Gäddfemman för fiskesnack's medlemmar? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Gäddfemman för fiskesnack's medlemmar?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Ursprungligen postat av Xerup Visa inlägg

Det var 2011 så gäddorna kanske har gått i pension i Norge numera...
    Hej Xerup;

Där har du helt fel! Petter Stöttum fångar lika Stora Gäddor idag år 2019 som han gjorde år 2011...
    Att han inte rapporterar alla stora Gäddorna beror på att han väntar på att kunna visa upp foto på en ny Norsk Rekordgädda för sina lärjungar....

Gäddorna brukar inte gå i pension vid stigande ålder.. De blir däremot bredare, tyngre och längre med åren. De lär sig också vad som är både matnyttigt och vad som har farliga, vassa krokar....

Eftersom jag själv har fångat några hundra Gäddor över 10 kilos vikt genom åren kan jag berätta för dig att det är färre än 5 % av oss Gäddfiskare som år ut och år in fångar de riktigt stora 10 kilo+ Gäddorna. Det är inte bara årstiden, fiskeplatserna och betena som avgör vilka av oss Gäddfiskare som regelbundet fångar 10 kilo+ Gäddorna. Det viktigaste förutom fiskeplatserna och betena är själva fisketekniken. Antingen är den nedärvd eller så kommer den långsamt smygande genom åren...

Flera unga Gäddfiskare tog jag med förr i min båt både i Mälaren och Trosa skärgård. Levande exempel är Mikael Hammarstedt här. http://www.trumman.com/fisketips/galleri_26.htm .. och Carl-Gunnar Höglund här..http://www.trumman.com/fisketips/galleri_17.htm .. som du även hittar många bilder på med fångade stora Gäddor bland mina fisketips nedan.

Old Firehand
    Leif Engström

Nothing is forever..

https://www.google.se/search?q=leif+...=1570029781826

Senast ändrad av Old Firehand; 2019-10-02, 16:32.

Kommentera

• All respekt till dig Mr Engström tror nästan jag läst och praktisera alla tips du gett i böcker och tidskrifter från jag var liten grabb på 80talet.

Har så många bra fiskeminnen från när jag var yngre och experimenterande och lärde mig fisket. Många gånger efter jag läste och prövade dina tips så fick jag napp, Tack för det

Tyvärr har jag aldrig kommit upp er 5% statistik trots att jag prövat allt.
      Fiskar nog bra mycket mer än de flesta då jag har ett flexibelt jobb, det jag tror det handlar om är att vara i rätt vatten som håller bra med storfisk och lågt fisketryck. Vilket är svårt att hitta runt större städer nuförtiden då gäddfisket har blivigt enormt populärt.
      Back to topic!
      Senast ändrad av Matte77; 2019-09-28, 21:58.

Kommentera

• Var ut igår för troligen årets sista seriösa pass. Fick ett bra hugg på en Azkikr redan efter 5 minuters fiske, landar och mäter fisken till 98 cm. Tänker att det kanske blir ännu en storgädd-dag men detta blir enda fisken på 6 timmars fiske.

Kommentera

• Ursprungligen postat av Matte77 Visa inlägg
          All respekt till dig Mr Engström tror nästan jag läst och praktisera alla tips du gett i böcker och tidskrifter från jag var liten grabb på 80talet.

Har så många bra fiskeminnen från när jag var yngre och experimenterande och lärde mig fisket. Många gånger efter jag läste och prövade dina tips så fick jag napp, Tack för det

Tyvärr har jag aldrig kommit upp er 5% statistik trots att jag prövat allt.
          Fiskar nog bra mycket mer än de flesta då jag har ett flexibelt jobb, det jag tror det handlar om är att vara i rätt vatten som håller bra med storfisk och lågt fisketryck. Vilket är svårt att hitta runt större städer nuförtiden då gäddfisket har blivigt enormt populärt.
          Back to topic!
          Hej Matte 77;

Tack för dina trevliga kommentarer, men kalla mig inte gärna Mr Engström. Det låter alltför högtidligt. Bättre för min egen del är att du skriver Leif eller använder min pseudonym Old Firehand...

Sedan det blev fritt handredskapsfiske 1985 har fisketrycket ökat lavinartat speciellt på välkända Gäddfiskevatten i Stockholms och Södermanlands skärgårdsvatten ...

Idag gäller det att som Gäddfiskare lägga massor av energi och tid på att själv söka och hitta nya "heta" fiskeplatser att testa....

Den som söker den finner..

