Catch & relase hysteri på gädda - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Catch & relase hysteri på gädda

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av Dr Nowares Visa inlägg
    [FONT="Arial Narrow"]Tycker att det verkar vara vara C & R hysteri när det gäller att fiska gädda?!! Inte fan är det nån som säger nåt när det ligger en eller ett par havsöringar i durken på båten, eller är det nån som hört talas om C&R på Lax?... Skärpning nu gäddfanatiker.[/FONT]
    Havsöringar blir till mat, inte 10st, men kanske 1-2-3st/person kan man ju utan problem käka upp inom kort framtid. Helt övertygad om att personer som lyckas lirka upp flera sätter tillbaks sin fisk.

C&R på Lax tillämpas dagligen! på dom två stora sjöarna i detta landet, och jag är helt säker på att det även sker på andra vatten i vårat avlånga land. Hur den C&Ren i vissa fall tillämpas kan man ju dock diskutera.

Du är alldeles för dåligt påläst för att komma med en tråd likt denna!
    sigpic

Kommentera

Men snälla Dr Nowares, du måste ju förstå att du måste formulera dig bättre på att forum som detta för att få gehör! Det finns ingen möjlighet att skapa en normal konversation med någon som dig, du hetsar ju bara!

Gå en svenska kurs, pedagogik kurs och en psykologi kurs sen kan du komma tillbaka hit och föra en normal konversation! Kanske skulle en tråd såsom "för och nackdelar med C&R" vara intressant, även om det finns flera hundra meter med sådana diskussioner här på fiskesnack!

Vad gäller C&R på gädda så tycker jag det är självklart sålänge man inte vill äta fisken då är det klart man ska ta upp så det räcker till en måltid! Detta gäller självklart för alla andra arter också! I grunden handlar ju detta om att vi sportfiskare måste värna om naturen och alla andra varelser som finns omkring oss. Vi måste visa respekt och vara medvetna om att det vi gör kan få konsekvenser! Därför måste vi göra det vi kan för att göra så lite påverkan på naturen som möjligt! C & R är ett litet steg i rätt riktning!
      Där alla tänker lika tänker ingen särskilt mycket!

Kommentera

Ursprungligen postat av Flodebanan Visa inlägg
        Havsöringar blir till mat, inte 10st, men kanske 1-2-3st/person kan man ju utan problem käka upp inom kort framtid. Helt övertygad om att personer som lyckas lirka upp flera sätter tillbaks sin fisk.

C&R på Lax tillämpas dagligen! på dom två stora sjöarna i detta landet, och jag är helt säker på att det även sker på andra vatten i vårat avlånga land. Hur den C&Ren i vissa fall tillämpas kan man ju dock diskutera.

Du är alldeles för dåligt påläst för att komma med en tråd likt denna!
        Stämmer som Flode skriver att det förekommer massor med C&R på både lax och öring.

Alla fenfiskar i ex.vis Vänern ska tillbaka.

De öringar och laxar som är för små eller lekfärgade brukar/bör/ska få chansen till återutsläpp.

Gäddorna är ganska ointressanta som mat så de får med automatik chansen till förlängt liv. Men arten gädda behöver absolut inget regelmässigt, obligatoriskt, kategoriskt krav på återutsläpp så där har gäddkramarna en bit kvar i sitt resonemang.

Till Dr Nowares

Gäddfanatikerna är ganska många här. De är ganska hårt insnöade på att man måste släppa tillbaka alla gäddor man fångar. Men en del går att resonera med om man diskuterar direkt med dem.

MVH Scanner
        Senast ändrad av Scaner; 2007-12-12, 13:46. Anledning: Stavfel, oh hemska tanke...

Kommentera

En stor skillnad är att en stor lax bara är några år gammal, medan en stor gädda är 10-15år, eller äldre? Tar man bort laxen ersätts den fortare av en ny, och i ett större system har inte en, eller några fiskar så stor betydelse?
          Det finns inga platser där antalet stora gäddor är obegränsat, därför bör man vara rädd om varje fisk, för att bevara en kvalitativt fiske.

Och tyvärr så är Östersjön, Vänern och Vättern våra tre största Put&Take, där fasta redskap tar det mesta, och spöfisket en mindre del..
          Jag ær mer æn jag verkar vara, och all værldens styrka och kraft vilar innom mig.

Kommentera

Ursprungligen postat av DavidL Visa inlägg
            En stor skillnad är att en stor lax bara är några år gammal, medan en stor gädda är 10-15år, eller äldre? Tar man bort laxen ersätts den fortare av en ny, och i ett större system har inte en, eller några fiskar så stor betydelse?
            Det finns inga platser där antalet stora gäddor är obegränsat, därför bör man vara rädd om varje fisk, för att bevara en kvalitativt fiske.

Och tyvärr så är Östersjön, Vänern och Vättern våra tre största Put&Take, där fasta redskap tar det mesta, och spöfisket en mindre del..
            Inte helt riktigt där David!

Sportfisket i bägge V-sjöarna tar mer lax och öring än fasta redskap.

Gäddor har betydligt lättare att återställa en stor fisks borttagande.
            Den enskilda stor gäddindividen spelar mindre roll än ex.vis en stor leklaxhona.

