Catch & relase hysteri på gädda - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Catch & relase hysteri på gädda

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av DavidL Visa inlägg
    Hornborgasjön är ett superexempel. Där all fisk samlades i inloppet för att det var dåligt med syre i resten av sjön under isen. Det bars iland bärkassar med fina abborrar, tills dom tog slut.
    Jag fiskar mycket i Hornborgasjön.
    För 8-10 år sen så var jag där med far och brorsan, vi fick ca 240 aborrar och 50 gäddor. Vi visste inte vad C&R var men vi Släppte tillbaka allt anyway för fisken smakar skit. När vi skulle åka hem så kom vi in till hamnen samtidigt som 2 Skåningar som hade seriöst 2st Sopsäckar fyllda med borrar, och den ena skåningan frågar far "-Är abborren god här?" mins att farsan sa att dom smakar skit, glömmer aldrig skåningarnas min.
    Det är detta som gjort att hornborgasjön gick ifrån Sveriges fisktätaste sjö till mest utfiskade på några år. Fattar inte ens vad meningen är att ta upp fisk som inte går att äta?
    Idag om man åker ut o fiskar så ska man vara glad om man får 30 abborrar och 10 gäddor. Mitt pb i sjön är 4kg och som alla kanske vet så är större gäddor sällsynta.
    Hade alla bara använt sunt förnuft och tänkt sig för lite så kanske hornborgasjön fortfarande vart ett paradis för sportfiskaren idag. Vet inte hur många gäddor/borrar man sett bonkade o kastade för att röttna i hamnen..

Finns folk till allt.

//Linus

Ska väl tillägga att jag fiskar även mycket i Inloppet, där är gäddorna färre men större.

Kommentera

Ursprungligen postat av DavidL Visa inlägg

Möjligt? Skrev bara lite vad jag kände för, hoppades att det skulle bli en "sanning" när det stod skrivet?

Pinsamt DavidL!

Sitta och hitta på saker.
      Har du någonsin kommit med källmaterial?

MVH Scanner

Lägger till lite källor:

Sverker Lovén, Lars Norman
      " En inventering av gäddans lekplatser och fredningsbehov under lektid, utförd i Stockholms skärgård 1987"
      Sid 11:
      Fisketrycket är i allmänhet lågt på lekande gädda, enbart sportfiskare kan inte, med enstaka undantag, nämnvärt påverka en lokal gäddstam.
      Sid 19
      Rubrik: Utfiskning
      Genom att gäddan är en art med hög reproduktionspotensial kan man i stort sett bortse från möjligheten att ens lokalt utrota den genom fiske.

Senast ändrad av Scaner; 2007-12-13, 12:58. Anledning: Källinfo, varför är det bara jag som visar lite källor?

Kommentera

Ursprungligen postat av Scaner Visa inlägg
        Pinsamt DavidL!

Sitta och hitta på saker.
        Har du någonsin kommit med källmaterial?

MVH Scanner

Hur får man en sån som du att knipa igen?

Kommentera

Ursprungligen postat av Danne67 Visa inlägg
          ...

Det var enklare förr (innan scanner tog bort alla sina tidigare inlägg - alltså steget innan han blev bannad) där man snabbt kunde klippa in ett av hans tidigare svammel för att få honom att lämna tråden. Skall bli intressant att se om han kommer tillbaka till den här tråden eller om han kommer att vara borta en liten stund för att sedan (enligt gammal vana) gå in och förpesta en ny tråd.

För er som inte har erfarenhet av Scanner (stavas efter banningen Scaner), så har han härjat här tidigare. Dessutom under flera nick. Han hatar av någon anledning Svenska Gädd Klubben och pratar sig normalt hes över att man inte kan slå ihjäl samtliga gäddor i en sjö, alltså är C&R ointressant!

Vad SGK och flera andra pratar om är att bevara de stora individerna eftersom dessa är toppen av pyramiden, det finns alltså inte så många. Eller som Scanner skrev i en av de första inläggen i den här tråden. Det är väl 1 chans på miljonen att gäddan kan bli stor! (fast han kanske skrev det i siffror?). Så där har han väl svarat själv på varför dessa stora individer skall sparas.

