Fiskesnacks FLUGfiske tävling 2013 - Fångstrapport - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Fiskesnacks FLUGfiske tävling 2013 - Fångstrapport

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Fiskesnacks FLUGfiske tävling 2013 - Fångstrapport

    Tävlingen pågår mellan 1 april – 14 september.

    Klasserna är följande:
    - Torrfluga
    - Våtfluga
    - Nymf
    - Streamer

    Godkända fiskar är öring, regnbåge, bäckröding, röding och harr.

    Man skiljer på vild och inplanterad.

    Vid registrering av din fångst ska följande uppgifter finnas:
    1. Bild
    2. Fluga & krokstorlek
    3. Fiskart, vild eller inplanterad
    4. Längd
    5. Datum
    6. Å, älv, bäck, sjö eller tjärn
    7. Ytterligare info om plats m.m. om man vill (ej obligatoriskt)

  • #2
    Var och fiskade på citadellets premiär. Och de första 1-2 timmarna så var det löjligt bra fiske för min del och många som frågade hur och vad jag fiskade med. Fiskade mycket med masken idag och fiskarna högg som tokar på den ibörjan. Sen var det riktigt klart i vattnet så om man hade ett par polariserade solglasögon så såg man mycket fisk och jag såg samtliga mina hugg vilket alltid är riktigt kul, men även mycket svårare då jag ofta har en tendens att rycka flugfanskapet ur munnen på fisken när jag ser att den tar in flugan i munnen...

    Dagens största båge, ingen jätte men ändå, blev denna:

    Vikt: 1779g
    Längd: 48-49cm (döm själva)
    Fluga: Masken Tricoloren
    Krokstorlek: Vet inte vad det är för storlek men det är denna masken fast annan färg: http://www.flyfishingmasters.se/Flug...ken-svart.html
    Datum: 13:e april 2013


    Click image for larger version

Name:	Regnbåge 1779g 48-49cm.jpg
Views:	1
Size:	1,15 MB
ID:	1767301 Click image for larger version

Name:	Regnbåge 1779g 48-49cm (3).jpg
Views:	1
Size:	1,02 MB
ID:	1767302
    Antal arter tagna på fluga i Sverige: 32
    Abborre, Benlöja, Bonito, Bäckröding, Elritsa, Gråsej, Gräskarp, Guldfisk, Gädda, Gärs, Harr, Lake, Makrill, Mört, Näbbgädda, Piggvar, Regnbåge, Röding, Rötsimpa, Sandstubb, Sik, Sill, Sjurygg, Skrubbskädda, Stensnultra, Större kantnål, Svart smörbult, Torsk, Tånglake, Vitling, Ål, Öring

    Har du några tips på heta ställen för de arterna jag saknar så skicka gärna ett pm.

    Kommentera


    • #3
      Efter en intensiv helg med totalt 18 bågar, 4 öringar och någon liten abborre så kommer nu nästa rapport.

      Gårdagen började med att jag hämtade upp min vapendragare vid halv fem på morgonen. Sen bar det av mot Sireköpinge sportfiske, ett för oss nytt vatten. Vi bestämde oss för Sireköpinge dagen innan då det var tillåtet med C&R och att de skulle vara ok storlek (enl. hemsida 1,3 - 6 kg) på fisken samt en vild öringstam Vi kommer dit strax efter fem och tycker att det ser rätt hett ut då det vakar en del i dammen. Det dröjer inte länge innan kompisen drar en båge på MAX 1,3kg, på en liten flickslända. Den fick så klart återgå. Han har fisk på nästan omgående igen men denna gången var det en av alla små abborrar (tusenbröder) han fick, men som sagt ingen storlek som är värd att regga i tävlingen. Jag byter från min fluga som jag alltid har börjat med sedan i höstas då den har plockat hur mycket fisk som helst det sista. Men tricoloren masken fungerade inte idag, så jag sätter på en Click image for larger version

