fiskerapport ringsjön - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

fiskerapport ringsjön

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Tråkigt detta som händer i Ringsjön. En sönderfiskad sjö av yrkesfiskarna och "deras" regler.

Kommentera

Väntar intresserat på Gimmys svar till Manhood . . . . .
      http://gosmeister.blogspot.com/

Kommentera

Ursprungligen postat av Manhood Visa inlägg
        Gimmy:

Hur mkt gös över 2 kg får ni i era garn?
        Har du inte märkt en enorm skillnad på medelvikten på gösen de senaste åren? För 5-6 år sedan låg de spöfångade medelvikten runt 2 kg, har sjunkit år för år sedan dess. Har inte fiskat där på ett par år pga att jag blivit så knäckt på alla idiotiska regler fiskevårdsområdet styrt ihop. Har dock varit ute ett par pass den senaste tiden med massor av fisk, dock med skrämmande ännu lägre medelvikt Nu ligger i princip all fisk neråt 1-1.2 kg.

Vad tror du om att yrkesfiskarna och andra garnfiskare i sjön började fiska i någon typ av humma istället, detta borde väl vara bra för alla parter, smågös som dör i näten har ni ingen nytta av. Kan inte tänka mig att gösfilé från en 5 hg firre är något ni suktar efter?
        Släppt ut smågösar under måttet samt fisk över säg 70 cm. Vore en dröm för alla sportfiskare att ha lite vettig storlek på fiskarna i sjön istället för att åka ut på sniprace varenda tur.
        Hade säkert inte gjort övergödningen sämre heller när storgösarna rensat undan lite vitfisk som småttingarna inte klarar käka.

Sjön har en sådan otrolig kapacitet för fint gösfiske. Att dom trivs märks ju om inte annat på vilka otroliga monster där finns i sjön. Tyvärr alldeles för få mot vad det kunde varit med en bra fiskepolitik i sjön.
        Som läget är nu och varit de senaste åren så känns det som rena vilda västern med dåligt utmärkta nät kors o tvärs...

//Anders

edit: Att sjön har regler som du beskrev ovan:
        Handhållet spö.
        Inga paravaner.
        Éndaste trolla/glindra med 2 spön per båt.

Detta är ju bara så sjukt att man vet inte vad man ska säga. Snacka om gammaldags tänkande (om man ens kan kalla det tänkande) Djupriggar kan jag förstå, men de andra reglerna är rent ut sagt korkade!
        Ta vara på sportfisket som är en jättestort intresse för så många fler än att några få nätfiskare ska ha det "bra".
        I dagsläget finns inga vanliga nät ute, endast bottengarn dvs hummor. Dödligheten av gös som inte håller måttet är minimal då det vittjas väldigt ofta. All mindre gös återsätts. När det gäller näten så får vi inte någon mindre gös i de mer än enstaka exemeplar då maskorna håller 70mm.

I dagsläget finns det en mycket fin gösstam i sjön med alla storlekar. De större är dock svårare att hitta. Jag är själv en inbiten sportfiskare men måste säga att jag ändrat min syn på yrkesfiske sen jag började arbeta med kunniga yrkesfiskare. Det många inte föstår är att vi värnar om fisket, finansierar isättning av fisk m.m. Utan yrkesfisket i Ringsjön hade gösstammen varit betydligt mindre. 98% av den gös som tas upp av oss ligger på mellan 2-3 kg. Större exemplar är mkt ovanligt och mindre återsätts. Att större exemplar är ovanliga är inget vi är skuld till utan den naturliga urvalet, en gös på 8-10 kg är mycket gamla och många når inte den åldern. Vill man sen fånga dom på spö får man tänka lite annorlunda, fiskar i den storleken är mer ensamvargar och rör sig i andra område än mindre fisk, en så stor gös har inga fiender i sjön och rör sig mkt i frivattnet, då sjön är stor är det svårt att finna dom, men dom finns. Dom går mkt sällan inne vid land och hamnar i våra bottengarn.

Sen är Ringsjön en mkt svårfiskad sjö när det gäller stort, stor yta tillsammans med många djuphålor och djupa partier utan några jätte markanta kanter. Tar du finjasjön huserar nästan all större gös i en välmarkerad djuphåla. Däremot är gösstammen där väldigt liten. Där har mycket mindre gös tagits upp som sk matfisk medan stora klumpar på 7kg + har återsatts. Att tänka på är att en 7 kilos gös lägger mängder med rom men mycken liten del är produktiv. Däremot håller den ner stammen och håller ett väldigt stor revir. Att inte rensa bland dom stora gösarna och ta upp det mindre innebär på lång sikt en kraftig minskning av stammen och i värsta fall försvinner gösen. Detta är på gång i finjasjön, på 25 timmars trolling förra hösten och i vår har jag kammat noll. Var tacksam för den stora gösstam som finns i Ringsjön. Fiskar man 25h i Ringsjön får du ett större exemplar liksom finjasjön, men det måste vara roligare att ta 50 talet mindre fiskar imellan de stora än att kamma noll....

