Catch & relase hysteri på gädda - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Catch & relase hysteri på gädda

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Kan väl tillägga att det oftast handlar om ganska nytillkomma invandrare..Ännu inte van vid Sverige..Lite oförstående till de dumma svenskarna som släpper tillbaks "maten". Men reder sig med tiden många invandrare blir mycket skickliga ansvarskännade sportfiskare....Men även många svenskar, oftast okunniga..hajar inte det där med c&r..vårdande av bestånd osv..Fö vilken kille bedriver en numera årslång kampanj mot c&r på nätet? Invandrare? Nix...Vad heter Sveriges mest kända köttföretag?...Bara en liten vägledning asså..;-))

Kommentera

• Ni verkar vara rasister ju.

Ursprungligen postat av Hemi Visa inlägg
      Ansluter mig i stort sett till ALQ,s inställning.Klass, den håller....Bra oxå med hänvisningar och källor..Men förstår samtidigt tex Pasi..många invandrare har svårare att förstå vad som gäller i Sverige. Helt naturligt egentligen, likväl som vi skulle säker blamera oss om vi flyttade till andra länder. Vid Sthlms ström, vilken jag har viss erfarenhet av som bla tillsynsman, blir det lätt en kulturkrock...Enligt uppgift av min lärare, på förfrågan av en av kursdeltagarna..var av 100 dömda fall 80 stycken invandrare..Vad jag själv sett under några år är att majoriteten av de som bryter mot regler och har svårare att förstå nyttan av dem är invandrare. Typ åtta av tio..Smoltmetarna "forellmetarna" är nästan undantagsvis invandrare. Tror inte att de är sämre människor än oss på något vis..men de kommer ofta från länder utan sportfiskekultur..

För att citera en av strömmens mest framgångsrikaste invandrad SPORTFISKARE, skicklig, noga med regler..i mitt hemland körde vi mest med dynamit ;-)
      Fan va ni verkar vara rasistiska grabbar!! Sverige o allemansrätten åt alla!
      Sen tycker jag att fler skulle köra med "Rutdrag" och använda stora bonken lite oftare. "Rutdrag" = Nät.

Kommentera

• DR Nowares, vakna upp till verkligheten. Jag har varit fiskevakt i många år.
        Det går inte att komma ifrån att invandrare inte följer våra regler nåt vidare.
        Dom som har bott här en längre tid är absolut bättre på att hålla sig till reglerna.
        Än dom som är mer nyanlända.
        Men överlag är det sämre så är det bara.
        Har inte ett smack med det tjatiga rasistsnacket. Lägg ner det för guds skull. Är alldeles för uttjatat.
        Kan ge lite tips om abborrfiske och göstrolling.

Kommentera

• "Dr. Nowares" efter vad jag förstår bara en oseriös blajjare..Lite roar småbarn..Typ Nowares..

Kommentera

• Ursprungligen postat av ALQ Visa inlägg
            du menar att vissa är födda med gener som gör att dom bryter mot lagen eller inte förstår fiskevårdsåtgärder? snälla rara söta, bekräfta inte fördomarna om norrlänningar som bigotta, fördomsfulla och trångsynta. det är exakt lika dumt som att påstå att alla norrlänningar är födda med en liberal syn på inavel, duktiga på att lira banjo, är tystlåtna, arbetslösa och bidragsfuskare...

som jag sa i en tidigare tråd, man bör utgå ifrån att alla agerar utifrån en för dom logiskt och rationell plattform. den plattformen är formad av kultur, utbildning och erfarenheter. ibland krockar människors plattformar och då uppstår disharmoni, men med en vilja att försöka förstå kan man ganska lätt leda en fruktbra och intressant disskusion. men VILL man inte bredda sina perspektiv så vill man inte, trist bara då det finns så mycket vackert och häftigt att lära av andra. dessutom tycker jag rent principellt att det är ganska stora växlar att dra på baserat på ett så litet urval, att du träffat några människor av annan etnisk bakgrund än din egen gör att du kan yttra dig om samtliga icke svenskfödda människor. exakt lika dumt som att påstå att det tex. skulle kunna finnas något som en invandrarkultur... och skulle det kunna finnas något sånt är det en finsk kultur då finnarna utgör den i särklass största invandrargruppen.

