Gäddfisketävlingar, ledaren i Fiskefeber och tävlingsmoral? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Gäddfisketävlingar, ledaren i Fiskefeber och tävlingsmoral?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Gäddfisketävlingar, ledaren i Fiskefeber och tävlingsmoral?

Hej alla härliga gäddfiskare! Jag tycker att ledaren i senaste Fiskefeber (av Fredrik Stjärnkvist) är väldigt intressant. Kan man kanske tänka sig en diskussion kring tävlingsboomen och hur tävlingarna kan utvecklas i framtiden? Eller är allt bra som det är?
    Bifogade filer
    Allt är mört som glimmar!

Han får mitt medhåll iallafall..

Kommentera

Det är bra att det ifrågasätts, för det finns stor potential för förbättringar här.

Helt klart påverkas fisken och fisket. Jag kan ha bra fiske innan gäddfestivalen, efter är fisket öken i minst två veckor, det är inte meningsfullt att ge sig ut. All större fisk är som bortblåst.

En annan sak att fundera på är vatten som utsätts för tävlingar flera gånger per säsong, fisken hinner inte återhämta sig mellan tävlingarna.

Min absoluta favorit (not) är däremot tävlingar som ligger under eller i anslutning till lekperioden, hur fn tänker man när man arrangerar en sådan tävling?
      Anders @ gäddfiske.se

Kommentera

Bästa som skrivits i en fisketidning på väldigt länge. Förstår helt att vissa gillar tävlingar etc även om jag själv inte ser samma tjusning i det.

Det fria fisket som jag också tycker att man borde se över är enligt mig till för enskilda personen och i en egen privat och ett icke vinstdrivande användande. På samma sätt tycker jag inte att tex guideverksamhet bör kunna nyttja den rätten.

Hade gärna sett att det varit fiskekort i samtliga vatten. Inte för att bara få in pengar för den kan vara en väldigt låg summa men det blir enklare att reglera, att få ut regler och även att informera om ändringar, fredningstider och allmänt vett & etikett för vår natur.

Vi har en enormt fin och fri tillgång på natur i Sverige vilket vi ska vara väldigt stolta över. Men jag tycker att vi tänker för kortsiktigt och tar det lite för självklart.

Man bör reglera och vårda det mycket hårdare och tydligare innan vi förlorar den!

Kommentera

Lite sorgligt att den här tråden dör redan efter några få inlägg medans en om nån ny rulle eller liknande kan fortsätta i evighet. Förstår om många gillar att tävla och att fiskevård inte är lika hett som att bara fiska och ha skoj. Många har åsikter om nätfiske, folk som bonkar fisk eller mer okunniga fiskare som fiskar i fredade områden etc.

Men just den här pucken tycker jag ligger hos oss sportfiskare. Det är vi som ställer krav på våra vatten och andra som inte har samsyn. Av samma anledning tycker jag att det borde ligga på oss att bidra till både bättre kunskap men även till förslag och bidrag till hur vi får nåt hållbart långsiktigt.

Där är bla ett medlemskap till Sportfiskarna ett steg på vägen.

Borde tex guidningar addera en hundring per varje pass som går till fiskevård? Borde det vara standard att en del av avgifter till tävlingar ska gå till fiskevård etc?

Kommentera

Kunde man inte genomföra någon slags fiskevårdsavgift som samtidigt ger rätt att fiska på samma vatten som idag berörs av det fria handredskapsfisket ? Då kunde man ta ut en särskild(högre) avgift av de som guidar kommersiellt och använda pengarna till fiskevårdande åtgärder.

Kommentera

Ursprungligen postat av Vert Visa inlägg
              Men just den här pucken tycker jag ligger hos oss sportfiskare.
              Oss sportfiskare? Oss? Jag ägnar mig inte åt sådant där. Tycker du att vi ska ta avstånd från företeelsen och de som ägnar sig åt den? Det kan jag väl ställa upp på. Vi kan ju säga att vi inte tycker att det de håller på med är sportfiske. Det brukar pigga upp diskussionerna här på FS...

Kommentera

Om du inte ser dig tillhöra kategorin sportfiskare så gäller ju syftningen heller inte dig. Sen kan man ju själv se om man känner att poängtera syftning är viktigare är frågan i stort. Dock inte oväntat från ditt håll.

Kommentera

Det jag frågar mig är om "tävlingsindustrin" kan fungera självreglerande?

En kritisk punkt (av flera) anser jag vara att sprida tävlingarna över fler vatten så att alla vatten kan få vila mellan tävlingarna. Fisketrycket behöver sänkas på våra värst ansatta vatten.

Jag ser inte att det kommer hända frivilligt då många tävlingar är "bundna" till ett visst vatten, just för att arrangören vill ha det så. Exempelvis gäddfestivalen, värtan, västervik,.... Kommer tävlingsarrangören frivilligt köra gäddfestivalen i kalmar vart annat år? Jag tror inte det.

Just att så många arrangörer vill hålla sina tävlingar i samma vatten , år efter år, och ingen är berred att ge sig av till ett annat vatten frivilligt tror jag gör att frivillighet inte fungerar.

Om nu frivillighet inte kan fungera, hur ska tävlingsverksamhet kunna regleras på ett vettigt sätt utan att för den skull ta död på dom tävlingar som väldigt många faktiskt gillar?

Ska tävlingsverksamhet ens tillåtas under det fria handredskapsfisket? Är det enda sättet att få fram en reglering att se till att det krävs tillstånd av en lämplig myndighet?

I ett större perspektiv tror jag inte det går att särbehandla gäddfisketävlingar, problematiken finns även när det gäller tex trollingtävlingar, se debatten runt trollingtävlingen från bornholm.

Jag har själv inga bra svar, bara frågor. Men jag anser inte utveckligen dom senare åren hållbar. Någon förrändring måste till, inte minnst från arrangörens sida.
                  Anders @ gäddfiske.se

Kommentera

Ursprungligen postat av Vert Visa inlägg
                    Om du inte ser dig tillhöra kategorin sportfiskare så gäller ju syftningen heller inte dig. Sen kan man ju själv se om man känner att poängtera syftning är viktigare är frågan i stort. Dock inte oväntat från ditt håll.
                    Vad jag menar är att det som man förfasar sig över i ledaren självklart är sådant som en sportfiskare tar avstånd från. Vad en sportfiskare tycker har dock mindre betydelse än vad Sportfiskarna - den intresseorganisation som gör anspråk på att företräda såväl sportfiskarna som deras byten - säger. Man (jag) skulle önska att Sportfiskarna markerade mot företeelsen. Men det kommer det förstås inte att göra.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av bobbo1234, 2008-06-19, 21:03
                    11 svar
                    2 109 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Rospigg
                    av Rospigg