SANSLÖS fisketur (på många sätt....) - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

SANSLÖS fisketur (på många sätt....)

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• SANSLÖS fisketur (på många sätt....)

Ja...efter en dag som denna blir det svårt att i ord beskriva i efterhand vad som verkligen hände...men jag gör ändå ett försök. Stack iväg med bilen vid nio tiden på morgonen, jag och två polare. Destinationen var, lite allmänt, norrtäljes skärgård. Allting gick som smort, började fisket runt halv elva och ganska snabbt sög det på en skaplig borre för en av mina kompisar, ca 6-7 hg. Detta följdes av, och det är sannerligen inte vanligt vid detta vatten, 5 timmars total nollning...okej en abborre i 4 hg´s klassen lyckades jag dra upp och en 2 hg´s snipa sög på när vi, i våra desperata försök, körde lite trolling. Humöret sjunker märkbart i takt med att heta ställe efter heta ställe kammas av utan resultat. När klagosången är som värst, ni vet säkert alla hur det kan låta i en båt med 3 grabbar som inte får någon firre, "Fan sjön är död", "Det här är lönlöst", "Jag är trött" osv... men jag är inte den som klagar alltför mycket över bomfiske, man har liksom blivit van med åren, så jag tänker att nu måste jag visa lite klass..och då suger det tag i min djupgående bomber (en liten tjock modell med lång haksked) inne vid vasskanten. Till en början känns det inte som något speciellt, men efter ett par meter så börjar jag märka att det är lite size på firren..när den sedan gör en lång rusning trots relativt hårt ställd broms och går upp i ytan och visar nacken, ja då inser jag att det är en rejäl bit som satt käkarna i mitt drag. Rusningen följs av fler rusningar och sedan leker den rövare inne vid båten där den nästintill lyckas haka fast i ankarlinan och propellern från motorn. Men den går lös från det och ganska snart kan vi lyfta in en rejäl bit i båten, ivf för att vara sommarfiske inne vid vassen, uppskattad vikt ca 7,5-8 kg. Och efter denna gädda börjar den värsta huggsexxa jag någonsin varit med om, hugg på i stort sett varje kast, inga rejäla bitar men roliga pigga sommargäddor runtomkring kilot.

Det är då det händer...jag får upp en kilosgädda som lyckats med konststycket att få den ena trekroken att haka fast i både över -och underkäke och jag inser snabbt att det kan bli krångligt att få loss gäddan...i en sådan huggsexxa vill man inte leka doktor i 5 min. men man har ju inte så många val, så jag sätter igång med min operation..då sprätter den till för kung och fostervatten så jag tappar mitt nackgrepp för en sekund och gäddan halkar ur min hand, varpå den andra trekroken (den som inte sitter i gäddans munn) hakar fast i mitt högra lillfinger. Ja, ni kan säkert själva tänka er vad som händer, kroken penetrerar rakt in i fingret och vrider och vänder runt i takt med att gädda skakar loss. I mitt chocktillstånd över vad som pågår så är jag inte förmögen att greppa gäddan med min fria hand och på så sätt få kvitt den enorma smärtan. Jag tror nog alla ute på rådmansö hörde mitt skrik, det gjorde förbannat ont. Nåväl, en av mina kompisar kommer snart till undsättning och lyckas, under stora svordomar från min sida, få ut trekroken ur gäddans munn. Så där satt man, i världens huggsexa, med en conrad FT rakt in i fingret. Blodbad i båten, en svimfärdig robin och två chockade kompisar. Det var bara att avbryta och åka raka vägen till norrtälje akuten. Jag har tidigare hört om liknande fall och hade en plan på hur dom skulle operera ut kroken. Men när jag kom dit så visade det sig att dom var väl insatta i operationstekniken för denna åkomma, det hängde nämligen uppskattningsvis 300 vobblers på väggen inne i operationssalen. Dom har tydligen som policy att ta vobblern och spara på, men tji fick dom för jag hade redan tagit loss fjäderringen från vobblern så det enda jag hade att erbjuda var en trekrok...som jag dock behöll som minne..det är numera en tvåkrok..hehe..

Fotnot: Operationen går till som följande; man drar INTE ut kroken samma väg som den kom in, det är nästintill omöjligt pågrund av hullingen. Det man får göra är att fortsätta trycka in kroken i fingret samtidigt som man böjjer den så att spetsen och hullingen kommer ut genom huden på ett annat ställe. När hullingen kommit ut kan man knipsa av den och sedan är det bara att dra ut kroken den vägen den kom in ifrån.
    Om det blir dubbelhugg i min båt stämmer man obligatoriskt upp i nationalsången och tar en prisa snus(2006)...dock får man nog lov att ta en prisa nikotintuggummin nu för jag har precis slutat upp med eländet..(2007)
    Eller så skiter man i det och tar en prisa snus som en riktig karl, är nere i träsket igen (2008)

Ajajaj, har hittills inte lyckats kroka mej själv i mer än kläder - ta i trä...

