror definitivt att klagomålen gällande göstävlingen har att göra med utklassningen ifjol då vertikalfiskarna krossade sitt motstånd.

Nå Roger, visst är vi på g att göra bra förändringar, men tro mig- det är inte alltid det lättaste!!! Den gamla mentaliteten är på väg att besegras

Gällande angeltävlingen har jag inte tillräckligt med info än då jag själv ej deltog, men jag ska höra mig för så vi får gå till botten med det! Tävlingen lockade en del som jag vet deltog just för att vi införde C/R iår med kamera & mätsticka.
      Sigtuna FVF kan inte stå till svars för tävlande som utför C/K!!!!!!!
      Alla visste om tävlingsreglerna, info har funnits både på vår hemsida och alla bör ha fått infon av tävlingsledningen. Beklagligt om det förekommit.

Mvh Tobbe/ Team Trollspö

Kommentera

Hallå Tobbe,

Nej det var inte igår! Snarare fem år sedan eller så, tiden går så fort!

Jag har själv inte fiskat ute på Skarven och Sigtunafjärden sen jag flyttade ner till Helsingborg men har hört av flertalet av gamla fiskevänner att man endast får fiska med ett spö per man och det skulle gälla hela Sigtuna FVFs område. Förmodligen jag som missuppfattat, ber om ursäkt för det! Men ett införande av maxantal fiskar per dag kanske skulle kunna ändra på I1s syn på antalet spön?!

Igelkottar var det ja! Har inte glömt den gamla mentaliteten i klubben och jag vet vad du har att jobba med!! Var själv med och försökte påverka bla på årsmöten men man blev snabbt nedröstad av "de äldre". Det är nästan så att man vill bli stödmedlem igen och åka upp till ert årsmöte nästnästa torsdag bara för att få vara med och försöka påverka i "rätt" riktning.

Det där med förslaget att förbjuda jigg under göstävlingen hörde jag nyligen ryktesvägen och det är skönt att höra att det inte blir ngt sådant. Antar att det finns en massa avundsjuka i klubben och är det en teknik som är överlägsen andra och man själv inte bemästrar den så ska den genast förbjudas.......

Förstår att folk blir ledsna om man åker på en C&R tävling och sen så bonkas det fisk ändå, som jag skrev innan så får de som vill ta hem fisk väl åka ut en annan dag och fånga sin fisk. Ni får försöka bli tydligare med reglerna och att de ska gälla till 100% annars tappar ni snabbt deltagare och får svidande kritik från alla håll.

Det är dock skönt att se och höra att klubben äntligen är på väg åt rätt håll med lite mer fiskevårdstänkande vilket en klubb med namnet FiskeVårdsFörening ska ha!!!

Får se om jag dyker upp på någon tävling framöver om jag har vägarna förbi!!

Kommentera

C/r hit & dit

Hej Roger!

Du är välkommen när du vill!

Ingen kan nog helt säkert säga om det är fiskevård eller utrensning av fisk när man anordnar en gäddtävling en gång om året, men förhoppningen är ju att tiden får avgöra så vi kan se om fisket påverkas till det sämre eller bättre. Helt enkelt genom att analysera erfarenheter med andra sportfiskare. Tycker själv att det verkligen ligger i tiden att försöka köra C/R så långt det är möjligt, men kan inte själv avgöra åt andra fiskeklubbar och personer hur dom ska gå tillväga. Alla har ju en fri vilja & vissa tycker säkert att det är bra att ta upp gäddor på deras vatten i ren fiskevårdssynpunkt. Börjar själv småtröttna på denna hysteri gällande det här ämnet och hoppas alla sportfiskare bara använder sitt sunda förnuft. Men helt klart, det är ju ändå väldigt viktigt för oss alla att hjälpas åt så vi försöker göra det rätta så vårt fiskbestånd inte blir sämre.
          Jag kanske borde ta tag i taktpinnen & höra med andra fiskeklubbar i Sverige för att höra hur dom gör på sina vatten, hur deras utveckling ser ut osv.
          Öppen för förslag!

Ha de gott/ mvh Tobbe

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
          Startad av Fiskefuralles, 2025-01-07, 09:18
          15 svar
          972 visningar
          4 gillar