PB-abborre - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

PB-abborre

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• PB-abborre

Var ute själv o fiskade i förra helgen, och hade en jäkla fiskekväll!
    Det hade nyss regnat men sprack upp framåt skymningen, så det blev en kanonfin kväll.

Jag utforskade områdena kring en ö där jag inte fiskat tidigare, tänkte att det borde finnas nån liten firre där.
    Började med att fiska av en liten vassrugge, där jag ganska snabbt får en liten skitgädda på kroken. Tänkte att jag ju borde fota av den, så innan jag tog upp den började jag fumla efter mobilen (en sån där skitmobil med inbyggd kamera). Då lossnade kroken så gäddan drog.

Jag bytte plats till andra sidan vassruggen, där jag hittade en grynna ca två meter från vassen. Tänkte att där borde nån gädda gömma sig. Efter kanske en halvtimmes kastande kände jag ett napp, gjorde mothugg men kände att inget satt fast. Trodde ett tag att det var botten jag känt, men när jag drog upp jiggen såg jag att svansen var avbiten!
    För att inte alla mina nyinköpta jiggar skulle bli söndertuggade bytte jag till en wobbler i stället, o kastade till samma ställe.
    Fick napp på första kastet, var den näst största gädda jag haft på kroken (eller den största jag haft på kroken när jag haft tafs...)
    Gäddan var riktigt kämpaglad o drog o slet i tio minuter ungefär, jag kände att jag ville trötta ut den innan jag tar upp den.

Tyvärr hade jag för klen lina (ska köpa en ny när lönen kommer) och blev för ivrig med att spänna bromsen, så linan gick av.
    Riktigt klantigt!
    Försökte fiska ett tag till, ville få tillbaks min wobbler, men det var helt dött.

Bytte tillbaka till jigg o satte förhoppningen till abborre istället.
    Rodde drag runt ön för att försöka hitta nånstans där abborren står.
    Fick till slut napp mellan ön o ett skär utanför, bara några meter från ön.
    Satt o fiskade ett tag o fick upp några fina abborrar som blev filéer dagen efter.

Då fick jag alltså min rekordabborre, det kändes helt sjukt, den sprattlade som en abborre, men var tung som en gädda. Har aldrig vart med om att en abborre drog ut slirbromsen, men det gjorde den.
    Fick upp den o började fantisera om svenskt rekord o sånt, jag hade nämligen ingen våg till hands. Tänkte att jag ju måste fota av den, men tyvärr blir ju inte självutlösare med kameramobilen några kanonbilder direkt...

Dagen efter fick jag tag på en våg, men blev lite missnöjd när den rensade abborren inte vägde mer än ett kilo.
    Men hur som helst var det den största abborre jag sett, 44 cm mellan nos o fenspets, så jag är ju jäkligt nöjd med den!
    Bifogade filer

En dålig bild till på firren...

Kommentera

Hehe bra skrivet! Men en borre på 44-45cm väger väl i regel över 1kg, du hade nog bara lite otur med vikten =)
      Du verkar ju ändå ha hittat dej ett hot spot nu, så nästa tur tar du upp ett nytt pb på gädda!!
      Grattis till en fin borre iaf

Kommentera

Stilig borre empa!
        Va vare för bete? Varen nå go :-)
        När drar vi?

Kommentera

Tja robban!
          Har ni tillgång till datorer mitt ute i ödemarkernas norge?

Jag körde med de där rödvita shadjiggarna jag köpt.
          Dom är ju hur bra som helst!

Det vart sushi av den, fast den var rätt seg faktiskt (vet ju iof inte om det är abborre som i sig är seg när den är rå, eller om det berodde på storleken).
          Ska testa att göra sushi på mindre borrar nästa gång.

Kommentera

Härligt med dlite rapporter fortsätt med det!

Kommentera

Den väger nog runt 1å3 orensad, grattis till en fin randig....
              How inappropriate to call this planet Earth, when clearly it is Ocean." Arthur.C.Clarke

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
              Startad av AdamA, 2004-06-02, 17:32
              6 svar
              2 113 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg anteman
              av anteman