Catch & relase hysteri på gädda - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Catch & relase hysteri på gädda

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

För att inte missförstås. Det var Scaners påstående. "Citat:
    Antalet yrkesfiskare minskar för varje år som går. Hårt slit som ger MINDRE utdelning, för varje år. Det beror inte på MINDRE fisk"

Kommentera

Ursprungligen postat av DavidL Visa inlägg
      Om det simmar 1, eller 1 000 000 1kgs gäddor i vattnet saknar betydelse, om det är 10kg+ gäddor man fiskar efter.

En gädda behöver ca 10år på sig att växa till 10kg, fångas den under den tiden, och tas upp blir den aldrig någon tiokilos.

Alla återfångster av stora gäddor är en följd av C&R. Hade dom tagits upp vid första fångsttillfället hade dom inte fångats en andra, eller tredje gång.
      Återfångster är betydligt vanligare än vad man kanske i allmänhet tror? Och utan C&R hade storgäddfisket varit betydligt sämre än vad det är idag. C&R har utan tvekan haft en stor betydelse!
      [B] varför överhuvud taget fiska om man inte tar upp fångsten. Det lär ju inte finnas så mkt fisk kvar om 50 år om man ska tro på alla miljöexperter? och sen har vi ju den globala uppvärmningen av jorden ju. Nä ha ett kul fiske.
      Senast ändrad av Quivertip; 2007-12-15, 14:22.

Kommentera

Wow!..... vad ska man säga om ovanstående? inget mer än bläää iaf!

Har en fråga dock, om du nu resonerar så att fisken kommer försvinna... Varför inte släppa tillbaka fisken du inte vill äta för att "köpa" dig ett par år extra?
        Senast ändrad av Grävlingen; 2007-12-15, 10:36.
        Där alla tänker lika tänker ingen särskilt mycket!

Kommentera

Ursprungligen postat av pasi75 Visa inlägg
          Har samma problem i skellefteå.De står och tjuvfiskar i förbudzooner där fisken är fredad när de kommer för lek . trots man sagt åt dem flera gånger, så bryr de sig inte. Ena gången låtsades de inte att förstå svenska. Går nog inte att ändra på deras beteende, de är födda så.
          du menar att vissa är födda med gener som gör att dom bryter mot lagen eller inte förstår fiskevårdsåtgärder? snälla rara söta, bekräfta inte fördomarna om norrlänningar som bigotta, fördomsfulla och trångsynta. det är exakt lika dumt som att påstå att alla norrlänningar är födda med en liberal syn på inavel, duktiga på att lira banjo, är tystlåtna, arbetslösa och bidragsfuskare...

som jag sa i en tidigare tråd, man bör utgå ifrån att alla agerar utifrån en för dom logiskt och rationell plattform. den plattformen är formad av kultur, utbildning och erfarenheter. ibland krockar människors plattformar och då uppstår disharmoni, men med en vilja att försöka förstå kan man ganska lätt leda en fruktbra och intressant disskusion. men VILL man inte bredda sina perspektiv så vill man inte, trist bara då det finns så mycket vackert och häftigt att lära av andra. dessutom tycker jag rent principellt att det är ganska stora växlar att dra på baserat på ett så litet urval, att du träffat några människor av annan etnisk bakgrund än din egen gör att du kan yttra dig om samtliga icke svenskfödda människor. exakt lika dumt som att påstå att det tex. skulle kunna finnas något som en invandrarkultur... och skulle det kunna finnas något sånt är det en finsk kultur då finnarna utgör den i särklass största invandrargruppen.
          achilles

Brokeback Fishing Team

http://gaydogpikehonkeys.spaces.live.com/photos/

--------------------------------------------------
          \m/

Kommentera

OT:
            ALQ, läste nånstans att flest invandrare i sverige var från jugoslavien (eller ex.jugoslavien eller kosovo eller vad det nu heter) och inte finland vilket jag trodde. Fast det spelar väl ingen roll. Och om det är sant vet jag inte heller.
            Ola

Kommentera

Ursprungligen postat av Ola Visa inlägg
              OT:
              ALQ, läste nånstans att flest invandrare i sverige var från jugoslavien (eller ex.jugoslavien eller kosovo eller vad det nu heter) och inte finland vilket jag trodde. Fast det spelar väl ingen roll. Och om det är sant vet jag inte heller.
              tack ola... gjorde en snabbsökning (regeringskansliet och lite annat!)för att se om det har ändrats, enligt den extreeeemt snabba koll jag gjorde på nätet så verkar det som om finnarna fortfarande är den i särklass största invandrargruppen. efter finnarna kommer irakier.