Old Firehand
          Leif Engström

Senast ändrad av Old Firehand; 2019-09-30, 07:52.

Kommentera

• Vart en liten tur på "grissjön" idag, har gnällt på att det blåst som fan länge nu.. men idag var det helt vindstilla som inte heller är bra, så då fick jag gnälla på det istället. Fisket var seeegt och för mig kom det upp två stycken var av en välgödd 76cm gädda den nöp på en storm seeker shad, som förövrigt är ett grymt bete som är väldigt underskattat.

76an får tillfälligt vara på pappret som nu är fullt.. ska förhoppningsvis uppgradera under veckan, men man vill ju fiska borre med.. svårt det där

Kommentera

• Antingen har Gäddfisket i våra 96.370 svenska insjöar här i Sverige blivit helt värdelöst under senare år eller så finns det inte många skickliga Gäddfiskare längre...

I stora svenska insjöar som Bolmen, Helgasjön, Hjälmaren, Hornavan, Mjörn, Mälaren, Roxen, Siljan, Sommen, Storavan, Storsjön, Uddjaure, Vänern, Vättern och Åsnen finns det garanterat många 15 kilo+ Gäddor som simmar och väntar på dina beten, men finns det fler skickliga Gäddfiskare i stil med Fredrik Johansson som fiskar Gädda i dessa sjöar?

Följ gärna mina fisketips nedan...

Mitt personliga råd är: Ut och fiska Gädda nu innan isen lägger sig!

One day spent fishing adds another day to your Life!

Old Firehand
              Leif Engström

Senast ändrad av Old Firehand; 2019-10-02, 16:02.

Kommentera

• Nog dras det upp en och annan större gädda i Sverige än idag... men här är vi bara glada amatörer :-)

Kommentera

• Ursprungligen postat av Old Firehand Visa inlägg
                  I stora svenska insjöar som Bolmen, Helgasjön, Hjälmaren, Hornavan, Mjörn, Mälaren, Roxen, Siljan, Sommen, Storavan, Storsjön, Uddjaure, Vänern, Vättern och Åsnen finns det garanterat många 15 kilo+ Gäddor som simmar och väntar på dina beten, men finns det fler skickliga Gäddfiskare i stil med Fredrik Johansson som fiskar Gädda i dessa sjöar?
                  Om jag talar för mig själv så har jag nog köpt alldeles för mycket beten, hade jag istället lagt dom pengarna på en roddbåt och ett simpelt ekolod så hade jag nog ökat min gäddstorlek en del.

Senast jag var uppåt i landet så spådde gubbarna i Leksand att nästa rekord-gädda i Sverige kommer ifrån Siljan med all lax som rymmer ur kassar och så vidare.
                  Kanske inte helt omöjligt, eller vad säger gäddexperten?
                  Jag själv tycker alla som tar sig upp från soffan och ger sig ut i höstvädret och fiskar är skickliga, oavsett om det fångas något eller inte.

Själv var jag ute idag och fiskade idag i en å där det var galet mycket betesfisk och gäddorna slog stundtals som delfiner bland de små stackars försvarslösa mörtarna. Dom hade nog ett alldeles för gott utbud utav vanlig fisk för mina artificiella beten var dom inte intresserade utav, hade ett bra hugg som jag tyckte mothugget satt bra till men den hoppade av innan jag fick skåda den och det var enda chansen jag fick idag och innan monsunregnet kom in. Det är härligt att bokstavligen se och höra att det står stor gädda där man fiskar, man behöver inte tveka på hurvida man fiskar på rätt plats eller inte. Någon 15:kg's är det dock kanske inte att tala om.
                  2:a plats i Fiskesnacks Gäddfemma 2019
                  2:a plats i Fiskesnacks Gäddfemma 2020
                  2:a plats i Fiskesnacks Gäddfemma 2021
                  8:e plats i Fiskesnacks Gäddfemma 2022
                  2:a plats i Fiskesnacks Gäddfemma 2023

Kommentera

• Det är jämnt bland topp tio =) Enmetersgäddor kan ändra om snabbt i tabellen nu

Kommentera

• Ursprungligen postat av Xerup Visa inlägg
                      Det är jämnt bland topp tio =) Enmetersgäddor kan ändra om snabbt i tabellen nu
                      Ja, mr Honka lär man inte knäcka, men top 3 siktar jag på.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av bobbo1234, 2008-06-19, 21:03
                      11 svar
                      2 100 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Rospigg
                      av Rospigg