Gäddfisket för tillfället? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Gäddfisket för tillfället?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Gäddfisket för tillfället?

Hur har gäddfisket gått för er de senaste dagarna?

För min del har det varit riktigt trögt här i Vättern. Endast ett par snipor och en efterföljare. Inte kul!
    Tror det kan bero på 2 saker.

1. Temperaturen har sjunkit med 3-4 grader på bara några dagar, kan göra fiskarna sega väl?

2. Kräftburar. På helgerna fiskas det kräftor på "mitt" ställe. Tror ni sånt stör gäddan?

Mvh Freddy !

edit: Nämn gärna ytvattentemperaturen när ni fiskade!

edit2: Har nu lagt upp en blogg som kommer handla om allt från vårat Gäddfiske till tips om beten platser djup osv. Massor detaljer som de flesta helst inte vill berätta! Följ den gärna på: http://teamsmack-motala.blogspot.com
    Senast ändrad av FiskenFreddy; 2010-10-05, 14:25.

Har märkt samma sak i Vänern där temperaturen sjunkit med ca 4 grader på en vecka! Ingen fisk som är på hugget! Det är nog bara att vänta en vecka eller liknande tills fisken "insett" att det är höst och dags att äta upp sig! Gällande kräftburarna vet jag inte säkert men har svårt att tro att det skulle inverka negativt på fisket. Tror snarare att det är vattentempen som är boven i dramat!

Kommentera

Jo tror så me.. Ska ut och ta ett pass imorrn, så får vi väl se.
      Bara 9 grader ute nu. 12.5 i vattnet i torsdags..

Kommentera

Riktigt segt, varit ute 2 gånger denna helg, fredag och lördag med vad man kan kalla ganska "bra" gäddväder för denna årstid, 2 efterföljare är allt på dessa 2 turer.

Det är som ni säger, har sjunkit riktigt ordentligt i temperatur bara på några dagar nu, så det spelar kanske in. Det är bara att nöta på grabbar!

Kommentera

Ytan tappar ju tempen fort. Men det är stora vattenmassor som skall avkylas... Det är med stor sannolikhet väldigt ojämn temperatur i vattnet nu, så gäddan är lite vilsen. I det vatten där jag fiskar så var de väldigt sugna på hugga paravan över 5 meter i veckan.... Det har inte hänt sen i juni. Snart stabiliseras temperaturen och de börjar nog söka sig dit där ni brukar finna gäddan på hösten.
          http://mortasfiske.blogspot.com

Kommentera

Hej Fisken Freddy;

Gäddfisket i Vättern och andra större samt även mindre sjöar blir bara bättre och bättre för var dag som går nu och långt in på senhösten. De Stora Gäddorna bör du söka i lite djupare vatten i Vättern, eftersom Vättern är en djup klarvattensjö. På grunt vatten i klara sjöar har Stora Gäddor svårt att jaga och överrumpla bytesfiskar. De både syns och hörs på långt håll i vattnet. Därför söker sig den Stora Gäddan ner i djupare vatten för att kunna attackera bytesfisken underifrån där hon inte upptäcks förrän det är för sent. Riktig fart på de Stora Gäddornas aktivitet och aptit blir det när vattentemperaturen sjunker under +14 gr.C. I genomsnitt ligger Gäddans optimala trivseltemperatur vid +14 gr.C. Stora Gäddor har några grader lägre trivseltemperatur än små Gäddor. Sök alltid Gäddan vid stränder där vinden ligger på och grumlar upp grundvattnet en aning. Bytesfisken följer med vinden och samlas utefter lovartstränderna. Där bytesfisken samlas dit kommer förr eller senare den Stora Gäddan. Är grundvattnet tack vare pålandsvinden lite grumligare ger detta den Stora Gäddan extra camouflage och bättre möjligheter att jaga och överrumpla bytesfisken
            Go for the Big Ones!

Old Firehand
            www.trumman.com - där dina pengar räcker längst!
            Senast ändrad av Old Firehand; 2010-08-29, 16:52.

Kommentera

Hej Mårten Sandkvist;
              Jaså, du har också varit med om att att Gäddan har blivit sugen på att hugga ytparavanen?
              För något år sedan när min trollingkompis och jag var och trollade Lax i Vänern i Byviken söder om Säffle och låg i en brant styrbordssväng stannade stannade babords Offshore OR-12 Sideliner upp helt och försvann ner i djupet. När jag vevade, pumpade, vevade och pumpade kom det upp en Stor Gädda....uppskattningsvis på 14 - 16 kilo med Offshore Sidelinern i käften från mungipa till mungipa. Jag hade Gäddan nästan så nära båten att jag kunde få in den med Sidelinern i min jättelika Cummings laxhåv. Det skiljde cirka 2 dm mellan den Stora Gäddan och håvkanten när Gäddan släppte Sidelinern och sjönk ner i det skyddande djupet. Betet var ett Purelure Big Horn- H12 laxtrollingdrag http://www.trumman.com/purelure/ironhorn.htm... men det visste du kanske redan. Åtminstone har alla Laxfiskare utanför Åmål och Säffle hört att jag inte kan håva Gädda...
              Go for the Big Ones!
              Old Firehand

www.trumman.com - där dina pengar räcker längst!
              Senast ändrad av Old Firehand; 2010-08-29, 17:19.

Kommentera

Fisket var lika trögt i dag, endast 1 gädda i båten och 1 hugg. Såg t.om en gädda nere på botten då vattnet var väldans klart men den vägrade hugga. Är säker på att det finns fler gäddor. Har nött samma ställe hela sommaren och alltid varit bra fiske, nu när tempen började falla så har det blivit riktigt trögt.

Kommentera

Haha! Ja. Jag har varit nära med gäddan till båten, ofta små dock. Inte lika roligt när de klipper linan, hände för första gången i veckan, som tur var var det väldigt lite sjö och flytvobblern blev återfunnen.
                  http://mortasfiske.blogspot.com

Kommentera

Varit med om samma typ blir inte klok på det. Fiskar i en å som där är två kraftvärk i början och slutet så fisken är låst den kommer varken upp eller ner. Alltid haft bra fiske från land om somrarna mycket smått och enstaka stora. I sommar på runt 60h på detta stället med båt är resultatet 10-15 gäddor, största 2.2kg, sen 800g, sen resten på 25-50g. Begriper det inte, all fisk är som bortblåst. Djupet varierar mellan 2-6m beroende på om turbinerna släpper eller inte.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Skruttapan, 2008-10-09, 21:59
                    171 svar
                    39 724 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Hepper2
                    av Hepper2