Fiskesnacks Gäddfemma 2023 - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Fiskesnacks Gäddfemma 2023

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #21
    Ursprungligen postat av Najad Visa inlägg
    Grattis
    mitt gäddmete har det gått troll i fyra pass och endast en ca 2,5kg..
    Vet inte vad som är fel , samma vatten som brukar ge alltid nåt.
    Men ger mig inte innan felet är löst.. smile
    Kör du levande eller dött eller blandar? Jag kör bara dött i stort sett när det börjar bli kallt ute men det kan också variera i vilket vatten man kör.
    Även om det är underbart och bara sitta och vänta på att pencil-flötet ska ploppa upp och lägga sig på ytan så är det en aningens mer adrenalinfyllt med att titta på levande flöten som rör sig runt och runt....... tills explosionen kommer och ibland kan man se hur småfiskarna flyr undan attacken som är inställd på just det betet man har hängandes under flötet. Helt underbart!

    Click image for larger version

Name:	IMG_20231016_135633.jpg
Views:	403
Size:	1,41 MB
ID:	2630792
    Ett livs levande exempel. Ett flöte, ett försiktigt hugg.
    Ett flöte som inte syns mer. Från fisken jag tappade, jag kanske skulle sluta fotografera.
    Click image for larger version

Name:	IMG_20231016_135614.jpg
Views:	386
Size:	1,57 MB
ID:	2630793
    2:a plats i Fiskesnacks Gäddfemma 2019
    2:a plats i Fiskesnacks Gäddfemma 2020
    2:a plats i Fiskesnacks Gäddfemma 2021
    8:e plats i Fiskesnacks Gäddfemma 2022
    2:a plats i Fiskesnacks Gäddfemma 2023

    Kommentera


    • #22
      Blir blandat mest..men ju kallare som du säger så verkar dött ofta intressera dom.
      Tycker det är rofyllt nästan mediterade ibland för att sedan bli svettigt när allt ska klaffa med vägning och mätning...

      Nästan bra det går dåligt emellanåt så man är tvungen att testa lite nya saker...lukter , djup , arter etc etc.
      Finns nån ny youtube film där dom filmat hur dom beteer sig vid bottenpresenterat , intressant.
      Det ska inte vara lätt..

      Kommentera


      • #23
        Ursprungligen postat av Najad Visa inlägg
        Blir blandat mest..men ju kallare som du säger så verkar dött ofta intressera dom.
        Tycker det är rofyllt nästan mediterade ibland för att sedan bli svettigt när allt ska klaffa med vägning och mätning...

        Nästan bra det går dåligt emellanåt så man är tvungen att testa lite nya saker...lukter , djup , arter etc etc.
        Finns nån ny youtube film där dom filmat hur dom beteer sig vid bottenpresenterat , intressant.
        Det ska inte vara lätt..
        Nej, det finns ju ingen simpel taktik till hur man ska göra. Men visst är det är mediterande och rofyllt, det viktigaste för mig är att man får ha tid på sig.
        Jag är fullt medveten om att jag skulle kunna fånga ett PB om jag fick två timmar över och slänga ut ett dött bete men när jag metar vill jag gärna ha minst 4 timmar, helst fler, för att låta betena lämna sin doft på botten, för att jag ska ha tid att fundera över andra tekniker etc. Men jag har suttit med ett spö mitt i en "öppen" pöl i en annars isfrusen sjö och fiskat i över 6 timmar i hopp om ett hugg och tillslut kom det. En gädda på strax över 6kg kom upp då och jag har väl aldrig varit så stelfrusen och glad samtidigt någon gång.

        I en å som jag fiskade ofta så fick jag min största gädda genom att sätta en liten (typ 5 cm mört/löja) på en utav trekrokarna på det övre tacklet och en lika liten på det undre trekrokstacklet, som sedan gled planlöst och hejvilt in i vasskanten. Man får lov att experimentera. Det enda jag har lärt mig är att det är en jävla skillnad från vatten till vatten om gäddorna är sugna på döda beten (typ sill/makrill) kontra levande mört/ruda/björkna osv.

