Utforma säker nättävling? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Utforma säker nättävling?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Utforma säker nättävling?

Är det någon som har koll på hur man utformar en så säker nättävling som möjligt utan att folk tycker det är för krångligt ?

Håller på att utforma en ny het tävlingsfunktion men vet inte vad man ska ha för kriterier så det blir svårt att fuska.

Om man har lite sponsorer och lite dyrare priser så vore det väldigt tråkigt om det fuskas.

Så vad är rimligt att ha som krav ?
    Godkänd våg eller kontrollerad mot krönt våg ?
    Vittne med namn och nummer ?
    Bild med referensobjekt ?
    Ska fångstvattnet behöva anges ?
    Land ?
    Kommun ?

Osv ... vill ha era synpunkter nu så spåna gärna på lite.
    C&R hit och C&R dit Det är egentligen bara sunt förnuft som gäller

Bli medlem i Sportfiskarna Här!
    Svar på vanliga frågor hittar ni Här
    Fiskesnacks regler hittar ni Här
    Gilla Fiskesnack.com på Facebook http://www.facebook.com/Fiskesnackcom

Enkelt och bra...

Godkänd våg eller kontrollerad mot krönt våg ?

Godkänd våg (enligt storfiskregistrering)

Vittne med namn och nummer ?

Solklart!

Bild med referensobjekt ?

Absolut - helst med ett måttband längs med firren!

Ska fångstvattnet behöva anges ?

Absolut - annars så är det skittrisst...

Land ?

Sweden only!!! (om man nu inte bor i annat land... men det kan bli lite tråkigt om bara en kommer från ett visst land där man kan fånga fiskart x och han vinner automatiskt)

Kommun ?

Klart som tusan!

Varför denna tävlingsform över huvudtaget?

Finns ju så jäkla många "störstafiskentävlingar" redan. Hellre en tävling med hetaste fisketipset/artikeln inom kategorierna:mete, jerk etc.
    sigpic Man lever inte för att fiska - man fiskar för att leva!

Kommentera

Ett problem med vittne är att man inte alltid fiskar på ställen med många andra fiskare samt att man kanske är ensam. Kanske detta kan motarbeta C&R ifall någon verkligen vill vara med på listan. Hur man ska lösa det är ett problem, men en bra bild med referensobjekt och längd-, omkrets-, höjdmått etc kan ju vara en väg att gå. Lättare att ta ställning om vikten är realistisk med dessa. Sen kan ju personer även ljuga om detta men, men... Man kommer inte ifrån att det ibland finns personer som är beredda att ljuga för att få uppmärksamhet. Dock så gör väl förhoppningsvis referensobjektet att man kan göra en någorlunda god bedömning av de angivna måtten och vikten.
      KNÆK OG BRÆK

http://trosansfiske.blogspot.se/

Kommentera

Skippa vikt och kör längd genom bild med referens. Det är ju tråkigt om man måste ha vittne om man fiskar ensam och godkänd våg har iaf inte jag. Väljer du bild med referens så kommer man undan båda dessa. Säker kommer den aldrig bli men en bild med referens och rå exif info (helt oredigerad) borde vara så säkert det kan bli. Bestäm referensen inför varje tävling så kan maninte heller använda sig av gamla bilder (fast det bör synas på exif infon ändå)

Kommentera

Ja det är ett bra alt. som CalleX beskriver med längd och ett bra referensobjekt. Kanske även som sagt omkrets. Skippa vikten kan ju vara bra speciellt om man tänker på fiskens välbefinnande, ett moment mindre vid hanteringen ifall man skall släppa tillbaka fisken.
          KNÆK OG BRÆK

http://trosansfiske.blogspot.se/

Kommentera

Längdtävling är ju en variant också iofs men tycker folk det är lika roligt med längdtävling istället för vikt ? Tanken är att detta ska mynna ut i en kanonstor tävling som kommer spännasig över ett helt år med olika deltälingar.

Vill inte dra alla detaljer ännu men tanken är att fotoalbumet ska fungera som "anmälningsblankett". Därför behöver jag veta vilka kriterier som är nödvändiga så jag kan bygga ut med fler fält så det blir så lite administration som möjligt.

Kommentera

Låter spännade, absolut längd och då med måttband/mätbräda helt synligt längs fisken och foto såklart vikt är en fördel och jag tycker att alla digitalvågar bör funka för en inofficiell tävling på ett forum, visst det kan vara lite fel på dem men inte mera än att det duger.

Plats ska vara angiven på ett ungefär iaf (inget Lat/Lon krav) land och kommun självklart och sen plats tex avstånd och riktning från namngiven plats på sjökort/karta.

Vittne faller då många fiskar ensamma och då blir dem uteslutna vilket känns fel, en obehandlad bild och anmälarens ord på att uppgifterna är sanningsenliga räcker.

My 2 Cent

Kommentera

Fler åsikter om detta ? Fördelen med en längdtävling är ju att det blir svårare att fuska och enklare att kontrollera på bilderna. Fast frågan är hur många karpmetare eller sutarmetare som väger sina fångster ? Tävlingen kommer innefatta ett gäng olika arter så reglerna bör passa så många som möjligt.

Kommentera

Ursprungligen postat av Bergman Visa inlägg
                  Fler åsikter om detta ? Fördelen med en längdtävling är ju att det blir svårare att fuska och enklare att kontrollera på bilderna. Fast frågan är hur många karpmetare eller sutarmetare som väger sina fångster ? Tävlingen kommer innefatta ett gäng olika arter så reglerna bör passa så många som möjligt.
                  Du menar väl att de inte MÄTER sina fångster? Jag säger som många innan: Skippa vittnena. Många fiskar helt ensamma och om man vill släppa tillbaka fångsten blir det ju inte så lätt. Och dessutom är ett vittne inte så stor garanti, jag menar: om jag ville fuska så är det ju bara att jag och en polare ljuger ihop att jag fick en stor gädda, och sen delar vi på priserna. Så vittne känns bara onödigt. Annars var det ett härligt initiativ
                  Google wont search for Chuck Norris, because google knows you don`t find Chuck Norris. He finds you

Kommentera

Självklart menade jag att dom kanske inte mäter sina fångster. Lite seg i pallet när jag skrev det förra inlägget bara ...

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av bobbo1234, 2008-06-19, 21:03
                    11 svar
                    2 120 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Rospigg
                    av Rospigg