Fångstrapport flugfisketävlingen för nybörjare 2014. - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Fångstrapport flugfisketävlingen för nybörjare 2014.

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Fångstrapport flugfisketävlingen för nybörjare 2014.

Bara att börja rapportera in era fångster.

Glöm inte att berätta litet om hur ni fångade firren och vilken fluga som funkade. Inget krav dock. Men är alltid kul och intressant att läsa sådant.
    Senast ändrad av Jock Scott; 2014-05-01, 17:53.
    What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Då var det dags för den första rapporterade fisken i tävlingen!
    Gårdagen var en riktig skitdag, började med kraftig migrän och allt var allmänt dålig, en nyvunnen fiskebroder sa att han skulle ut och fiska havsöring och frågade om jag ville följa med, javisst tänkte jag! Dammande av mitt #6 spö och Åkte till östra Blekinge ihopp om att få se lite silver! Det dröjer inte länge förens polarn drar en fin båge på 2kg, men jag nöter på, har bestämt mig för att fiska med min märla stl 6, han åker tillslut hem mrn jag kämpar vidare, det slutar med att jag missar ett hugg och kastar igen.... fisk på! Även det en fin båge med utväxta fenor! 2.37 kg och 54cm lång!
    Click image for larger version

Name:	20140513_210246.jpg
Views:	1
Size:	977,5 KB
ID:	1773514

Name:	20140513_210246.jpg
Size:	977,5 KB
ID:	1773514Click image for larger version

Name:	20140513_210206.jpg
Size:	991,4 KB
ID:	1773515

Kommentera

Härlig och grattis! Skit kul med första fångst rapporten. Och ett skolexempel på hur en båge ska se ut.

Kommentera

Hej!
        Har varit ett par helgers fiske nu i några tjärnar runtom Skinnskatteberg, Krampensjöarna.
        Dragit en hel del 1-2kg bågar men här kommer rapport på en lite större fisk än normalt ifrån Lilla Ton.
        Min Mor som fiskade bredvid mig såg 2st fina bågar komma mot mig. Jag kastade mot dem, lyckades kroka den mindre av dem, så snabbt som faaaan krokade jag av fisken, typ 5 röda. För att kasta där jag trodde den stora skulle finnas, och mycket riktigt, 3 korta snabba dragningar med 2sek paus, BOOM, hugget kom explosivt. Fisk på, nu hänger det bara på mig att få in fisken. Efter ett par rusningar ut mot mitten av tjärnen och några hopp, en bra bit ovanför vattenytan så lyckades jag landa fisken. 3.39kg, Största fisken jag fått på flugspö Absolut inte lika fina fenor som fisken ovan, men vilken fisk är inte fin ?
        En svart wolly bugger storlek 6.

Name:	fisk.jpg
Size:	235,6 KB
ID:	1773524Click image for larger version

Name:	våg.jpg
Size:	285,5 KB
ID:	1773525

Kommentera

Har inte så mycket tid eller ork just nu, så det blir bara en kort rapport. Denna är så liten så jag brydde mig inte om att varken väga eller mäta den. För om det kommer en annan rapport på vild öring så lär den vara större, men tänkte att så länge det inte finns någon annan så är den störst oavsett vikt.

Kategori: Vild öring
          Vikt: Lätt
          Längd: Kort
          Fluga: Svart myra
          Plats: Hemlig

Name:	20140520_101255.jpg
Size:	478,9 KB
ID:	1773586
          Antal arter tagna på fluga i Sverige: 32
          Abborre, Benlöja, Bonito, Bäckröding, Elritsa, Gråsej, Gräskarp, Guldfisk, Gädda, Gärs, Harr, Lake, Makrill, Mört, Näbbgädda, Piggvar, Regnbåge, Röding, Rötsimpa, Sandstubb, Sik, Sill, Sjurygg, Skrubbskädda, Stensnultra, Större kantnål, Svart smörbult, Torsk, Tånglake, Vitling, Ål, Öring

Har du några tips på heta ställen för de arterna jag saknar så skicka gärna ett pm.

Kommentera

He, he, he! Tänk om du vinner på den där?

Kommentera

Jag är nästan lite ledsen att behöva göra detta med tanke på ovanstående monster.....

Name:	WP_20140531_18_28_45_Pro[1].jpg
Size:	610,3 KB
ID:	1773676

Inte så stor, men 42cm och uppskattningsvis 700g (har ingen våg :-( )
              Ni får bestämma om den får tävla ändå!
              Det här är säsongens första på första turen, och den norpade ett haröra utanför Åre golfbana. Det är också min första öring på mitt nybyggda McFarland #5 glasfiber: oslagbar känsla!!!

Kommentera

Får nog tyvärr vara hård utan undantag. Bild med våg skalan är ett måste.

Men grattis till en vacker Öring.
                Senast ändrad av Jock Scott; 2014-06-01, 17:36.