MVH Scanner
            Senast ändrad av Scaner; 2007-12-12, 10:45.

Kommentera

Here we go again..

Ursprungligen postat av Scaner Visa inlägg

Gäddorna är ganska ointressanta som mat så de får med automatik chansen till förlängt liv. Men arten gädda behöver absolut inget regelmässigt, obligatoriskt, kategoriskt krav på återutsläpp så där har gäddkramarna en bit kvar i sitt resonemang.

Till Dr Nowares

Gäddfanatikerna är ganska många här. De är ganska hårt insnöade på att man måste släppa tillbaka alla gäddor man fångar. Men en del går att resonera med om man didkuterar direkt med dem.

MVH Scanner
              Scanner, nu när vi kommit ett steg längre i vår relation. Kan vi inte enas om att få, eller inga gäddkramare har påstått att arten gädda är hotad?
              Däremot så sjunker medelvikten på gäddorna om dom stora tas bort. Ett bestånd med låg medelvikt är inte lika intressant att fiska på som ett med hög medelvikt, om man hellst fångar björnar?
              Och dagens mellanfiskar, är framtidens storfiskar!
              Är man som GösJonas och hellre fångar 20st 1kgs gäddor, än en tia så har C&R liten betydelse!
              Jag ær mer æn jag verkar vara, och all værldens styrka och kraft vilar innom mig.

Kommentera

Ursprungligen postat av Scaner Visa inlägg
                Inte helt riktigt där David!

Sportfisket i bägge V-sjöarna tar mer lax och öring än fasta redskap.

MVH Scanner
                Möjligt? Skrev bara lite vad jag kände för, hoppades att det skulle bli en "sanning" när det stod skrivet?

Kanske är nätfisket mer uppstyrt på Vättern, än på Vänern? Men på Vänern är det vilda västern. Månskensbönder som lägger nät högt och lågt! Vore intressant att veta hur inrapporterning av fångsterna går till?

Antar att du grundar dig på någon statestik du läst ngnstans?

Kommentera

Ursprungligen postat av DavidL Visa inlägg
                  Scanner, nu när vi kommit ett steg längre i vår relation. Kan vi inte enas om att få, eller inga gäddkramare har påstått att arten gädda är hotad?
                  Hej David!

Varför tjafsar så många gäddkramare fortfarande om man måste släppa tillbaka alla gäddor? Nu när de alla vet som du säger att arten gädda inte är hotad?

[/QUOTE]
                  Däremot så sjunker medelvikten på gäddorna om dom stora tas bort. Ett bestånd med låg medelvikt är inte lika intressant att fiska på som ett med hög medelvikt, ...
                  Och dagens mellanfiskar, är framtidens storfiskar!
                  Är man som GösJonas och hellre fångar 20st 1kgs gäddor, än en tia så har C&R liten betydelse![/QUOTE]

Vad jag kan utläsa i gäddfiskerapporter så verkar alla gäddor vara intressanta att fiska på. Så vad spelar det för roll om medelvikten sänks när antalet höjs?

Om antalet höjts så innebär det inte att om något år så finns det fler storgäddkandidater?

Du har visat att det går att resonera om C&R eller ej så ni andra är välkomna att tänka igenom hur ni visar er attityd mot sportfiskare som väljer att bonka sin gädda oavsett storlek.

MVH Scanner

Kommentera

Alla gäddor är intressanta att fiska på, dock är en 10kg ca 1000ggr så intressant som en 1kgs. Och en 20kgs är i sin tur ca 1000gr så intressant som en 10kgs. Resonemanget ger att en 20kgs är värd en miljon gånger värdet av en 1kgs!

Det finns inga storgäddvatten, där tätheten gädda är hög. Fler gäddor genererar inte fler stora. Enda sättet är att ge de gäddor som av egen kraft kommit en bit i naturens hårda skola få möjlighet att blomma ut.

Fiske och störning ger utan undantag en lägre snittvikt och lägre toppvikter. Det ser och förstår alla i det här universumet, utom möjligen du?

Kommentera

Hej Hopp!

@Scaner - Men är det så många som påstår att ALLA gäddor ska sättas tillbaka, jag har nästan aldrig sett någon som sagt att det är fel att ta upp en matfisk!? Vad gäller de stora gäddorna så finns det väll ingen anledninng att döda dem? De är väll knappas tjänliga som matfisk?

Det kanske finns de som vill bonka all gädda de tar? I så fall skulle det ju sitta fint med en förklaring från dem, istället för att de som kör C & R ska förklara sig? Vad är anledningen till att döda allt man får upp?

Jag ser helt enkel ingen anledning att "bonka" om man inte ska äta fisken? De som kör C & R vill ju helt enkelt värna om naturen, vi har ju inte en aning om vad som kan hända i framtiden, speciellt med så många politiker som vill göra inskränkningar på det fria fisket!
                      DET KÄNNS SOM OM VI SPORTFISKARE VILL HA RYGGEN FRI, när politikerna "drar igång"
                      Senast ändrad av Grävlingen; 2007-12-12, 11:14.
                      Där alla tänker lika tänker ingen särskilt mycket!

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av bobbo1234, 2008-06-19, 21:03
                      11 svar
                      2 100 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Rospigg
                      av Rospigg