Kommentera

AJJ...jag vet precis hur det där känns. Gjorde likadant fast med en 5 kilos gädda. Som TUR var så skakade gäddan loss precis efter att kroken begravt sig i mitt lillfinger. Försökte att operera själv eftersom att man ogärna vill avbryta fisket. Kroken satt som i sten... det var bara att sticka iväg till akuten. två timmar senare satt man ibåten igen
      LaSsE

Kommentera

Jaaa, surt som fan att avbryta ... sen var klockan så mycket när vi var klara och sen hade vi en trekvarts bilresa hem, så vi kunde tyvärr inte återuppta vårat fiske...men det kommer fler chanser.
        Om det blir dubbelhugg i min båt stämmer man obligatoriskt upp i nationalsången och tar en prisa snus(2006)...dock får man nog lov att ta en prisa nikotintuggummin nu för jag har precis slutat upp med eländet..(2007)
        Eller så skiter man i det och tar en prisa snus som en riktig karl, är nere i träsket igen (2008)

Kommentera

Re: SANSLÖS fisketur (på många sätt....)

Originally posted by robin82
          Men när jag kom dit så visade det sig att dom var väl insatta i operationstekniken för denna åkomma, det hängde nämligen uppskattningsvis 300 vobblers på väggen inne i operationssalen. Dom har tydligen som policy att ta vobblern och spara på, men tji fick dom för jag hade redan tagit loss fjäderringen från vobblern så det enda jag hade att erbjuda var en trekrok...som jag dock behöll som minne..det är numera en tvåkrok..hehe..
          Såg du min 19cm Zalt?

Kommentera

Sommaren 1972 tjänstgjorde jag på akuten i Norrtälje. Då kom det in en kille från Barnens Ö med ett 28g Tommydrag i ögat. Den killen skickades vidar till Danderyd men jag vet inte om de kunde rädda synen på det ögat. Draget följde med grabben.
            Må vi alla ha ett intressant fiske!

Kommentera

Några år sedan i Lögde, min kompis nybörjare på flugfiske, står och viftar med tvåhandspöt i godanro och smack! den stora laxflugan rätt in i ögat!!! aj! han var väldigt cool, sa bara "nu åker vi till sjukhuset" klarade ögat men ser lite grummligt, som han beskriver det "jag ser som en lax under vattnet"
              Nu efter några år är han en av de bästa flugfiskare jag känner, kanske det har nått med laxfluga i ögat att göra?

Kommentera

Jag har varit med om en liknande sak, när jag skulle kasta ankare så höll jag löst om ankarlinan i handen och då hade d fastnat en wobbler i linan och en krok åkte rakt in i mitt lillfinger, som tur va hann jag följa med linan och ta tag i den, annars hade d nog gjort riktigt ont.

Åkte tillbaka för att åka till sjukhuset men som tur va hade räddningstjänstens båt varit ute så dom knipsade av kroken så jag kunde ta ur den.
                sen åkte jag hem och tvättade rent (man vill ju inte få gäddbölder)
                en halvtimme senare va jag ute och fiskade igen.

d där men att få en krok i ögat måste va lite av en mardröm, man borde egentligen alltid ha keps och glasögon på sig, iallfall om man är flera stycken på en liten yta eller flugfiskar.

Kommentera

Angelfiske gone wrong!

Varning för känsliga personer! http://www.pandion.se/HEIKKI3.jpg
                  En gädda på ca 10 kilo som släppte när han skulle lyfta den genom hålet, över halva gäddan var uppe när kroken släppte och PANG! så satt den som gjuten i snoken på honom. Näsbenet avslaget mm. Det är en såndär grov mustadangelkrok på 20 cm. Hans kompis var på väg med huggkrok men det tog ju sån tid så han drog ändå, den såg ju ut att sitta så bra...

Kommentera

Har alltid med mig en avbitare i fiskelådan sedan en gammal klasskompis också fick kroken i handen vid ett tidigt vårfiske (= tomt på andra båtar). Han satte sig helt enkelt på gäddan och åkte hem. Dock hade han problem med att lägga till så han fick tillbringa en stund i båten åkandes fram och tillbaka innan hans farsa fick syn på honom.
                    I de grundaste vatten simmar de djupaste fiskar

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av AdamA, 2004-06-02, 17:32
                    6 svar
                    2 110 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg anteman