        Men med en bekväm stol, en kopp kaffe, en ölkorv och några beten som ligger på botten och stinker så ska man inte klaga. Det är livet.
        2:a plats i Fiskesnacks Gäddfemma 2019
        2:a plats i Fiskesnacks Gäddfemma 2020
        2:a plats i Fiskesnacks Gäddfemma 2021
        8:e plats i Fiskesnacks Gäddfemma 2022
        2:a plats i Fiskesnacks Gäddfemma 2023

        Kommentera


        • #24
          Kanske årets sista gäddmete från land i antågande. Fick sparka loss iskanter för att ev kunna landa någon fisk.

          Ska ju bli soligare och någon grad varmare, får hoppas att dom blir sugna då!

          Sambon hade sönder kaffebryggaren i förrgår så får sitta och dricka kall red bull i kylan, ingen bra start.
          2:a plats i Fiskesnacks Gäddfemma 2019
          2:a plats i Fiskesnacks Gäddfemma 2020
          2:a plats i Fiskesnacks Gäddfemma 2021
          8:e plats i Fiskesnacks Gäddfemma 2022
          2:a plats i Fiskesnacks Gäddfemma 2023

          Kommentera


          • #25
            Ursprungligen postat av BrainDisorder Visa inlägg
            Ska ju bli soligare och någon grad varmare, får hoppas att dom blir sugna då!
            Det blev inte soligare eller varmare, och gäddorna blev inte sugna heller.
            Det blev ett hederligt bompass!

            2:a plats i Fiskesnacks Gäddfemma 2019
            2:a plats i Fiskesnacks Gäddfemma 2020
            2:a plats i Fiskesnacks Gäddfemma 2021
            8:e plats i Fiskesnacks Gäddfemma 2022
            2:a plats i Fiskesnacks Gäddfemma 2023

            Kommentera


            • #26
              Jaha ja, här var det dött. Precis som mitt fiske.
              Var ute i onsdags förra veckan men det blev ett härligt bompass och förfrusna stortår.

              Och med dagens minusgrader så är det nog kört med öppet vatten-fiske och med 25 dagar kvar utav årets tävling så är det ismete som gäller för min del för någon fortsatt uppgradering. Frågan är om det kommer orkas med eller om det endast blir pimpel, det återstår att se, men hur ser det ut för er övriga? Avundsjuk på er som kan tar er ut med båt och trolla efter monstergäddan.

              Skitfiske hursomhelst och hoppas att ni alla har lite snö att liva upp i vintermörkret.
              2:a plats i Fiskesnacks Gäddfemma 2019
              2:a plats i Fiskesnacks Gäddfemma 2020
              2:a plats i Fiskesnacks Gäddfemma 2021
              8:e plats i Fiskesnacks Gäddfemma 2022
              2:a plats i Fiskesnacks Gäddfemma 2023

              Kommentera


              • #27
                Ursprungligen postat av BrainDisorder Visa inlägg
                Jaha ja, här var det dött. Precis som mitt fiske.
                Var ute i onsdags förra veckan men det blev ett härligt bompass och förfrusna stortår.

                Och med dagens minusgrader så är det nog kört med öppet vatten-fiske och med 25 dagar kvar utav årets tävling så är det ismete som gäller för min del för någon fortsatt uppgradering. Frågan är om det kommer orkas med eller om det endast blir pimpel, det återstår att se, men hur ser det ut för er övriga? Avundsjuk på er som kan tar er ut med båt och trolla efter monstergäddan.

                Skitfiske hursomhelst och hoppas att ni alla har lite snö att liva upp i vintermörkret.
                11 November var mitt sista fiske dag i år , fiskar bara från båt , det har varit minus grader sen dess är i Gävle trakter . Lite tråkigt att det är så pass lite folk som har deltagit i FS gäddfemman i år, hoppas det blir flera nästa år. Utöver det väldigt konstigt fiske i år , höga vatten stånd , stormar och många bom pass i övrigt.
                1:a plats i Fiskesnacks Gäddfemma 2021
                1:a plats i Fiskesnacks Gäddfemma 2022
                1:a plats i Fiskesnacks Gäddfemma 2023

                Kommentera


                • #28
                  Samma här..jäkligt märkligt och dåligt höstfiske.
                  Ja tävlingen verkar ju lite "död" vore intressant få veta om fler haft kasst fiske eller intresset bara försvunnit?