“Invandrare begår fler brott”
              Svar: 16 procent av de anmälda brotten begås av invandrare. Det innebär att
              invandrare begår något fler brott än befolkningen i snitt. Många brott begås
              av internationella ligor, till exempel när det gäller narkotika. Den viktigaste
              faktorn för brott är dock inte etnisk tillhörighet, utan social ställning. Personer
              med låga inkomster och låg utbildning begår fler brott än andra. Innan ett
              beslut fattas om uppehållstillstånd kontrolleras om personen ifråga är
              brottsligt belastad. (Källa: Brottsförebyggande Rådets rapport ”Invandrares
              och invandrares barns brottslighet”)
              Däremot visar det sig att en stor del av extremhögern begår brott. Över 23 procent av
              Sverigedemokraternas kandidater i valen 1991, 1994 och 1998 har varit dömda för
              brott, vilket ska jämföras med 7 procent för befolkningen som helhet. (Källa: Boken
              Sverigedemokraterna av Larsson/Ekman)

”Invandringen är dyr”
              Svar: Invandrare har under alla tider bidragit till Sveriges utveckling. Det gäller såväl
              valloner som lärde oss att smida järn på 1600-talet, tyska handelsmän på 1700-talet,
              esterna som kom efter andra världskriget och alla finländare, jugoslaver och italienare
              som kom för att jobba i den svenska industrin under 1950- och 60-talen - för att
              nämna några exempel.
              I dag är det på många håll brist på vårdpersonal. Utan invandrare som kan och vill ta
              jobben skulle vi ha stora problem inom sjukvård och äldreomsorg.
              Vi har också duktiga indiska IT-tekniker, amerikanska marknadsförare och franska
              kockar i Sverige – liksom vi har en mängd duktiga svenskar som jobbar utomlands.
              Och vad är det för fel med det? Världen blir alltmer globaliserad och internationell och
              det blir mer och mer naturligt att bo, jobba och studera i olika länder.
              De flesta studier visar att Sverige tjänat på invandringen. De flesta tycker nog också
              att det skulle vara mycket tristare om vi själva inte var välkomna att bo någon
              annanstans under perioder av livet.

Svensk invandring och utvandring
              Under år 2 000 invandrade 58 659 personer till Sverige samtidigt som 34 091 svenskar
              utvandrade till andra länder. Utan invandringen hade Sveriges befolkning minskat.
              Fram till 1930-talet var Sverige ett stort utvandringsland. De flesta flyttade till USA
              och Kanada. Under perioden 1865 – 1914 flyttade över en miljon svenskar till USA,
              mer än var fjärde svensk.
              Efter andra världskriget har invandringen varit större än utvandringen. Under 1950-,
              60- och 70-talen var de flesta arbetskraftsinvandrare, som fyllde luckorna i den
              svenska industrin. Under senare år har invandringen till största delen bestått av
              flyktingar och anhöriga till svenskar och invandrare.
              De största invandrargrupperna i Sverige är finländare, medborgare från forna
              Jugoslavien, iranier, irakier och norrmän.
              Källa: Statistiska Centralbyrån, Bonniers Lexikon
              Senast ändrad av ALQ; 2007-12-15, 12:55.
              achilles

Brokeback Fishing Team

\m/

Kommentera

Har deltagit i en identisk diskussion på Kullens SFK:s Forum.

