Flugfiske tävlingen för nybörjare 2013. Anmälningar. - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Flugfiske tävlingen för nybörjare 2013. Anmälningar.

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Flugfiske tävlingen för nybörjare 2013. Anmälningar.

Här har ni reglerna för tävlingen för den som undrar?

En separat fångst rapport kommer upp efter tävlingens start.

Prisbord i respektive klass. Gäller endast första priser:

Abborre: En Pinewood skjorta i valfri storlek skänkt av vildmarks butiken, Go Nature i Halmstad. www.go-nature.se

Och en trä flugask med 60 blandade flugor skänkt av Uffes flugor & fiske i Malå. http://stip.se/ulfsflugor/

Röding. En Okuma Airframe rulle skänkt av Vidar.

Abborre.

Gädda.

Harr.

Havsöring, kust fångad.

Vild, stationär Öring.

P&T Öring.

Regnbåge.

Varje vinnare i respektive klass ( undantaget Abborre och Röding klasserna ) får följande priser:

1 st Swingleaf ask fylld med en mix av 30 flugor.
    1 st valfri flug lina ( av dom som finns i lager i september )
    1 st spole backing a' 50m
    1 st kit med tafs material 30m/spole, 1 spole av varje storlek som finns 0,13-0,28 ( 7 spolar totalt till varje pris ).

Till dessa 6 klasser ovan är samtliga priser skänkta av Flugfiske on line. http://www.flugfiskeonline.se/sv/

3 st 2:a priser kommer att delas ut i form av Robinson fluglinor klass 5 eller 6.

Årets Rookie. Dvs. den som tar den största fisken oavsett kategori får en fiske dagbok av mig från bokförlaget. Dessutom får denne pristagare ett Robinson flugspö # 6, en matchande Robinson fluglina och en ask med 30 st blandade flugor.

Robinson produkterna + asken med 30 st flugor är skänkta av Fiskedags.nu.

I de ev. fisk kategorier som inte kommer att ha någon anmäld fångst efter tävlingens slut den 14:e september? Så kommer de priserna att bli 2:a priser i de kvar varande klasserna i stället.

Edit. Det kommer att delas ut fluglinor som 2:a priser i alla de 6 st huvud kategorierna tack vare att Diedose här på forumet gick in och sponsrade med 3 st linor.

Tack så jätte mycket för er generositet alla sponsorer!

Endast anmälningar här! Men för den skull så berätta gärna litet om dig självt och vilka arter som intresserar dig som flugfiskare?

Frågor behandlas i en separat fråge tråd i denna sektion.

Skit fiske på er! Och många hårt böjda spön och skrikande rullar.

Jag kommer inte att kommentera era anmälningar. Men håller ett öga på tråden.
    Senast ändrad av Jock Scott; 2013-09-15, 11:52.
    What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Jag är med! Jag heter David och var med förra året då jag under tävlingen tog mina första flugfångade fiskar. Ett par öringar i Sälen.

Fiskar mest På västkusten. Där jag i år hoppas ta min första havsöring i havet på flugspö. Fiskar även en del i åarna här.
    Senast ändrad av fishing_85; 2013-03-18, 08:11.

Kommentera

Jag är självklart med!

Jag heter Daniel, är 30 år, bor i malmö och detta blir min andra säsong.

Förra året så var det bara fiske i p&t dammar, men ju mer jag har fiskat desto mer "besatt" blir jag av flugfisket och nu har det blivit lite så att oavsett vad jag ska fiska så försöker jag att lösa så att det går att flugfiska. Har inte så många spön osv än så jag försöker klara mig med min #5 till allt annat än hö och gädda och min #7/8 till hö/gädda/multe/karp. Med andra ord så blir det bara fisk med #5 spöt då jag aldrig brukar få någon hö. Har aldrig lyckats landa en multe. Och har dålig koll på var jag fiskar gädda bäst med fluga. Karp ska vi väl inte tala om även om jag lyckades få en gräskarp förra året som bifångst.

Jag hade turen att vinna Regnbåge- och P&T öring- klassen förra året, samt blev "Rookie of the year". Men denna säsongen ska det bli vinst i åtminstone 1 klass till.

Är det någon som bor i närheten av malmö och känner för lite sällskap med en konkurrent så dra bara iväg ett pm eller liknande då det oftast är trevligare med lite fiskesällskap. Ni som bor i närheten av gbg och vill ha sällskap kan också höra av sig då jag flyttar tillbaka dit någon gång i juni/juli.
      Senast ändrad av haggis82; 2013-02-12, 10:15.
      Antal arter tagna på fluga i Sverige: 32
      Abborre, Benlöja, Bonito, Bäckröding, Elritsa, Gråsej, Gräskarp, Guldfisk, Gädda, Gärs, Harr, Lake, Makrill, Mört, Näbbgädda, Piggvar, Regnbåge, Röding, Rötsimpa, Sandstubb, Sik, Sill, Sjurygg, Skrubbskädda, Stensnultra, Större kantnål, Svart smörbult, Torsk, Tånglake, Vitling, Ål, Öring

Har du några tips på heta ställen för de arterna jag saknar så skicka gärna ett pm.