                  Nu går man snart på vintermetet , varit både kallt och snöigt hittils.

                  Kommentera


                  • #29
                    På söndag blir det nog årets första pimpel och förhoppningsvis även ismetepass (om jag orkar fixa iordning alla grejer tills dess).
                    En liten sjö som har fina abborrar utav erfarenhet men även gös och såklart gädda, dock har jag inte fångat någon stursk en själv utan bara hört rykten från gamla gubbar om någon 12:kg's från fornstora dagar. Det får bli att smälla ut spöna med småsill och hoppas att dom gillar det, annars brukar jag alltid få mört på mormyska istället för abborre så dom får bytas ut under dagen till levande.

                    Högst oklart om det går att klämma in något pass mer detta år men om plusgraderna och solen håller i sig så kanske den nedersta viken i en strömmande sjö jag fiskar i öppnar upp sig litegrann för deadbait från land.

                    Tror inte intresset i sig har lagt sig utan att dom som brukar delta (återkommande kunder så att säga) har inte hunnit fiska så mycket som man vill och därav inte deltagit lika mycket eller alls. Om någon annan känner sig manad att dra igång tävlingen efter nyår (nu har jag kört två år) så kanske det dyker upp fler intresserade.

                    Lite statistik på deltagande och antal fiskar registrerade. I början var det många som registrerade allt (inkl mig själv) och därefter la till eventuella höjningar. Nuförtiden kanske inte så många registrerar någon fisk under 90 cm för att man vet att om inte fångar minst 5 st sådana så vinner man inte, vilket kanske är tråkigt iofs. Alla gäddbilder var inte heller godkända enligt tävlingsreglerna. Utav alla registrerade tävlingsmedlemmar så har inte majoriteten heller deltagit med någon fångst alls.

                    2019: 144 fiskar - 65 registrerade tävlingsmedlemmar.
                    2020: 199 fiskar - 76 registrerade tävlingsmedlemmar.
                    2021: 104 fiskar - 47 registrerade tävlingsmedlemmar.
                    2022: 102 fiskar - 34 registrerade tävlingsmedlemmar.
                    2023: 40 fiskar - 21 registrerade tävlingsmedlemmar (hitills).

                    2:a plats i Fiskesnacks Gäddfemma 2019
                    2:a plats i Fiskesnacks Gäddfemma 2020
                    2:a plats i Fiskesnacks Gäddfemma 2021
                    8:e plats i Fiskesnacks Gäddfemma 2022
                    2:a plats i Fiskesnacks Gäddfemma 2023

                    Kommentera


                    • #30
                      Ursprungligen postat av Najad Visa inlägg
                      Samma här..jäkligt märkligt och dåligt höstfiske.
                      Ja tävlingen verkar ju lite "död" vore intressant få veta om fler haft kasst fiske eller intresset bara försvunnit?
                      Kasst fiske är bara förnamnet. Ett förlorat år, trots pensionering i somras har höstfisket nästan helt uteblivit. Dessutom har fångsterna stannat i drömmarnas rike.
                      Nästa år!
                      Non é pericoloso sporgersi

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av bobbo1234, 2008-06-19, 21:03
                      11 svar
                      2 079 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Rospigg
                      av Rospigg
                       
                      Startad av BrainDisorder, 2023-01-06, 20:42
                      38 svar
                      3 142 visningar
                      5 gillar
                      Senaste inlägg Najad
                      av Najad
                       
                      Startad av BrainDisorder, 2023-01-06, 20:45
                      48 svar
                      3 155 visningar
                      5 gillar
                      Senaste inlägg TiSo
                      av TiSo
                       
                      Startad av mrfisker, 2023-09-06, 11:42
                      2 svar
                      239 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Cosmoz 08  
                      Startad av hnkm, 2024-01-13, 08:15
                      23 svar
                      1 503 visningar
                      5 gillar
                      Senaste inlägg Maxxim
                      av Maxxim
                       
                      Arbetar...
                      X