Precis samma grej. Någon klagar på "utlänningar" (hur man nu definierar
                det) och säger att de tar för många och små fiskar.
                Kära grabben som började det här: Alla klagar på nätfiskare att dom
                dödar besor, sjöfågel och undermålig fisk. Dessa nätfiskare är säkert till
                95% svenskar. Det går inte att dela in i grupper och säga ett den
                ena beter sig sämre än den andra. Det finns massor av motexempel.

Svenska gubbar lägger nät och kallar det för fritidsfiske och sedan säljer
                fångsten svart. Det har jag inte sett någon utlänning göra.
                Jag har sett svenskar ta hem hundratals kilo torsk från spöfiske i Öresund.
                Vem behöver så mycket fisk?

Kommentera

Men gällande debatten ang. folk med utlänsk härkomst som fiskar på fel sätt så är det väl som alltid att man lägger märke till minoriteter och gärna läggar alla i samma hög.
                  Tyvärr så fungerar många så och det spelar ingen roll av vilken nationalitet eller i vilket land, vi svenskar i sverige eller spanjorer i spanien.

OT:
                  Alq, ber om ursäkt för att jag då misstrodde dig och dina påståenden så di fick spendera tid till att leta fakta.

Et annat påstående jag läste på sporthoj:
                  De utlänningar som begår flest brott i sverige är nordbor och mest brott begicks av norrmän.
                  Sant eller falskt har jag inte heller nån aning om men med statistik så kan man ju vinkla det mesta åt vilket håll som helst.

Så lägg inte ner hela helgen på att söka rätt på sanningshalten i det påståendet nu.
                  Ola

Kommentera

Ursprungligen postat av Ola Visa inlägg
                    Men gällande debatten ang. folk med utlänsk härkomst som fiskar på fel sätt så är det väl som alltid att man lägger märke till minoriteter och gärna läggar alla i samma hög.
                    Tyvärr så fungerar många så och det spelar ingen roll av vilken nationalitet eller i vilket land, vi svenskar i sverige eller spanjorer i spanien.

OT:
                    Alq, ber om ursäkt för att jag då misstrodde dig och dina påståenden så di fick spendera tid till att leta fakta.

Et annat påstående jag läste på sporthoj:
                    De utlänningar som begår flest brott i sverige är nordbor och mest brott begicks av norrmän.
                    Sant eller falskt har jag inte heller nån aning om men med statistik så kan man ju vinkla det mesta åt vilket håll som helst.

Så lägg inte ner hela helgen på att söka rätt på sanningshalten i det påståendet nu.
                    har absolut inget problem med folk som ifrågasätter, speciellt då man som jag ibland är vag med mina källor. men ang påståendet på sporthoj:
                    "Den viktigaste faktorn för brott är dock inte etnisk tillhörighet, utan social ställning. Personer med låga inkomster och låg utbildning begår fler brott än andra."
                    achilles

Brokeback Fishing Team

\m/

Kommentera

• Ansluter mig i stort sett till ALQ,s inställning.Klass, den håller....Bra oxå med hänvisningar och källor..Men förstår samtidigt tex Pasi..många invandrare har svårare att förstå vad som gäller i Sverige. Helt naturligt egentligen, likväl som vi skulle säker blamera oss om vi flyttade till andra länder. Vid Sthlms ström, vilken jag har viss erfarenhet av som bla tillsynsman, blir det lätt en kulturkrock...Enligt uppgift av min lärare, på förfrågan av en av kursdeltagarna..var av 100 dömda fall 80 stycken invandrare..Vad jag själv sett under några år är att majoriteten av de som bryter mot regler och har svårare att förstå nyttan av dem är invandrare. Typ åtta av tio..Smoltmetarna "forellmetarna" är nästan undantagsvis invandrare. Tror inte att de är sämre människor än oss på något vis..men de kommer ofta från länder utan sportfiskekultur..

För att citera en av strömmens mest framgångsrikaste invandrad SPORTFISKARE, skicklig, noga med regler..i mitt hemland körde vi mest med dynamit ;-)

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av bobbo1234, 2008-06-19, 21:03
                      11 svar
                      2 100 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Rospigg
                      av Rospigg