Den omstridda Torskfestivalen 2009 - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Den omstridda Torskfestivalen 2009

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Den omstridda Torskfestivalen 2009

Hej hopp!
    Tidigare år så har ju Torskfestivalen i Helsingborg ägt rum någonstans i skiftet mellan januari och februari. År 2009 så är det flyttad till slutet av juli om jag inte minns fel, detta på grund av torskens lekperiod.
    Det var ett herrans liv förra på tv om det förra året...

Hade tänkt att göra premiär i denna tävling i år, och undrar om det finns några som kan dela med sig av erfarenheter av denna tävling?
    Ett par saker som är bra att tänka på kanske? Har bara havsfiskat i NordNorge runt 10 gånger...
    Berätta gärna lite, lite bilder kanske finns också?

Jag har bott i Helsingborg och har fiskat mycket i Öresund. Torskstammen där kommer ifrån Nordsjön och är i betydligt sämre skick än östersjötorsken (om möjligt). Just i juli kommer det in "stora" stimm av 1-2 kg:s från Skagerack och Kattegatt för att käka sill, som förekommer i otroliga mängder i avsaknad av predatorer. Jag har sett mängden och storleken på dessa sommartorskar minska år efter år. Men man kan fortfarande dra en 5-6 stycken på ett fyra-timmarspass på en turbåt. Även 5-6 kg:s är inte ovanliga och ett par sådana fångas på varje tur (dela det med 60-70 fiskare) per båt.

Ett tips jag kan ge dig som alltid funkat för mig är att ha den tyngsta pilk-jäveln av alla. Ha sedan en eller två
    shad-upphängare (inte större än 5-8 cm) på enkelkrok en bit upp på linan. Småtorsken tar gladeligen de tyngsta pilkarna och vill dom inte ha dom så tar dom hemskt gärna upphängarna. Givetvis är idén med den tunga pilken att komma ned först av alla. 400 gram brukar jag köra med. Brukar alltid få hugg innan dom andra. En del kör framgångsrikt med sillahäckla ovanför pilken. Idén är inte att få en massa sill men att dom ska fastna på kroken
    och locka till sig torsken som jagar under eller bakom stimmen. Torsken hugger gärna på häcklorna. Dock är det större risk att du trasslar in ditt tackel i dina medfiskares linor.
    Flätlina är givetvis en självklarhet. Tänk på att låta torsken sprattla av sig lite när den just huggit, annars riskerar du att slita upp käften på den.

En del sätter en enkelkrok i toppen på pilken men det anser jag vara strunt. Har aldrig sett en torsk
    hugga på den. Bara onödigt bjäfs!

Jag skulle tro att det kan vara en kul grej om du slipper trängas på turbåtarna och solen skiner. Annars hade jag satsat mina pengar på Norge alla gånger.
    Senast ändrad av Brownie; 2009-01-13, 00:02.

Kommentera

Brownie, tack som fan för alla bra svar.
      Brukar själv köra med 400-500grams pilkar när vi drar till Norge, beroende på strömmar, och med 200g så tar det ju en stund att komma ner till 80 meters djup.
      Riktigt bra att veta saker som det där med sillhäcklorna! Återigen tack och alla andra, fortsätt att mata mig med info

Är det någon annan som funderar på att åke ner??

Kommentera

ska du fiska i sundet på sommarn så räcker 180 grams hallbeck i 99 fall av 100

bäst fiske brukar det vara med wigggler 100 g hallbeck 130 g och wigglan 130 till 150
        vid grunt fiske under 10 meter så räcker det med 60 till 80 gram

en gummimack i toppen på pilken är ofta det som sommar torsken hugger på
        testa även med en upphängare ovanför pilken .då brukar det bli dubble

Kommentera

Ursprungligen postat av snickarn Visa inlägg
          ska du fiska i sundet på sommarn så räcker 180 grams hallbeck i 99 fall av 100

bäst fiske brukar det vara med wigggler 100 g hallbeck 130 g och wigglan 130 till 150
          vid grunt fiske under 10 meter så räcker det med 60 till 80 gram

en gummimack i toppen på pilken är ofta det som sommar torsken hugger på
          testa även med en upphängare ovanför pilken .då brukar det bli dubble
          Visst räcker 180 gram för att fiska i sundet. Om du läser mitt inlägg så rekommenderade jag 400 gram vid turbåtsfiske. Dock har jag någon gång upplevt så starka strömmar att 400 g inte ens kom i närheten av botten. Har aldrig sett någon få en torsk på en gummimack fastsatt på pilken men säger du att det är så så ...

Kommentera

Jag bockar och bugar, har aldrig fiskat på den svenska västkusten så all information är verkligen värdefull!

Kommentera

d räcker du har pilkar mellan 130-250 grams pilkar me dig...har aldrig fiskat me tyngre än 250 gram i öresund,,,,,ock sen e ju tävlingen på sommaren så d brukar ju va bättre väder än på vintern ju .......ock som snickarn sa me gummimackar så funkar d skitbra många va fiskarna man får hugger på dom speciellt på sommaren....

Kommentera

Har sett detta fenomen förut, att fisken ska attackera den främre delen av betet, det här var visserligen i australien, men jävlar va fisk dom fick, en pilkformad vobbler och en stor enkelkrok vid fjäderringen mellan lekandet och "pilken".... Nu är det ju inte exoitisk fisk som eftersträvas iofs.....

Kan definitivt vara värt att utrusta armera betesboxen med wiggler med toppmonterad mack på...
                Är "svenskepilken" brukbar i sundet? Den är ju riktigt effektiv i Norge

Kommentera

nja kan väl funka men hallbeckaren eller baconsillen fladen som har gjort den e en kopia av hallbeckaren o wiggler brukar funka skitbra på sommaren eller en rörpilk går oxå bra .....

Kommentera

Bra att ni kör med era tunga pilkar och lämnar fisken till mig Jag kör med 50-150gr på sommaren, även på turbåt, och en gummimakk i översta ringen och det nappar finfint på både pilk och makk. Jag kör oftast med ett 7,6 fots spö som är döpt till Codbender, det kastar otroligt bra pilkar mellan 80-150gr, till det en Amba 6500 med blåspole och annat gött i. Till de lättare pilkarna ett 7 fots General Purpouse Lightbender med en 5500, även den med blåspole och godis innanför gavlarna, eller Revo Inshore. Kasta långa underhandskast och fiska hela vägen från ytan ner till botten så skall du se att du får bra med torsk, inte bara bottentorsk utan även silljägare som huserar på alla djup.
                    Vad skulle vi gjort utan havet? Skulle vi burit båten.... http://ghfk.se/

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Fiskefuralles, 2025-01-07, 09:18
                    15 svar
                    964 visningar
                    4 gillar
                    Senaste inlägg DJ Mqt
                    av DJ Mqt