Kommentera

Anmäler mig också

Edit; Glömde beskrivning.

Jag började med flugfisket förra sommaren. Allt tid spenderades till att handla (!!) och lära mig kasta samt lite basic entomologi. Jag fick inte en enda fisk förra året så nu kan det bara gå åt ett håll.
        Då jag bor nära Hökensås och Baltak så kommer mycket fiske att koncentreras där. Men jag hoppas även på en fjällresa i sommar som kan få mig lite harr, röding och vild öring.

Skitfiske!
        Senast ändrad av Myrmeldjyr; 2013-02-12, 13:20.

Kommentera

anmäler mig! vad skall man berätta om sig själv då... fiskar mest efter öring och röding (DoD) men brukar också lura några kilosabborrar lite nu och då samt en del gäddor! farsan lärde mig flugfiska en sommar då jag var circa sju kanske men tyckte då att det var lättare med kastspö så flugfiskade inte någon sommar efter det fram tills förra sommaren då jag flugfiskade i stortsett varje ledig minut från sommarjobbet. tror det är allt jag har att säga om mig själv, hata inte på min svenska... är lat i skolan..

Kommentera

Sign me up!
            Fredde 32, började fluga förra sommaren. Stannade vid ett pyttelitet strömmande vatten för att provkasta och till min förvåning,
            efter ca 30 min och 5e harren så drog jag en rackare på 1.6 kg
            Så det är nog inte svårt att förstå hur mycket jag torskade dit på torrflugefiske!
            Så passa er, Harr klassen ska jag nog ta hem :P

Kommentera

Im on började lite försiktigt förra året. Men behöver skaffa en ny utrustning.
              Fiskar alla olika sorters fiskar runt Stockholm och brukar åka till Dalarna och fiska ädelfisk

Kommentera

Jag e med!!!
                Blir mitt första år i år om man bortser från en testkastning i trädgården förra året med tvåhandsspö blev inget mer än så. Nu har jag inhandlat ett enhandsspö så detta ska bli riktigt intressant.

Kommentera

Tjo!

Jag är med i år igen! Började flugfiska förra våren, och hade äran att vinna vildfångad öring klassen (väntar fortfarande på flugor, Guideline )
                  I år blir det mer fokuserat på flugfiske i och med att jag lyckats knipa en plats i ett riktigt bra p&t vatten inom räckhåll från bostaden (läs 20 mil... vad gör man inte?). Detta kommer uteslutande fiskas med egenhändigt tillverkat split-cane, så det ser jag extra mycket fram emot Dessutom har jag en god vän som är gäddjägare av rang som ska släpa med mig ut snart, så då blir det att testa #9 spöt ordentligt. För att avsluta blir det givetvis ett par veckor i stugan i Åre... eller rättare sagt, ett par veckor i närheten av stugan i Åre då jag troligen inte kommer spendera mer tid än nödvändigt inomhus

Jag heter förresten Martin, bor i Stockholm och pluggar till arkitekt. Hade jag inte kommit in på den utbildningen hade jag troligen bott i ett tält i närheten av någon strömmande vatten; fiske är mitt enda beroende

Kommentera

Jag är med!
                    Låter grymt spännande. Har inte ens fått mitt första flugfiskeset än, men räknar kallt att jag får det på min födelsedag om några veckor hehe, annars får man väl springa å köpa nu i mars. Grymt spännande det där! Helt ny på flugfiske, endast kört med spinn-fluga och bombarda så det här blir nog en utmaning när man aldrig ens hållt i ett flugfiskespö innan hehe.

Edit:
                    Kommer börja med P&T fiske efter regnbåge och öring, men vem vet, kanske blir ett försök på havsöring också!
                    Är ingen junior direkt, snart 31 år, men som sagt aldrig ens provat fiska med flugspö så jag är nog så mycket "nybörjare" man bara kan bli...

Edit igen:
                    Har nyligen köpt mig 2 nya flugset, #6 för P&T och HÖ, samt ett #9 för gädda Då kan man vara med på fler klasser även gädd-klassen!
                    Senast ändrad av GäddMartin; 2013-03-18, 00:45. Anledning: Tillägg...
                    Mina fiskepass på FishBrain (from. 2012-10-17): http://www.fishbrain.com/GaddMartin

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av bobbo1234, 2008-06-19, 21:03
                    11 svar
                    2 100 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Rospigg
                    av Rospigg