Gäddfisketävlingar, ledaren i Fiskefeber och tävlingsmoral? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Gäddfisketävlingar, ledaren i Fiskefeber och tävlingsmoral?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av lausvik Visa inlägg
    Vad jag menar är att det som man förfasar sig över i ledaren självklart är sådant som en sportfiskare tar avstånd från. Vad en sportfiskare tycker har dock mindre betydelse än vad Sportfiskarna - den intresseorganisation som gör anspråk på att företräda såväl sportfiskarna som deras byten - säger. Man (jag) skulle önska att Sportfiskarna markerade mot företeelsen. Men det kommer det förstås inte att göra.
    Tror vi som gillar att fiska biter varandra i foten ganska ofta. Det finns olika typer av fiskare som fiskar av olika anledningar, gillar olika saker, har olika motiv, bryr sig olika mycket om natur etc.. kort sagt vi är som människor i allmänhet. Det blir skitsvårt när man skall försöka föra en grupptalan. Försök göra samma sak i en fiskevårdsförening lokalt, inte ens på den nivån brukar allting fungera smärtfritt och 'alla intressen voro ej gemensamma'.

Kanske skulle man genomgående försöka ha en grundläggande miljöhänsyn, oavsett vad man håller på med. Tävlingsfiskare? Rekreationsfiskare? Allmänt fiske-galen? Mat-fiskare? Många fiskekort har ju numera ett mini- och maximum på storleken på fisken man får ta upp, och inte sällan ett max-antal fisk per dag. Där tror jag de flesta varianter av fiskare kan enas utan större problem. Men hur skyddar man fisken från hårt tryck av många fiskare på samma plats? Det går ju bara göra genoma tt förbjuda folk från att fiska där..

Det är ingen lätt fråga med lätta svar.
    Men med det sagt, personligen, så skulle jag gärna se både att man har tävlingar kvar, men också ett större ansvar av fiskare (i synnerhet) och arrangörer (naturligtvis) att försöka misshandla naturen så lite som möjligt. Det känns ju rimligt att t ex inte tillåta tävlingar att gå just under lektiden, och eventuellt att en del av inkomsten skänks till fiskevård. Men vem skall bestämma gränserna?

Kanske är ett mer lättillgängligt fiskekort, med inbyggd fiskevård, ett alternativ. Mer centraliserade regler, regionala kort knutna till samma riskorganisation, tydliga gränser, och se till att pengarna återinvesteras i fiskarnas miljö. Jag vet inte. Brainstormar bara.

Men givet, alla vi som gillar att fiska har väl ett grundläggande intresse i att bevara (och förstärka) bestånden?

Kommentera

Tycker inte att man ska byråkratisera det fria fisket! Införa centrala regler kommer att medföra ökad kontrollfunktion till efterlevnad och ytterligare kostnader. Däremot tycker jag att man kan förbjuda fiske generellt under lekperioden om det gäller t. ex gös.
      Man kan även fastslå att exempelvis del av tävlingsavgift ska gå till närmaste fiskevårdsförening, att inkomst av guidning också
      belastas med avgift.
      Sen tycker jag att det är upp till oss sportfiskare att tänka långsiktigt hur vi bedriver vår sport/hobby.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
      Startad av bobbo1234, 2008-06-19, 21:03
      11 svar
      2 111 visningar
      0 gillar
      Senaste inlägg Rospigg
      av Rospigg