Name:	mini_3046.jpg
Views:	2
Size:	6,2 KB
ID:	1767474 som är en fluga jag aldrig riktigt trott på och knappt fiskat med. Men kände ändå på mig att den kunde vara rätt här. Och mycket riktigt så blev det en båge nästan omgående. Men denna var inte ens i närheten av att nå upp till minivikten som står på hemsidan, denna låg på MAX 1kg. Under tiden så fortsätter polaren att dra abborrar på flicksländenymfen i rasande fart. Rätt snart igen så får jag min andra båge för dagen som ligger på hela 0,7kg! Alltså långt under deras minivikt. Polaren har nu ställt sig på den bryggan jag drog mina två bågar på medans jag har gått över till motsatta sidan. Han får då sin första flugfångade gädda på hela ca 0,5kg, men tappar den precis vid bryggkanten. En stund efter det så dör fisket totalt och det kommer även tre fiskare till. Men det är lika dött för dem. Efter ett par timmar och tappade flugor, som i skrivande stund pyntar träden, så tröttnar jag lite och sätter på en Click image for larger version

Name:	mini_2947.jpg
Views:	2
Size:	6,6 KB
ID:	1767472 då det är svårt att kasta. På längs ena långsidan så går det en 2m hög vall precis bakom bryggorna och på motsatta sidan så är det små luckor mellan stora träd som har många grenar som hänger ner. Det dröjer inte särskilt länge innan jag ser att det går ut lite lina jätte sakta och jag tar tag i spöt som ligger på bryggan då jag höll på att dricka lite. Känner omgående att det är fisk på, den känns liten så jag tror det är en abborre, men det visar sig vara den minsta båge jag någonsin fått. Den låg på MAX 0,5kg! Efter det så känner både jag och min kompisen att det inte finns någon anledning att vara kvar här och bestämmer oss för att åka till bjeveröd istället där vi hade ett kalasfiske dagen innan på premiären (7-8 kast 3 fiskar för min del).

      Kommer vi att återvända till Sireköpinge sportfiske? NEJ! Jobbigt och halvknepigt att kasta och står 1,3 - 6kg på hemsidan så ska ALL fisk ligga på MINST 1,3kg. Hade det stått från ca 1kg så kan det vara ok om någon kanske ligger på 0,8-0,9kg men nu står det klart och tydligt att de minsta de sätter i ska vara 1,3kg. Då kan inte 3 av 4 fiskar (troligen även den fjärde) som vi ligga långt under den vikten! Den mista som sakt på MAX 0,5kg det är nästan 1kg mindre än vad minivikten ska ligga på och då ligger ändå minivikten på strax över ett kilo. Vi känner oss mer eller mindre lurade och tycker det är falskmarknadsföring. Vi får även reda på att de inte har släppt i fisk sen i december och anledninigen till detta är att de påstår att de inte kan få tag på fisk, vilket känns väldigt konstigt då både Björkadammen, Citadellet, Bjeveröd och Sallerup har haft sina premiärer nu och visst hade någon av dem kanske lite extra svårt att få tag på fisk, men samtliga har lyckats och NÄSTAN alla har dessutom fått tag på riktigt fin fisk, som Bjeveröd och Citadellet. Så det där med att det inte går att få tag på fisk nu för att det ligger is på odlingsdammarna är ju uppenbarligen en ren lögn. Det är ju gamla Bäckamöllan som Sireköpinge har tagit över och som jag fattat det så verkar det inte ha blivit ett dugg bättre. Jag kan bara säga att åk inte dit! Det finns alldeles för många bra P&T vatten här i skåne för att slösa bort fisketid och pengar på det stället.

