Catch & relase hysteri på gädda - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Catch & relase hysteri på gädda

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Ursprungligen postat av elanen Visa inlägg
    Brownie, nu är du ju för löjlig. Har själv invandrar bakrund. Men håller inte på och lallar. Föresten kan du tala om för mig vilka som är riktiga svenskar.
    Du lallar alltså inte? Coolt!

Kommentera

• Ursprungligen postat av Grävlingen Visa inlägg
      Tjo, tänkte föra tillbaka diskussionen till rätt ämne! Läste på fishit.com om C&R, tycker de skriver himla bra om det så jag "Saxar" in det här!

Catch and release

Till alla sportfiskefantaster ute i vårt avlånga land!

Catch and release är ett flitigt diskuterat ämne bland sportfiskare och vi på Berras Outdoor är gärna delaktiga genom att understryka vikten av ett hållbart sportfiske.

Gäddan är en fantastisk sportfisk som givit tusentals sportfiskare minnen som etsat sig fast för alltid. I Sverige har vi en förmån som många fiskare i andra länder inte ens är i närheten av, bara genom att lösa ett fiskekort tillåts vi fiska i majoriteten av alla de svenska vattnen – ett privilegium. Men med frihet kommer ansvar, bara genom kunskap kan vi bidra till att skydda naturen och de varelser som lever där - det finns helt enkelt ett ekologiskt argument för att bevara stora gäddor. Genom att predatera på sina mindre artfränder hålls gäddbeståndet på en lagom nivå. Vidare håller de efter bestånden av annan fisk som mört och braxen, vilka är predatorer på framförallt abborre i rom- och yngelstadium. Dessutom är det viktigt med stora gäddor i ett sjösystem då dessa glesar ur fiskbestånden och därigenom minskar konkurrensen mellan och inom andra arter vilket leder till ökad tillväxt och högre medelvikt hos t.ex. abborre gädda och gös.

Att ta med sig en matgädda hem är en grund i sportfiskets tradition och något man även i fortsättningen ska kunna göra. De stora individerna som tas upp blir å andra sidan sällan till mat utan hamnar på en rävåtel eller slängs till ingen nytta. Dessa fiskar har ett alldeles för högt sportfiskevärde för att gå ett sådant öde till mötes.

Vi har självklart all utrustning du kan tänkas behöva för en säker hantering av fisk t.ex. avkrokningsmattor, vågsäckar, och kroklossare.

Passa på att handla på dig allt i gäddväg - ut och bänd storgädda!

Med vänlig hälsning
      Berras Outdoor
      Fiskekompaniet

Från: www.fishit.com - 2007-12-17
      hi hi!!! lite som när bilhandlaren propagerar för att just deras bil är det absolut miljövänligaste alternativet!!! klart berras vill sälja en djävla massa utrustning...

"vi på Berras Outdoor är gärna delaktiga genom att understryka vikten av ett hållbart sportfiske. " nähä!?

undrar om det finns en enda sportfiskebutik, betestillverkare, spöbyggare, fiskebåtsförsäljare osv osv som inte anser det viktigt med ett hållbart sportfiske?
      achilles

Brokeback Fishing Team

http://gaydogpikehonkeys.spaces.live.com/photos/

--------------------------------------------------
      \m/

Kommentera

• Hehe nej det är klart, men jag menade den delen som var i "mitten" deras försäljningspropaganda var ju kanske lite onödig
        Där alla tänker lika tänker ingen särskilt mycket!

Kommentera

• Jag väntar fortfarande på Scanners replik...fast det är väl lönlöst och knappast förvånande?

Kommentera

• Ursprungligen postat av CalleX Visa inlägg
            Jag väntar fortfarande på Scanners replik...fast det är väl lönlöst och knappast förvånande?
            Vad menar du?

Vad är det jag förväntas göra?

Kommentera

• Ursprungligen postat av Scaner Visa inlägg
              Vad menar du?

Vad är det jag förväntas göra?
              Ge en källa på dina siffror och svara på mina invändningar kanske...bara förslag naturligtvis!

Kommentera

Skämtar du med mig? Det siffror du redovisar handlar om yngelöverlevnad och det är inte konstigt att 10 000 - tals yngel dör över denna period. Det du hävdar däremot är att det har med sportfiskeuttaget att göra. Däri ligger kvasivetenskapen. Visa på naturlig dödlighet på de fiskar som man de facto fiskar på då! Håll inte på och försök kollra bort folk med dålig statistik - det kan de göra kvällstidningarna

Edit - förövrigt får du gärna ge referenser till dina siffror
                Om du nu inte minns "våran" diskussion längre- det är ju faktiskt inte så konstigt!

