Hur tänkte Dogger här? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Hur tänkte Dogger här?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

OK, nu fattar jag! Gnäll = uttalad kritik mot något man själv gillar.

Kommentera

Ursprungligen postat av lausvik Visa inlägg
      OK, nu fattar jag! Gnäll = uttalad kritik mot något man själv gillar.

Att klaga på något man själv gillar brukar sällan betraktas som gnäll....tyder snarare på en viss självdistans och att man inte tar sig själv på alltför stort allvar....

SAOL bjuder inte på någon definition på ordet Gnällig men genom att titta på lite synonymer till ordet på Synonymer.se så kan man få lite insikt i vilken/vilka betydelser ordet kan användas..

Synonymer:
      Grinig, Ofta missnöjd, Kinkig, Klagande, Kverulantisk, Pipig, Gnisslande.....

Betydelse:
      1. Pipig: Gnällig röst
      2. Ofta missnöjd, Som ständigt klagar

När jag inledningsvis använde ordet så var det inte röstens tonläge hos herrarna som avsågs......

/S
      Senast ändrad av Silverbågen; 2014-03-26, 13:15.
      [FONT=Verdana]Karta om Havsöringsplatser i Stockholmsområdet [/FONT]
      [FONT=Verdana] Havsöring i Stockholmsområdet (från land) [/FONT]

Kommentera

Finns det inget läge någonstans mellan att okritiskt göra vågen och att ständigt klaga? I min värld gör det i alla fall det och i det mellanläget ligger de flesta synpunkter och frågor. Så när jag kallar något för gnäll menar jag ungefär det som synonymlexikonet lägger i ordet.

Kommentera

Ursprungligen postat av lausvik Visa inlägg
          Finns det inget läge någonstans mellan att okritiskt göra vågen och att ständigt klaga? I min värld gör det i alla fall det och i det mellanläget ligger de flesta synpunkter och frågor. Så när jag kallar något för gnäll menar jag ungefär det som synonymlexikonet lägger i ordet.
          Helt enig där Herman .....då vet jag ungefär vad du menar när du tycker att jag är en smula gnällig när jag tycker det är gnälligt att ifrågasätta reglerna som Dogger valt för sin tävling....och tycka att man mobbar fiskare som sysslar med andra metoder än de som är aktuella i den här tävlingen.....

/S

Kommentera

Hej,

till att börja med vill vi tacka för alla synpunkter. Eftersom det är första gången det arrangeras en fisketävling av det här slaget, uppskattas all respons.

Risken för fusk stiger med ökad prissumma. Det är vi medvetna om. Vi hoppas att vi kan slippa det, men i värsta fall avslöja det, med hjälp av den högst kompetenta juryn som består av storfiskregistreraren Nicka Hellenberg från Sportfiskarna, Fredrik Stjärnqvist från Fiskefeber, Jan Olsson från FishEco och Mikael Johansson från Dogger. Vi vill ha en låg tröskel in i tävlingen, utan startavgifter, varför vi har valt att inte ha några speciella krav på mätsticka etc. Otillåten fångstmetod kan vi däremot aldrig kontrollera. Det är svårigheten i en tävling av det här slaget, när tävlingsledningen är på distans.

De tillåtna fiskemetoder vi har valt inför årets tävling är satta och kommer inte att ändras. Om tävlingen faller väl ut, hoppas vi att det här blir ett återkommande inslag och då kan vi mycket väl tänka oss att även tillåta andra metoder, alternativt stryka andra. Det är en svår gränsdragning vilka metoder som ska anses vara OK, men vi lyssnar tacksamt på allas åsikter här på FS inför nästa års upplaga, om den blir av.

Om det är för hög prissumma? Ja, kanske. Tävlingen har i alla fall fått en hel del uppmärksamhet även utanför sportfiskekretsar och det är precis det vi vill. Att sportfiske får mer fokus kan inte skada.

Vi räknar med att publicera första gäddan efter helgen och nu vet vi åtminstone att det finns många vaksamma ögon. Vi hoppas och räknar med att det blir en rolig och juste tävling.

Allt gott!

Med vänliga hälsningar
            Dogger AB
            Per Wennerström

Kommentera

Bra jobb med tävlingen, kul och stimulerande för alla oss sportfiskeentusiaster.

Var uppe och hämtade mitt "kvalificeringspaket" på lokala DHL-ombudet tidigare i veckan, och det var i gott sällskap med andra paket från Dogger. Verkar som ni har haft och göra på orderavdelningen sen mässan

Click image for larger version

Name:	bild (3).JPG
Views:	1
Size:	832,3 KB
ID:	1772987
              Senast ändrad av cazorp; 2014-03-28, 09:46.
              Feces piscis!

Kommentera

Heder åt Pehr för att han skrev ett inlägg i tråden. Något egentligt svar på frågan (OBS: inte gnäll om) varför man valt att endast tillåta konstbeten gav han inte och det tycker jag fortfarande skulle vara intressant att få reda på. Hur man tänkt, alltså. Att man ska ändra reglerna för en utlyst tävling är det naturligtvis inte fråga om men, som sagt, det skulle vara kul att få veta skälen bakom att reglerna i detta avseende kom att se ut som de gör.

Jag önskar Dogger (där jag är trogen kund) och alla deltagare (jinx, jinx, jinx) lycka till med tävlingen och förutser att det svenska rekordet för gädda kommer att slås den här säsongen. Runt en och en halv meter kommer nog att krävas för vinst av the Big Cash!

Kommentera

Ursprungligen postat av cazorp Visa inlägg
                  Bra jobb med tävlingen, kul och stimulerande för alla oss sportfiskeentusiaster.

Var uppe och hämtade mitt "kvalificeringspaket" på lokala DHL-ombudet tidigare i veckan, och det var i gott sällskap med andra paket från Dogger. Verkar som ni har haft och göra på orderavdelningen sen mässan

[ATTACH=CONFIG]66020[/ATTACH]
                  Videobutiken i Åkersberga hade också ett gäng hårda paket från Norrtälje.....

/S

Kommentera

Förr var det ju ABU:s drömresetävling som "gällde" men där verkar man på något vis ha råddat till konceptet. Eller så är det bara jag som inte förstår mig på dessa moderna tider... Hur som helst så föresvävade mig tanken (hoppas att jag inte uppfattas som gnällig nu!) att det ju är på gott och ont som Doggers tävling är begränsad till en art fiskat på ett sätt. I deras kundkrets (inte minst den potentiella) finns ju många som företrädesvis ägnar sig fiske efter annat än gädda. Jag menar, när man nu ändå satsar Big Cash...

Kommentera

Märkligt med tanke på att det är fusk att fiska med jerkbait!

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av bobbo1234, 2008-06-19, 21:03
                      11 svar
                      2 109 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Rospigg
                      av Rospigg