Ursprungligen postat av DavidL
Visa inlägg
För 8-10 år sen så var jag där med far och brorsan, vi fick ca 240 aborrar och 50 gäddor. Vi visste inte vad C&R var men vi Släppte tillbaka allt anyway för fisken smakar skit. När vi skulle åka hem så kom vi in till hamnen samtidigt som 2 Skåningar som hade seriöst 2st Sopsäckar fyllda med borrar, och den ena skåningan frågar far "-Är abborren god här?" mins att farsan sa att dom smakar skit, glömmer aldrig skåningarnas min.
Det är detta som gjort att hornborgasjön gick ifrån Sveriges fisktätaste sjö till mest utfiskade på några år. Fattar inte ens vad meningen är att ta upp fisk som inte går att äta?
Idag om man åker ut o fiskar så ska man vara glad om man får 30 abborrar och 10 gäddor. Mitt pb i sjön är 4kg och som alla kanske vet så är större gäddor sällsynta.
Hade alla bara använt sunt förnuft och tänkt sig för lite så kanske hornborgasjön fortfarande vart ett paradis för sportfiskaren idag. Vet inte hur många gäddor/borrar man sett bonkade o kastade för att röttna i hamnen..
Finns folk till allt.
//Linus
Ska väl tillägga att jag fiskar även mycket i Inloppet, där är gäddorna färre men större.
Kommentera