Flugfiske tävlingen för nybörjare 2013. Fångst rapporter. - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Flugfiske tävlingen för nybörjare 2013. Fångst rapporter.

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Flugfiske tävlingen för nybörjare 2013. Fångst rapporter.

Ta gärna med en liten historia kring fångsten. Och även fluga och metod = Hur ni fiskade flugan? Och så förstås foto på fångsten och våg skalan etc. enligt reglerna.

Skit fiske!
    Senast ändrad av Jock Scott; 2013-04-02, 16:55.
    What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Var ute på jakt efter havsöring idag. Det börjar med att jag kommer fram strax innan 07.00 på morgonen och det är -6 ute och jag håller på att frysa fingrarna av mig när jag riggar spöt. Det är riktigt fint och vattnet är helt spegelblankt med "rök" över sig. Man ser något sporadiskt "vak" lite här och var. Kastar ut och börjar ta hem linan om det är så kallt så det känns som om att linan skär rakt in i fingret...

Tredje kastet så känner jag ett hugg men är inte alls beredd då jag lyfter spöt för att kolla om det är någon fisk efter och håller då endast linan med högerhanden och när jag försöker göra mothugg så händer det inte så mycket då jag inte håller linan med spöhanden också. Kastar ut igen och denna gången kommer hugget när jag står och rensar isen från spöringarna. Så det bommade man med så klart. Ser fisk en bit bort som är uppe i ytan och vadar sakta bort mot den. Kastar lite på den ett tag men inget händer så jag antar att den är borta så jag går bort till samma ställe där jag hade känningar lite tidigare.

Jag kastar ut och tänkte låta linan sjunka ner lite och fiska lite närmare botten, då ser jag hur linan sticker iväg och inser snabbt att det är fisk men tydligen inte tillräckligt snabbt då jag hinner känna fisken i ca 2 sekunder innan den är borta. Kastar lite till och så ska jag ta upp och kasta ett nytt kast så jag lyfter spöt för att se om det är fisk efter och denna gången håller jag linan med båda händerna ifall det skulle hända samma sak som i början. Visst gör det det men fast jag håller linan med båda händer så har jag spöt så högt att jag missade mothugget igen, men den sitter där ändå och jag känner genast glädjen rusa i kroppen samtidigt som jag är orolig för att jag inte har gjort ett riktigt mothugg. Och mycket riktigt så tappar jag den efter ca 20 sek, men tänker att det är lugnt för den var ändå inte så stor.

Ser en fisk en ca 15 m till höger om mig och kastar bort mot den. Det dröjer inte lång tid innan hugget kommer och denna gången är jag beredd och mothugget sitter perfekt! Jag känner genast att fisken känns riktigt tung men jag har fortfarande inte fått se den. När jag får första glimten av den så blir jag genast nervös då den ser riktigt stor ut. Men efter ett par minuter och hopp senare så ligger den i håven.

När jag ska kroka loss den så tänker jag förskräckt tillbaka på gårdagens. Då hade jag en hö i håven och precis när jag hade krokat loss den så lyckas den sprattla sig ur (krokar alltid ur dem i vattnet då jag kör C&R) och sticka innan jag fått väga och mäta den. Denna gången ska det inte få gå så, vilket det som tur var inte gjorde. Turen resulterade i 4st landade och 2st tappade och ca 10 missade hugg.

Efter många om och men och misslyckade foton, (det är inte lätt att få med hela fisken och vågen när man väger den, när man helt själv) så tror jag att jag har fått till ett kort som är tillräckligt bra för att denna fångs ska godkännas.

Tack för mig och tajt lines!

/ haggis82

Vikt: 2464g
    Fluga: Svart Wolly bugger med guldskalle
    Lina: Intermediate

Håvens vikt: 240g (foto finns på detta om det behövs, samma håv som förra året)
    Längd: Skippade detta då det inte behövs när det är C&R vilket jag tillämpar 99,5% när det är tillåtet.

