Tävlingregler & diskussioner - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Tävlingregler & diskussioner

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av Spy Visa inlägg
    Himla snack om tidningar till höger och vänster, ingen som är ute och fiskar istället !?
    Jag drog ut i morse utan att veta något om tidningar, men men.
    Någon 120cm blev det inte men väl denna

Leder jag eller !?!?!?!?!?!?
    Rätt bra exempel på det flode har skrivit om att det ärlätt att "fuska" även med en oredigerad bild. Det ser ut som att gäddan inte ligger i nivå och rätt långt ifrån måttbandet. Det betyder att det är perspektivförvrängningar mellan gädda - måttband och mellan gädda - kamera resp. måttband - kamera. Skulle man försöka få fram längden genom den här bilden så skulle man troligen komma fel och det skulle kunna slå rätt mycket beroende på om man har fotat fördelaktigt eller tvärtom så skulle det kunna slå upp mot en decimeter. Nu spelar det väl inte roll på just den här bilden men det illustrerar problematiken och lite nogrannare krav på fotograferingen är nog på sin plats. Tex - "i samma plan - max 1 cm från fisken" eller dyl.

Kommentera

Ursprungligen postat av Flodebanan Visa inlägg
      Håller man bara kameran rätt så kan man tjäna rätt många cm på det också, vill inte verka negativ, men tycker det låter som en väldigt dålig ide.
      Du verkar ju ha rätt så bra koll på hur man inte bör göra

skämt åsido. hoppas det blir en rättvis vinst.
      Senast ändrad av Guest; 2007-11-07, 17:52. Anledning: stafvel

Kommentera

förövrigt en trevlig idé hoppas den kan fullföljas på ett bra sätt.

Kommentera

Ps

Det snackas mycket om hur lätt det är att fejka bilder i PS.
          Vore intressant om det finns någon här som klarar av att byta ut en tidning i en fiskebild på 15 minuter utan att det syns.

Posta gärna länk med bilder före och efter redigering.

Kommentera

Ursprungligen postat av Skogsmulle Visa inlägg
            Det snackas mycket om hur lätt det är att fejka bilder i PS.
            Vore intressant om det finns någon här som klarar av att byta ut en tidning i en fiskebild på 15 minuter utan att det syns.

Posta gärna länk med bilder före och efter redigering.
            Det är jag också JÄVLIGT tveksam till

Kommentera

Ursprungligen postat av CalleX Visa inlägg
              Rätt bra exempel på det flode har skrivit om att det ärlätt att "fuska" även med en oredigerad bild. Det ser ut som att gäddan inte ligger i nivå och rätt långt ifrån måttbandet. Det betyder att det är perspektivförvrängningar mellan gädda - måttband och mellan gädda - kamera resp. måttband - kamera. Skulle man försöka få fram längden genom den här bilden så skulle man troligen komma fel och det skulle kunna slå rätt mycket beroende på om man har fotat fördelaktigt eller tvärtom så skulle det kunna slå upp mot en decimeter. Nu spelar det väl inte roll på just den här bilden men det illustrerar problematiken och lite nogrannare krav på fotograferingen är nog på sin plats. Tex - "i samma plan - max 1 cm från fisken" eller dyl.
              Det jag menar är att det är omöjligt att mäta en fisk via en bild, det enda bilden duger till är som ref. material.
              sigpic

Kommentera

Ursprungligen postat av Bergman Visa inlägg
                Hej,

som jag ser det är din bild diskad av två anledningar. Nämligen:
                - Det syns inte tydligt hur lång gäddan är
                - Ingen tidning med på bilden för att verifiera datumet

Jag skickar ut ny info på mailen ang tidningen som referensmål. Och som nämnts i reglerna redan från början så måste det synas TYDLIGT hur lång gäddan är på bilden. Konstiga perspektiv och måttstickan långt ifrån fisken gör att det inte blir tydligt.

Men om ni känner er osäkra så ta gärna flera bilder så kan man enklare få en uppfattning om det stämmer eller ej.

Vi får slipa lite extra på reglerna tills nästa tävling men denna gång gör vi det bästa av situationen.

/ Bergman
                För att krångla till det xtra nu (men förolätta när det verkligen drar ihop sig)
                "- Det måste gå att styrka att gäddan är tagen efter startdatumet. Tag gärna med en tidning som är nyare än startdatumet i båten och lägg den synlig på kortet. Tidningen kan sedan skickas in eller fotas av i detalj för att styrka datumet."

Om man har ett vittne som styrker att gäddan är taget under datumet? Det står ju tag gärna med en tidning. Det tolkar iaf inte jag som ett "måste". Hur funkar det då?
                sigpic

Kommentera

Ursprungligen postat av Flodebanan Visa inlägg
                  För att krångla till det xtra nu (men förolätta när det verkligen drar ihop sig)
                  "- Det måste gå att styrka att gäddan är tagen efter startdatumet. Tag gärna med en tidning som är nyare än startdatumet i båten och lägg den synlig på kortet. Tidningen kan sedan skickas in eller fotas av i detalj för att styrka datumet."

Om man har ett vittne som styrker att gäddan är taget under datumet? Det står ju tag gärna med en tidning. Det tolkar iaf inte jag som ett "måste". Hur funkar det då?
                  Har nu tagit bort ordet "gärna" ur formuleringen. Ledsen att jag justerar reglerna under tävlingsperioden men jag hoppas alla är med på att det blir så. Det är för att det ska bli så rättvist som möjligt för samtliga deltagare.
                  C&R hit och C&R dit Det är egentligen bara sunt förnuft som gäller

Bli medlem i Sportfiskarna Här!
                  Svar på vanliga frågor hittar ni Här
                  Fiskesnacks regler hittar ni Här
                  Gilla Fiskesnack.com på Facebook http://www.facebook.com/Fiskesnackcom

Kommentera

Vill man känna sig säker på att få fisken godkänd så är ju videokamera ganska bra att använda för att dokumentera med, då kan man tydligt filma fiskens hela längd.
                    Och jag antar att om man i samma sekvens berättar att man inte har tillgång till nån tidning men nämner en händelse som inträffat nyligen så borde fisken kunna bli godkänd.
                    Ola

Kommentera

Tycker att alla gör det fruktansvärt besvärligt.
                      Lika bra att skita i tävlingen och skicka in till rekordfisken istället.
                      Måste vara bra mycket enklare.
                      www.stampelures.se

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av bobbo1234, 2008-06-19, 21:03
                      11 svar
                      2 114 visningar
                      0 gillar