Kommentera

• Nu ser jag.

Men denna gången kommer jag att KRÄVA att DU plockar fram något som tyder på att gädda skulle vara hotad eller att C&R ska ha någon betydelse för gäddors fortsatta framtida möjligheter.

Lite material:

mycket nyttigt om gädda
                  "

Snow (1978) har visat att ett ökande fisketryck kan

kompenseras av att den naturliga dödligheten minskar,

vilket förutsätter någon form av konkurrensförhållande i

den studerade populationen."

"Snow (1978) nämner att det tillgängliga livsrummet

kan ha haft en avgörande betydelse för misslyckandet

av en utsättning av gäddungar. Det är uppenbart

att ett skärgårdsområde kan erbjuda ett utbud av olika

ståndplatser, var och en med sina speciella förutsättningar."

"Spöfisket kan lokalt bidra

med en betydande andel av fångsten. År 1995 fiskades totalt 96 ton för hela

ostkusten enligt loggboksstatistiken, vilket dock enligt enkätundersökningar

endast representerar en mindre del av det totala fisket.

Uppgifter om fångst, ålder och tillväxt finns från tre områden utmed Östersjökusten

för åren 1985–1995. För det område vi bedömt vara mest representativt

för Egentliga Östersjökusten har vi uppskattat ett högsta långsiktigt uttag till

5 kg/ha för områden under 10 m djup. Utmed hela kuststräckan skulle kunna

fiskas ca 1 500 ton. Vår bedömning är att det totala uttaget ej överskrider 1 000

ton. Även om vissa bestånd torde vara väl utnyttjade, finns alltså totalt sett ett

utrymme för ett ökat yrkesfiske. I några av Kustlaboratoriet studerade områden

med olika fisketryck kunde konstateras att en hög exploateringsgrad medfört

en förbättrad tillväxt hos unga gäddor.

Resursen av gädda är alltså förhållandevis stor, och exploateringsgraden är

endast lokalt av den storleksordning att resursen kan anses hårt exploaterad."

"Vidare förkastade han högt fisketryck som orsak då gädda har stor förmåga att

kompensera bortfall av större fiskar med ökad tillväxt och bättre rekrytering.
                  "
                  "

Yngelutsättning av gädda har skett regelbundet i Almviken sedan början av 1900-talet

(Petterson 1987). Gäddfångsten blev liten vilket skulle indikera att utsättningen gett dåligt

resultat.
                  "

Kommentera

• Ursprungligen postat av Scaner Visa inlägg
                    Nu ser jag.

Men denna gången kommer jag att KRÄVA att DU plockar fram något som tyder på att gädda skulle vara hotad eller att C&R ska ha någon betydelse för gäddors fortsatta framtida möjligheter.
                    Visa var jag har påstått att gäddan är hotad!

Var är källan till den danska undersökningen och repliken på mitt påstående att det hanldar om yngelöverlevnad och inte populationsdynamik. Skicka inte fler PM - du gjorde diskussionen publik och då ska den fortsätta vara det!

Det är rätt ointressant med undersökningar som gäller östersjön och andra massiva vatten då det inte är den typ av vatten som kan anses påverkas minst av spöfiske. Jag tex fiskar i en å med klart avgränsade populationer i åns sträckning (flera vandringshinder). Andra fiskar i normalstora sjöar - återigen; inte applicerbart att titta på hela östersjön. Kom inte och påstå att du till skillnad mot många andra kan komma med korrekta källor när du böjer information och plockar ut faktastumpar som du tycker passar dina syften. Du kan säkert lura några som inte orkar titta så noga men vill du verkligen övertyga folk på det sättet? Hur känns det egentligen? Du kan inte ge övertygande bakgrund för din övertygelse - hur säker är du på din ståndpunkt egentligen? Vad jag kan se av de undersökningar du länkar till så säger de inte något om storleksfördelningen av populationen heller - den viktigaste och mest intressanta frågeställningen för sportfiske (och största anledningen till C&R i mina ögon).

Jag har flera invändningar till de källor som du har angivit men jag har varken lust eller ork att gå in på detaljer - jag vill bara ha källan till din danska studie så att jag kan se hur du kunde dra de slutsatser du gjorde och om min analys är korrekt - av dig och undersökningen!