Click image for larger version

Name:	Havsöring 2464g.jpg
Views:	1
Size:	891,9 KB
ID:	1767129 Click image for larger version

Name:	Havsöring 2464g (2).jpg
Size:	1,08 MB
ID:	1767130
    Senast ändrad av haggis82; 2013-04-02, 21:54.
    Antal arter tagna på fluga i Sverige: 32
    Abborre, Benlöja, Bonito, Bäckröding, Elritsa, Gråsej, Gräskarp, Guldfisk, Gädda, Gärs, Harr, Lake, Makrill, Mört, Näbbgädda, Piggvar, Regnbåge, Röding, Rötsimpa, Sandstubb, Sik, Sill, Sjurygg, Skrubbskädda, Stensnultra, Större kantnål, Svart smörbult, Torsk, Tånglake, Vitling, Ål, Öring

Har du några tips på heta ställen för de arterna jag saknar så skicka gärna ett pm.

Kommentera

Tävlingens första firre! Gött. Trevlig rapport också.

Grattis!
      Senast ändrad av Jock Scott; 2013-04-03, 09:36.

Kommentera

Lyfter.

Kommentera

Blir inte lika lång rapport idag...

Var och fiskade på citadellets premiär idag. Och de första 1-2 timmarna så var det löjligt bra fiske för min del och många som frågade hur och vad jag fiskade med. Fiskade mycket med masken idag och fiskarna högg som tokar på den ibörjan. Sen var det riktigt klart i vattnet så om man hade ett par polariserade solglasögon så såg man mycket fisk och jag såg samtliga mina hugg vilket alltid är riktigt kul, men även mycket svårare då jag ofta har en tendens att rycka flugfanskapet ur munnen på fisken när jag ser att den tar in flugan i munnen...

Dagens största båge, ingen jätte men ändå, blev denna:

Vikt: 1779g
          Längd: 48-49cm (döm själva)
          Fluga: Masken Tricoloren

Name:	Regnbåge 1779g 48-49cm.jpg
Size:	1,15 MB
ID:	1767301 Click image for larger version

Name:	Regnbåge 1779g 48-49cm (3).jpg
Size:	1,02 MB
ID:	1767302
          Antal arter tagna på fluga i Sverige: 32
          Abborre, Benlöja, Bonito, Bäckröding, Elritsa, Gråsej, Gräskarp, Guldfisk, Gädda, Gärs, Harr, Lake, Makrill, Mört, Näbbgädda, Piggvar, Regnbåge, Röding, Rötsimpa, Sandstubb, Sik, Sill, Sjurygg, Skrubbskädda, Stensnultra, Större kantnål, Svart smörbult, Torsk, Tånglake, Vitling, Ål, Öring

Har du några tips på heta ställen för de arterna jag saknar så skicka gärna ett pm.

Kommentera

Sjyssta fångster grabbar! Och välkomna till flugfisketräsket, nu är ni körda för all framtid
            sigpic

Kommentera

He, he, he! Ja, nu ligger ni som nybörjare att risigt till. Efter den första riktiga fångsten: Bered dig på ett liv i relativ fattigdom = du kommer att som inbiten flugfiskare att lägga mycket guld på detta beroende. Men du kommer ändå att ha trevligt mest hela tiden.

Grattis till en fin fångst Haggis!
              Senast ändrad av Jock Scott; 2013-04-17, 17:58.

Kommentera

Flugfiske-karriären påbörjad! En blygsam start, men ack så kul!

Efter drygt 3 timmars övande med Epik Pike- gäddflugekitet i torsdags vid en liten pöl i hemtrakterna, så begav jag mig på fredagsmorgonen kl 06 till Brandalsund i närheten av Södertälje, för att som vanligt jaga havsöringen. Idag skulle det bara flugfiskas där, hade jag bestämt! Tog med mig - förutom EXP4 #6 kitet såklart - även ett klass 7/8 set (som jag hittade superbilligt på mässan) plus Pike-kitet som brasklapp, ifall öringen lyser med frånvaron... som den alltid gör.