Att detta naturligtvis även gäller för arter som borre och gös är en självklarhet. Plockar man bort de stora individerna så tar de tid att återställa.

/D

Blev jag bannad?

Frivilligt val att editera sina egna tidigare inlägg. Något var lite hett skrivet.
          Hatar ingen.
          Rösten går varken upp i falsett som din eller är hes.

Tyckte jag var övertydlig igår när jag meddelade att jag inte hade access till datorn bara för att personer som du inte skulle tro att jag backar ur diskussionen.
          Men du uppfattade det inte denna gång heller....!!

Vad ska jag göra för att just du ska bli nöjd? Låsa fast mig vid datorn?

Detta inlägg är ett undantag då jag tycker att Danne67 inte bidrager till debatten eller argumenterar sakligt.

MVH Scanner

Kommentera

Ursprungligen postat av Danne67 Visa inlägg
            Påpassligt och bra skrivet. Och som vanligt så fick du ett 'goddag yxskaft' tillbaka som svar. Men det är vi väl inte så där väldigt förvånade över!

Det var enklare förr (innan scanner tog bort alla sina tidigare inlägg - alltså steget innan han blev bannad) där man snabbt kunde klippa in ett av hans tidigare svammel för att få honom att lämna tråden. Skall bli intressant att se om han kommer tillbaka till den här tråden eller om han kommer att vara borta en liten stund för att sedan (enligt gammal vana) gå in och förpesta en ny tråd.

För er som inte har erfarenhet av Scanner (stavas efter banningen Scaner), så har han härjat här tidigare. Dessutom under flera nick. Han hatar av någon anledning Svenska Gädd Klubben och pratar sig normalt hes över att man inte kan slå ihjäl samtliga gäddor i en sjö, alltså är C&R ointressant!

Vad SGK och flera andra pratar om är att bevara de stora individerna eftersom dessa är toppen av pyramiden, det finns alltså inte så många. Eller som Scanner skrev i en av de första inläggen i den här tråden. Det är väl 1 chans på miljonen att gäddan kan bli stor! (fast han kanske skrev det i siffror?). Så där har han väl svarat själv på varför dessa stora individer skall sparas.

Att detta naturligtvis även gäller för arter som borre och gös är en självklarhet. Plockar man bort de stora individerna så tar de tid att återställa.

/D
            Tackar - tyvärr så blir man ju inte förvånad att man inte får en vettig replik...;

Behöver lämna datorn för ett tag så kan inte svara på ett tag. 19:45

Ge källan till dina siffror Scan. Fan, "Scan" funkar rätt bra...

Kommentera

Ursprungligen postat av Lucius Visa inlägg
              Om vi nu ska strunta i pseudo-fakta och rikta in oss på riktiga undersökningar så vore det väl kul att höra vad Scanner har att säga om det examensarbete Jen Edgren, Institutionen för systemekologi, Stockholms Universitet, nyligen har publicerat?

Hon har ställt frågan hur en population gädda som påverkas av yrkes- och fritidsfiske ser ut i relation till en ofiskad population. Hennes resultat visar att det i ett ofiskat område finns det dubbelt så mycket gädda som i det fiskade området samt att gäddorna i det ofiskade området både är äldre och större än i det fiskade området.

Så att gäddpopulationer påverkas av människan både avseende antal, storlek och ålder torde därmed vara bevisat. Fiske, oavsett om det är C&R eller ej, påverkar gäddbestånden negativt, men det torde stå utom all rimlig tvivel att C&R åtminstonde är ett sätt att begränsa de populationspåverkande effekterna.

Jen:s examensarbete: http://www.ecology.su.se/news/images...b2005_28_1.pdf

Tack Lucius för att du tog upp just Jen´s examenavhandling.

Hade en diskussion med Jen i samband med att hon publicerade rapporten.

En brist i beståndsuppskattningen var att det skedde 2 större fångstförsök i nokillzonen men endast 1 försök i bonkzonen.

Beståndsberäkningen fick fram att det fanns ca 9 gäddor per hektar i nokillzonen, men
              (Krebs 1983) beräkningsmodellen tyder på att det borde finnas ca 15 st gäddor per hektar i nokillzonen.