Kommentera

....
                      Sen kommer du med kvasi-vetenskap i form av siffrorna ovan. När leker gäddorna? På våren. När kläcks rommen? När borde 0+ vara flest till antalet? April-Juni? Vad är det för individer som försvinner de månader som du har redovisat ovan? Det enda du har visat med siffrorna är yngelöverlevnad och INTE populationsdynamiken! Knappast samma kategori som blir påverkad av sportfiske, eller hur? Visa antalet "stora" gäddor (5+) istället och hur de varierar över tiden!

Käre CalleX
                      När ska du leverera??

Allmänt, inte specifikt för CalleX.
                      Lite trött på tyckare som inte vill, orkar, bryr sig om att läsa på innan de tycker.

Dansk undersökning.

En intressant faktor är hur ett gäddbestånd påverkas av ett intensivt och riktat fiske. Generellt kan sägas att ett hårt fisketryck mot gädda i regel leder till lägre medelålder i beståndet medan både produktion och populationstäthet ökar (se t ex referenser i Andersson 1990). Sannolikt spelar kannibalismen en huvudroll i dessa regleringsmekanismer (Svärdson 1964; Svärdson & Molin 1968; m fl). Bortfiskning av stora individer reducerar kannibalismen vilket ger en ökning av antalet yngel (ökad täthet). Då små individer växer fortare än stora ökar även tillväxthastigheten (produktionen) (se t ex Mann 1982). Man kan alltså erhålla en förbättrad individtillväxt trots en ökad individtäthet inom ett gäddbestånd (Bagenal 1982; Mann 1985; Andersson 1990). 1 vissa fall kan emellertid den ökade tätheten medföra födokonkurrens som reducerar tillväxthastigheten (Kempinger & Carline 1978). Att helt fiska ut ett gäddbestånd synes för övrigt vara omöjligt, inte ens med upprepat elfiske (Larsen 1966; Mann 1985). 1 Svärdson (1964) och Svärdson & Molin (1968) redovisas ett flertal exempel där ett hårt "utrotningsfiske" endast ledde till minskad individstorlek och ökad populationstäthet. I en kanadensisk sjö försökte man utrota gäddan genom ett hårt fiske under femton år i rad (1945-1961). Medellängden sjönk från 47 till 25 cm och antalet gäddor nästan fyrfaldigades (Svärdson & Molin 1968).

Se "Fiskeriverkets kustlaboratorium tog på sig uppgiften att undersöka hur leken utfallit i de fredade vikarna, jämfört med liknande vikar som inte varit fredade. I tre veckor under augusti och september provfiskade bland andra Göran Sundblad och Lars Ljunggren på ett 30-tal lekplatser från Singö i norr till Utö i söder. -Det är ont om yngel i hela skärgården, framför allt i de södra delarna, säger Lars Ljunggren, och vi kan inte utläsa någon mätbar skillnad mellan fredade och icke fredade områden. "
                      Detta gäller de områden i stockholmstrakten som upptäckts ha problem med reproduktionen av gäddyngel.
                      Se reportage i Fiskevård nr 4-04 Källa Fiskerättsägarnas hemsida

Bagenal (1982) har visat att ett intensifierat fiske kan leda
                      till en förbättring av tillväxten. En sådan utveckling har
                      också ägt rum i Aspöja, där tillväxten, trots lägre temperaturer
                      har förbättrats efter 1985, och där beståndstätheten
                      ökat under senare år.

Outdoor:
                      Visste Du att …
                      varje vår i slutet av 1950-talet sattes det ut över 100 miljoner gäddyngel. Nyttan av dessa utsättningar var i allra flesta fall av ringa betydelse. Största nyttan påstås ha legat på det psykologiska planet.

Snow (1978) har visat att ett ökande fisketryck kan
                      kompenseras av att den naturliga dödligheten minskar,
                      vilket förutsätter någon form av konkurrensförhållande i
                      den studerade populationen."

"Snow (1978) nämner att det tillgängliga livsrummet
                      kan ha haft en avgörande betydelse för misslyckandet
                      av en utsättning av gäddungar. Det är uppenbart
                      att ett skärgårdsområde kan erbjuda ett utbud av olika
                      ståndplatser, var och en med sina speciella förutsättningar."

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av bobbo1234, 2008-06-19, 21:03
                      11 svar
                      2 114 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Rospigg
                      av Rospigg