Väl framme möttes jag av en ca 8 m/s vind som skapade halvstorm vid stranden. Nä, tänkte jag, här ger vi inte upp så lätt! Vadarna på, västen på, håven på ryggen på och ut i vattnet vetja! Att kasta fluga en sån här blåsig dag var ingen enkel utmaning, speciellt för mig som precis börjat skrapa på ytan när det gäller flugfiske. Klass 7/8 setet visade sig vara mycket snällare, även i motvind, vilket kanske inte är så konstigt heller, så det fick bli att lägga EXP4 åt sidan för dagen och satsa på budgetprylarna.

Efter ca 5 timmar av blod svett och (nästan) tårar så gav jag upp öringen trots allt. Vinden hade kört slut på min högerarm och det blev också kallt till slut trots dubbla underställ. Men inte ville jag hem klockan 12 på dagen, så jag begav mig till en närliggande vass-vik som låg i lä, plockade fram Epik kitet, vadade ut en bit då det var grunt och började svinga de flashiga disktrasorna istället.

Drygt en kvart senare fick jag äntligen till ett ovanligt långt kast, som hamnade väldigt nära vasskanten precis där jag ville ha flugan. Det tog ca 3 intagningar med vänsterarmen så tog det tvärstopp. Bottennapp precis som tidigare tänkte jag och svor för mig själv. Hel plötsligt drar det till och jag känner 2-3 ryck i hela spöt. Ehhh... va hände? Jag har fisk!!

De första sekunderna trodde jag inte att det var sant när jag såg den lilla snipan resa sig mot ytan och plaska med den guldgröna flashflugan hängandes i munnen. Riktigt skum känsla måste jag säga, helt annorlunda än att bara veva in en sån här lillgädda på spinnspöt. Drillningen var inte långvarig då gäddan trots allt var väldigt liten och klen, men det tog kanske ändå uppåt en halv minut innan jag lirkade in firren i den nya och helt oanvända trähåven. Kändes lite proffsigt nästan! Yeees - skrek jag ut så det nästan ekade i den lilla viken. Tur att jag var ensam där ute, nu när jag tänker efter...

Händerna skakade och pulsen uppe i 200, samtidigt som jag ville ta 1000 bilder på min första flug-fisk så ville jag ändå återutsätta den så fort som möjligt. Flugan satt långt in i munnen, men den var lätt att kroka loss ändå. Vägningen gjordes lite hastigt i håven (mest för sakens skull då), några snabba halvdåliga bilder togs, och sen fick den lilla rackaren simma tillbaka. Vågen visade 1,45kg, håven väger ca 0,33 kg så man kan säga att min första "tävlingsfisk" här är en 1,12 kilos bjässe!

Name:	20130419_125730.jpg
Size:	1 009,6 KB
ID:	1767451Click image for larger version

Name:	20130419_130539.jpg
Size:	384,7 KB
ID:	1767452

Vikt: 1,12 kg
                Längd: Glömde tyvärr mäta
                Fluga: MT X Flash (Black/Green/Gold) från Flugor.se

Definitivt ingen vinnarfisk, men jag har nog aldrig tidigare varit så glad över en gädda, speciellt inte en snipa på dryga kilot. Den här firren var väldigt speciell!

Edit: Glömde tillägga att jag kommer använda mig av Stoxdal-vågen (på bilden) och Sportfiskarnas vita våg i fortsättningen. Båda är digitala och båda godkända för storfisk-registrering. Lovar bättre bilder nästa gång också...
                Senast ändrad av GäddMartin; 2013-04-20, 21:18.
                Mina fiskepass på FishBrain (from. 2012-10-17): http://www.fishbrain.com/GaddMartin

Kommentera

Härlig historia och stort grattis till första flugfirren! Jag har själv inte börjar med fluga än men planerna finns där... Nu blev jag dessutom bara mer sugen! ;-)

Kommentera

Härligt Martin! Nu har du gjort skäl för din signatur här på forumet.

dubbel-v?

Klart att du ska börja att vifta flugspö!

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av bobbo1234, 2008-06-19, 21:03
                    11 svar
                    2 100 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Rospigg
                    av Rospigg