Ett av resultaten som var lite uppseendeväckande var att hannarna var dominanta i antalet och betydligt större i nokillzonen än i jämförande bonkzon.
              I bonkzonen var honorna dominanta till antalet.

En brist i rapporten hade med återväxten att göra. Nokillzonen låg mer avskilt till , icke i närheten av de områdena som påvisat störningar i gäddans yngelöverlevnad.
              Medans bonkzonen låg betydligt närmre t.o.m i de områden som bevisats vara drabbade av gäddans yngelöverlevnadsproblem som upptäckt i yttre, södra skärgården.

Vi diskuterade dessa saker och Jen medgav att man fick ta till sig delar av denna kritik.

Rapporten fastslog även att sportfiskeuttaget kan anses spela mindre roll.

MVH Scanner

Undrar om inte Olof´s handledare, projektledare var inblandad i Jen ´s avhandling oxå.

DANNE67 JAG MÅSTE TYVÄRR LÄMNA IFRÅN MIG DATORN! ÄR DET OK?
              Senast ändrad av Scaner; 2007-12-13, 17:41. Anledning: Varför måste bara jag komma med källor?

Kommentera

Grymm läsning!

Kommentera

Tack Lucius för att du tog upp just Jen´s examenavhandling.

Hade en diskussion med Jen i samband med att hon publicerade rapporten.

En brist i beståndsuppskattningen var att det skedde 2 större fångstförsök i nokillzonen men endast 1 försök i bonkzonen.

Beståndsberäkningen fick fram att det fanns ca 9 gäddor per hektar i nokillzonen, men
                  (Krebs 1983) beräkningsmodellen tyder på att det borde finnas ca 15 st gäddor per hektar i nokillzonen.

Ett av resultaten som var lite uppseendeväckande var att hannarna var dominanta i antalet och betydligt större i nokillzonen än i jämförande bonkzon.
                  I bonkzonen var honorna dominanta till antalet.

En brist i rapporten hade med återväxten att göra. Nokillzonen låg mer avskilt till , icke i närheten av de områdena som påvisat störningar i gäddans yngelöverlevnad.
                  Medans bonkzonen låg betydligt närmre t.o.m i de områden som bevisats vara drabbade av gäddans yngelöverlevnadsproblem som upptäckt i yttre, södra skärgården.

Vi diskuterade dessa saker och Jen medgav att man fick ta till sig delar av denna kritik.

Rapporten fastslog även att sportfiskeuttaget kan anses spela mindre roll.

MVH Scanner

Undrar om inte Olof´s handledare, projektledare var inblandad i Jen ´s avhandling oxå.
                  P"$%-kulor har han i alla fall .... inte illa.

Kommentera

Samma visa igen...De flesta hävdar, med all rätt enligt min mening, att för att bibehålla ett bra fiske (med rimlig chans även till stor fisk) är c&r och fångsbegränsningar(egna och/eller regler)nödvändigt. Scanner hävdar som argument emot envist att gäddan inte är utrotningshotad. Svår för att inte säga omöjlig att som art fiska bort. Vilket iofs är sant..MEN det är ju två skilda saker..

Ska man dra ut konsekvenserna av debatten så:

Scannerfiske= Massor av småsnipor, få stora. I längden ett trist fiske..Drömmen om storgäddan som varje ung grabb har sedan barnsben..riskerar att just förbli en dröm..

Sportfiskarna= Mindre antal 40 cm:are. Större bredd, flera stora..Drömmen är fullt realistisk..

Kommentera

Scanner gillar ju snipor. Annars vore han inte så förbannat trött på tjatet om bevarandet av klunsarna. Snipor är ju bättre på matbordet. Mindre ben, snabbrensat, och även mörare.
                      Dom mindre är också mer värda i Sverige till försäljning. Dom stora går ju på export för Quinellernas skull och då även paten. Misstänker att Scanner jobbar inom fiskindustrin precis som jag själv gjort.
                      Kan ge lite tips om abborrfiske och göstrolling.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av bobbo1234, 2008-06-19, 21:03
                      11 svar
                      2 100 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Rospigg
                      av Rospigg