Kommentera

• Ursprungligen postat av elanen Visa inlägg
              DR Nowares, vakna upp till verkligheten. Jag har varit fiskevakt i många år.
              Det går inte att komma ifrån att invandrare inte följer våra regler nåt vidare.
              Dom som har bott här en längre tid är absolut bättre på att hålla sig till reglerna.
              Än dom som är mer nyanlända.
              Men överlag är det sämre så är det bara.
              Har inte ett smack med det tjatiga rasistsnacket. Lägg ner det för guds skull. Är alldeles för uttjatat.
              Jag är andra generationens invandrare. Fast jag ser ju "arisk" ut.
              Då kanske du kan förutsäga i vilken mån jag föjer reglerna?
              Följer man reglerna bättre om man har ariskt utseende?

Kommentera

• Det är gott med gädda. Men man är ju CP om man dödar gäddor över typ 3-4 för att äta. Det är ingen matfisk utan ska släppas tillbaka, varligt.
                Feskepöjk

www.freewebs.com/specimenstalkers

Kommentera

• Brownie, nu är du ju för löjlig. Har själv invandrar bakrund. Men håller inte på och lallar. Föresten kan du tala om för mig vilka som är riktiga svenskar.
                  Kan ge lite tips om abborrfiske och göstrolling.

Kommentera

• Troligtvis enbart de som följer lagen och inte tjuvfiskarenligt dig. Det är snarare du som är löjlig.

Kommentera

• Tjo, tänkte föra tillbaka diskussionen till rätt ämne! Läste på fishit.com om C&R, tycker de skriver himla bra om det så jag "Saxar" in det här!

Catch and release

Till alla sportfiskefantaster ute i vårt avlånga land!

Catch and release är ett flitigt diskuterat ämne bland sportfiskare och vi på Berras Outdoor är gärna delaktiga genom att understryka vikten av ett hållbart sportfiske.

Gäddan är en fantastisk sportfisk som givit tusentals sportfiskare minnen som etsat sig fast för alltid. I Sverige har vi en förmån som många fiskare i andra länder inte ens är i närheten av, bara genom att lösa ett fiskekort tillåts vi fiska i majoriteten av alla de svenska vattnen – ett privilegium. Men med frihet kommer ansvar, bara genom kunskap kan vi bidra till att skydda naturen och de varelser som lever där - det finns helt enkelt ett ekologiskt argument för att bevara stora gäddor. Genom att predatera på sina mindre artfränder hålls gäddbeståndet på en lagom nivå. Vidare håller de efter bestånden av annan fisk som mört och braxen, vilka är predatorer på framförallt abborre i rom- och yngelstadium. Dessutom är det viktigt med stora gäddor i ett sjösystem då dessa glesar ur fiskbestånden och därigenom minskar konkurrensen mellan och inom andra arter vilket leder till ökad tillväxt och högre medelvikt hos t.ex. abborre gädda och gös.

Att ta med sig en matgädda hem är en grund i sportfiskets tradition och något man även i fortsättningen ska kunna göra. De stora individerna som tas upp blir å andra sidan sällan till mat utan hamnar på en rävåtel eller slängs till ingen nytta. Dessa fiskar har ett alldeles för högt sportfiskevärde för att gå ett sådant öde till mötes.

Vi har självklart all utrustning du kan tänkas behöva för en säker hantering av fisk t.ex. avkrokningsmattor, vågsäckar, och kroklossare.

Passa på att handla på dig allt i gäddväg - ut och bänd storgädda!

Med vänlig hälsning
                      Berras Outdoor
                      Fiskekompaniet

Från: www.fishit.com - 2007-12-17
                      Där alla tänker lika tänker ingen särskilt mycket!

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av bobbo1234, 2008-06-19, 21:03
                      11 svar
                      2 100 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Rospigg
                      av Rospigg