      Vi åker som sagt till Bjeveröd istället. När vi kommer fram vid 11 tiden så är det knappt några fiskare och vi ser genast en som drillar fisk i flugdammen. Jag börjar med tricoloren masken här med då det var den som verkligen levererade dagen innan. Men det vill sig inte. Det är riktigt trögt här med, vilket jag antog då det var premiär dagen innan och det var riktigt många fiskare då. Men efter ett tag så lossnar det. Och dagens mellodi var tyvärr måste jag säga då det är SÅÅÅ tråkigt att fiska med dom, iaf när man måste fiska dom så långsamt... Men det var verkligen det som gällde då det nästan bara var jag och polaren som fick nåt, med vissa undantag.

      När det gått ett par timmar och det har dött ut igen efter våra 5 bågar vi drog tillsammans rätt tätt så är det en annan som har hugg ett par kast på rad då han fiskar hem sin booby rätt snabbt. Jag testar detta och det dröjer inte lång tid innan det är nåt som suger tag i linan och sticker. Så fort den slutat att rusa känner jag direkt när jag "lyfter" fisken att den är TUNG! och ber genast min förste håvman att komma bort och förbereda håvningen. Efter ett tag så lyckas man få se fisken och både jag och kompisen ser hur stor den är. Efter lite problem med att få plats i håven så ligger den på gräsmattan och jag känner lyckan och ett lugn som lägger sig efter adrenalinet som pumpat på för fullt då jag drillade den. Kör dessutom väldigt mycket med hullinglöst då jag oftast släpper all fisk jag får så jag var allt lite rädd att tappa den trots att jag i stort sett aldrig tappar fisk som jag väl har krokat. Men man är ju alltid lite extra nervös då det gäller lite större bitar. Efter att ha vägt och fotat den så blir det några bilder som skickas iväg till de andra jag brukar fiska med. Man måste ju få skryta lite då det är ju inte varje dag man drar en båge på över 5kg!

      Vikt: 5378g
      Längd: 70-72cm (döm själva, ser att måttbandet inte ligger helt plant i början)
      Omkrets: 47,5cm
      Fluga: Click image for larger version

Name:	mini_2944.jpg
Views:	3
Size:	6,1 KB
ID:	1767473
      Krokstorlek: 8
      Datum: 21:a april


      Click image for larger version

Name:	Regnbåge 5378g 71cm.jpg
Views:	2
Size:	980,8 KB
ID:	1767475 Click image for larger version

Name:	Regnbåge 5378g 71cm (2).jpg
Views:	2
Size:	1,03 MB
ID:	1767476 Click image for larger version

Name:	Regnbåge 5378g 71cm (3).jpg
Views:	2
Size:	1,20 MB
ID:	1767478 Click image for larger version

Name:	Regnbåge 5378g 71cm (4).jpg
Views:	2
Size:	1,10 MB
ID:	1767480
      Bifogade filer
      Senast ändrad av haggis82; 2013-04-22, 08:48.
      Antal arter tagna på fluga i Sverige: 32
      Abborre, Benlöja, Bonito, Bäckröding, Elritsa, Gråsej, Gräskarp, Guldfisk, Gädda, Gärs, Harr, Lake, Makrill, Mört, Näbbgädda, Piggvar, Regnbåge, Röding, Rötsimpa, Sandstubb, Sik, Sill, Sjurygg, Skrubbskädda, Stensnultra, Större kantnål, Svart smörbult, Torsk, Tånglake, Vitling, Ål, Öring

      Har du några tips på heta ställen för de arterna jag saknar så skicka gärna ett pm.

      Kommentera


      • #4
        Super grymt!
        Nu får de andra deltagarna som tänkt sig att satsa på båge en väldigt tuff match av dig om de ska toppa den firren. Inklusive undertecknad.

        Tråkigt detta med Sireköpinge att de kör med "falsk varu deklaration" Inte kul när den utlovade snitt storleken visar sig vara märkbart lägre....Typ fräknig Strömming.

