Havsörings premiär på västkusten rapport. - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Havsörings premiär på västkusten rapport.

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Havsörings premiär på västkusten rapport.

Jag och en kompis var ute i Äggdal. Vi började fiska vid sjutiden på morgonen. Fick första fisken vid etttiden, sen var det hyffsat fiske fram till tretiden.

Jag fick tre, alla var under minimimåttet. Min kompis fick två, en under minimimåttet, och en strax över.

Inget kanonresultat, men det var en bra dag med varmt soligt väder och god grillkorv.

Hörde rykten om att någon hade fått en på 1,4kg men såg det inte själv.

Hoppas det bättrar sig med storleken på fisken...
    /Berndtsson

Som nyinflyttad i göteborg blir jag lite förvånad av storleken på öringarna, håller de oftast en så liten storlek?
    Fick igår en på 42 cm samt två stycken under måttet.
    Man är inte van vid så små öringar, vid helsingborg håller de ett betydligt större snitt.
    Hoppas man kan hitta ett ställe här uppe där man kan finna lite större öringar.
    Några tipps någon?
    Jaha! då nappar det igen.

Kommentera

Kräver lite mer rapporter på hö-fisket så man kan elda upp sig själv och komma iväg och fiska lite själv. Är sååååå seg och behöver lite uppmuntrande rapporter. Det var ju pissväder
      i helgen men någon måste ha vart ute och lurat upp något?
      /Tommy

Kommentera

Lyckad havsöringspremiär!!

Vi startade i Lökeberg vid 12 tiden och flyttade oss till Tofta vid 16 där vi stannade hela kvällen. På 4 man tog vi totalt 26 öringar, varav 7 över måttet. Största låg på 52 cm och 1,2 kg. Själv tog jag 5, största på 45 cm, och tappade 4. Ganska lyckad premiär, eller?

Kommentera

Fräscht !!! Hinner inte med kustfiske den här helgen tyvärr men ska till Högvadsån imorgon och försöka få upp en öring där istället kanske. Grattis till det djuuuuriska fisket.
          /Tommy

Kommentera

Originally posted by FredrikB
            Som nyinflyttad i göteborg blir jag lite förvånad av storleken på öringarna, håller de oftast en så liten storlek?
            Fick igår en på 42 cm samt två stycken under måttet.
            Man är inte van vid så små öringar, vid helsingborg håller de ett betydligt större snitt.
            Hoppas man kan hitta ett ställe här uppe där man kan finna lite större öringar.
            Några tipps någon?
            Västkusten är väl inte känd för sina megaöringar precis. Det finns mer eller mindre väl underbyggda förklaringar till det, vilka går ut på att öringen behöver använda mera energi till att utsöndra saltet och därför växer saktare eller stannar i storlek.
            Må vi alla ha ett intressant fiske!

Kommentera

Storleken beror troligtvis mest av att vi på västkusten SKA
              tråna avundsvärt på östkustsfiskare som plockar upp 3 kg fisk efter 3kg fisk....
              Kräver mindre salt i havet NU!!! (Om den teorin stämmer)
              /Tommy

Kommentera

ja du, större öringar på västkusten tas väl mest på hösten... annars är det väl runt åmynningarna och i åarna som man kan hitta lite större fisk så här års...

personligen rankar jag en fin västkustöring på drygt kilot, röd och fin i köttet (inte som grådasset "over there"), högre än en trekilos från ostkusten... min 4,4-kilos från stjördalsälven slår lätt 10+-laxar från mörrum i upplevelse...
                Kort lina och en stor jävla tub!

Kommentera

Havsöring ostkusten vs västkusten!!

Ni värkar har rätt låg medelvik på havsöring på västkusten.. Var ute idag med siktet inställt på gädda men tappde en havsöring på ca 2-2.5kg och hade en mindre runt 1kg efter
                  Abborre 1230g, Bergsimpa, Björkna, Bleka 2.5kg, Braxen 2.3kg, Gråsej 5.0kg, Gädda 12.0kg, Gös 2.95kg, Havskatt, Havsöring 3.0kg, Hälleflundra 73cm, Id 1.65kg, insjööring 1.5kg, Knaggrocka 5.9kg, Knot, Kolmule, Krabba, Kräfta, Kungsfisk 1.0kg, Lake 820g, Lubb, Löja, Mört, Nors, Regnbåge 3.8kg, Ruda 1.5kg, Sandskädda, Sarv 9hg, Sill, Snorgärs, Spigg, Stäm, Sutare 2.48kg, Torsk 8.0kg, Vimma, Ål 1.65kg.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                  Startad av AdamA, 2004-06-02, 17:32
                  6 svar
                  2 112 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg anteman
                  av anteman