Kommentera

Lugnt, kommer bli fler och större! :-)

Kommentera

Var ute i måndags (26:e maj) och testade en mindre sjö för första gången. Sällskapet som var med har fiskat där tidigare och pratat varmt om stället. Vi var ute efter öringen som just nu kalasar på de stora sländorna. Detta var även första gången jag testade att fiska från en flytring. Rätt läskigt precis i början när jag satte mig i den och hade ungefär noll styrförmåga.

Det blåste en del när vi kom till platsen där vi skulle "sjösätta" våra ringar och vi såg bara två vak under tiden vi pumpade upp dem. Så när vi väl började fiska så föll valet på små nymfer för oss båda. Jag satte på en liten haröra med gummiben och guldskalle (sjön är upp till 20 m djup på sina ställen). Redan när vi håller på och paddlar ut från kanten så får kompisen hugg på en brun husmaskliknande sak, men tappar den rätt snabbt igen. Själv har jag fullt upp med att lära mig hur det funkar med styrning osv.

Efter att ha kastat en del i första viken där vi satte i ringarna utan större lycka. Nu tycker sällskapet att vi ska ta oss ut ur viken och bort mot en annan del av sjön där de brukar få lite större öring. Jag har precis börjat få lite bättre koll på hur ringen fungerar så jag hänger på. Under tiden jag paddlar bort så gör jag ett kast mot en fisk som vakade på ett ställe jag precis paddlat förbi. Nästan omedelbart har jag hugg, men tappar den lika snabbt. Kastar snabbt ut igen på samma ställe och det hugger igen men denna gången sitter den inte heller. Det skulle visa sig att det denna dagen skulle bli MÅNGA missade hugg och en hel del tappade fiskar för min del.

Fortsätter att paddla bortåt mot en annan del av sjön. Vi stannar till mellan en mindre ö och land för att det brukar vara en del fisk där. Vi kastar av området och rätt omgående så har harörat lurat något att hugga. Denna gången sitter den, den känns inte särskilt stor. Den simmar rakt mot mig och det blir lite jobbigt då jag inte kan springa bak som man gör när man står på land och jag är ju som sagt inte så van med flytringen så jag hade svårt att ta in linan snabbt med handen. Men det löste sig tillslut och det visade sig vara en liten abborre.

En liten stund senare så la sig vinden och det blev en vakfest utan dess like. Det blev en hel del missade hugg och ett par tappade fiskar innan jag äntligen lyckades landa min enda öring för dagen. Precis när vi var på väg tillbaka så fattade den tycke för en stor sländimitation.

Tävlingsklass: Abbore
                    Vikt: 207g
                    Längd: Skippade detta då det inte behövs när det är C&R vilket jag tillämpar 99,5% när det är tillåtet.
                    Fluga: Haröra med guldskalle och gummiben
                    Håvens vikt: 240g (foto finns på detta om det behövs, samma håv som tidigare år)

Name:	IMGP0798.jpg
Size:	885,7 KB
ID:	1773697 Click image for larger version

Name:	IMGP0799.jpg
Size:	530,9 KB
ID:	1773698

Tävlingsklass: Vild öring
                    Vikt: 701g
                    Längd: Skippade detta då det inte behövs när det är C&R vilket jag tillämpar 99,5% när det är tillåtet.
                    Fluga: Vet inte riktigt vad den heter, men en riktigt stor vulgata kanske.
                    Håvens vikt: 240g (foto finns på detta om det behövs, samma håv som tidigare år)

Name:	IMGP0803.jpg
Size:	478,4 KB
ID:	1773699 Click image for larger version

Name:	IMGP0806.jpg
Size:	612,4 KB
ID:	1773700

Jag ser ju retard ut som vanligt på alla bilder och de blev väl inte så bra då vi båda var stressade då vi ville få tillbaka fiskarna så snabbt som möjligt. Bjuder även på en bild på mig i flytringen.

Name:	IMGP0800.jpg
Size:	542,5 KB
ID:	1773701

Edit: Såg nu att jag glömt dra av vikten för håven på öringens vikt. Det är nu fixat så öringens vikt utan håv är alltså 701 gram och inget annat.
                    Senast ändrad av haggis82; 2014-07-09, 19:41.
                    Antal arter tagna på fluga i Sverige: 32
                    Abborre, Benlöja, Bonito, Bäckröding, Elritsa, Gråsej, Gräskarp, Guldfisk, Gädda, Gärs, Harr, Lake, Makrill, Mört, Näbbgädda, Piggvar, Regnbåge, Röding, Rötsimpa, Sandstubb, Sik, Sill, Sjurygg, Skrubbskädda, Stensnultra, Större kantnål, Svart smörbult, Torsk, Tånglake, Vitling, Ål, Öring

Har du några tips på heta ställen för de arterna jag saknar så skicka gärna ett pm.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av bobbo1234, 2008-06-19, 21:03
                    11 svar
                    2 109 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Rospigg
                    av Rospigg