        Trevlig rapport också.
        Senast ändrad av Jock Scott; 2013-04-22, 08:55.
        What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

        Kommentera


        • #5
          Tack för pratstunden idag Daniel, var tvungen att ringa upp dig, dels för att det var en del som inte var sant i din rapport och så ville jag bemöta din kritik med egna ord. Det är alldrig bra att upplysa andra att inte åka till Sireköpinge bara för att du inte är nöjd, vi har många som stortrivs hos oss.
          Den viktigaste frågan till din dåliga dag var storleken på fisk. Som jag berättade så är det så att förra året vid just denna tid var det omöjligt att få tag på fisk i jämn storlek. Då gick vi också ut och talade om att vi hade fått mindre storlek och att de inte skulle räknas med i fångsten om man fick en sådan. Att det nu är någon kvar och att de är de som hugger när de stora är upptagna med att leka så här års är inget vi kan göra något åt.
          Jag kan garantera dig att både vi och våra leverantörer gör allt för att leva upp till det vi lovar, bra fin fisk men vi kan inte bestämma vilken fisk som skall hugga.
          Jag hoppas du blir nöjd med frikorten vi sänder till dig, du är välkommen!
          Sireköpinge Sportfiske

          Kommentera


          • #6
            Drog till citadellet idag med lite förhoppningar på öring och någon eventuell röding som kan gå kvar sedan i höstas. Riktigt trögt för de flesta. Såg nog bara 3 fiskar komma upp förutom de som jag tog. Det blev 7 bågar och 1 öring för min del idag. Kör med intryckt hulling så jag kan tappa dom när jag fått in dom till kanten. Tog 2 på en orange dog nobbler, men det var boobies som var dagens melodi än en gång tyvärr. Framförallt den som jag har köpt av citadellet, den är helvit men den är mycket längre än vanliga som jag har, den är nästan lika lång som en mask. Orkar tyvärr inte med en så lång rapport idag så det får räcka med detta och bilderna.

            Sketfiske på er andra! (Eller jag kanske borde säga lycka till så jag får behålla ledningen )

            Klass: P&T Öring
            Vikt: 1910g
            Längd: 57cm
            Fluga: Vit booby
            Krokstorlek: är ju lika kass på detta som vanligt men en 6 kanske...

            Click image for larger version

Name:	Öring 1910g 57cm.jpg
Views:	2
Size:	1 003,4 KB
ID:	1767674 Click image for larger version

Name:	Öring 1910g 57cm (3).jpg
Views:	2
Size:	970,4 KB
ID:	1767675
            Senast ändrad av haggis82; 2013-05-12, 08:32.
            Antal arter tagna på fluga i Sverige: 32
            Abborre, Benlöja, Bonito, Bäckröding, Elritsa, Gråsej, Gräskarp, Guldfisk, Gädda, Gärs, Harr, Lake, Makrill, Mört, Näbbgädda, Piggvar, Regnbåge, Röding, Rötsimpa, Sandstubb, Sik, Sill, Sjurygg, Skrubbskädda, Stensnultra, Större kantnål, Svart smörbult, Torsk, Tånglake, Vitling, Ål, Öring

            Har du några tips på heta ställen för de arterna jag saknar så skicka gärna ett pm.

            Kommentera

            Foton

            Collapse

            Relaterat

            Collapse

            Ämnen Statistik Senaste inlägg
            Startad av bobbo1234, 2008-06-19, 21:03
            9 svar
            1 700 visningar
            0 gillar
            Senaste inlägg AdnanS2024  
            Startad av BrainDisorder, 2023-01-06, 20:42
            38 svar
            3 122 visningar
            5 gillar
            Senaste inlägg Najad
            av Najad
             
            Startad av BrainDisorder, 2023-01-06, 20:45
            48 svar
            3 151 visningar
            5 gillar
            Senaste inlägg TiSo
            av TiSo
             
            Startad av mrfisker, 2023-09-06, 11:42
            2 svar
            237 visningar
            0 gillar
            Senaste inlägg Cosmoz 08  
            Startad av hnkm, 2024-01-13, 08:15
            19 svar
            1 255 visningar
            5 gillar
            Senaste inlägg hnkm
            av hnkm
             
            Arbetar...
            X