Yrkesfiske har bedrivits av Ringsjöfisk sedan 1919. Stammen är stabil och har mycket bra tillväxt. Våra bottengarn och nät är väl uppmärkta. Pålarna och flytbottengarnen går knappats att missa. När näten ligger i finns det flagga i ena ändan och boj i andra, alternativt flagga i båda. Att tänka på dock är att nätsträckorna är väldigt långa, gör klart för er hur nätet går, 2 nät nära varandra dvs 4 bojar i rad kan lätt missuppfattas. Hur andra yrkesfiskare i sjön sköter sin utrustning kan jag inte svara för.

När det gäller fiskereglerna i sjön har jag inget med saken att göra och väljer att inte kommentera frågan.

Ni får gärna ställa frågor och ta ett snack om vi ses på sjön eller vid ESFK klubbstuga. Har en silverfärgad Honda CR-V, fogelstatrailer och en vit Ryds 390 med Mercurysnurra och elmotor.

Ha d bra och lycka till!

MVH/Gimmy

När det gällen en minskad medelvikt av gös i sjön håller jag delvis med, detta tror jag dock inte beror på färre antal 2-4kg gösar utan väldigt många fler 1-2 kilos. Just 1 kilos gösen finns det 1000 bröder bestånd av just nu, av nån anledning är det en mkt stor årskull.
        Ni nämnde också att den stora gösen håller nere beståndet av vitfisk. Reduktionfisket utförs med huvudinriktning på Braxen, stor brax har inga fiender mer än stora gäddor, stora gösar klarar inte av allt för stora braxar. Tyvärr är gäddbeståndet litet men så blir det tyvärr när gösbeståndet växer sig mycket stort, samma sak hände i finjasjön, för 10-15 år sedan fick jag både mkt och stor gädda där men i takt med att gösen ökade, minskade gäddan.
        Senast ändrad av Gimmy; 2010-07-07, 11:36. Anledning: Missade en sak....
        [FONT="Verdana"]www.facebook.com/atvcenterfishingteam[/FONT]

Kommentera

Ursprungligen postat av Hyzer Visa inlägg
          Får verkligen hoppas att vi ses på sjön någon dag, någon aning om var man kan hitta Bomber 16 A och vilka färger går oftast bäst?

Hoppas på bra SkitFiske
          Mina bomber 16a köper jag på sportfiske och vvs bolaget i hässleholm (vid coop stormarknad)

/Gimmy

Kommentera

Hej igen Gimmy;

Inga vanliga nät ute är det möjligtvis ni som inte har, alla andra fritidsfiskare, svartfiskare mm kör med vanliga ofta dåligt utmärkta nät. (Utmärkningen av nät behöver inte du ta åt dig då jag vet att era nät är bra utmärkta med flaggor)

Att ni tar upp fisk mellan 2-3 kg men att större fisk är MKT ovanligt ser jag bara som ännu ett bevis på att mellangösarna (3-5 kg) knappt finns i sjön. De får fiskar som kommer över 5 kg har förmodligen en chans att bli riktigt stora pga att dom blir väldigt stationära, därav klarar sig en del monster till +10kg
            Hade det funnits bra med fisk i alla storlekar så hade ni fått 3,4,5,6 kg fiskar betydligt oftare än vad ni får idag. Har inga bevis för detta men ser det mer eller mindre som en självklarhet.
            Har fiskat på Ringsjön i många hundra timmar de senaste åren (förutom de senaste 2) och större fisk är som sagt väldigt ovanligt. Om inte annat så har man sett det med hjälp av ekolodet. Inte speciellt ofta man ser någon stor fisk på lodet oavsett djup, plats eller tid på året.
            Vad jag hört så var det inte mkt mellangös trålarna fick upp när de trålade vitfisk tidigare. Dom om någon borde väl fått upp fiskar i lite äldre årskullar?

Hur mkt gös sätter ni ut per år och hur mkt räknar man att det sker på naturlig väg?

Att du inte fått mkt gös på Finja tror jag inte beror på att stammen skulle vara dålig. Fisket har varit allmänt segt både förra hösten liksom denna våren för de flesta. Har man haft tur med rätt dag, kört med rätt metod och haft koll på vad man gör så finns det fiskare som fått många fina fiskar i Finja även i år. Förra våren var det en riktigt explosion i sjön då massvis med stora fina gösar kom upp. Dock dör finja ut när nya gösyngel kommer ut i sjön har jag fått lära mig. Detta året så hände det för ett par veckor sedan och man kan se massvis med gösyngel i mellanvattnet över hela djuppartierna. Förmodligen lever de andra gösarna på denna ”gratisföda” hela sommaren. Därav det sega fisket som nu råder.
            Även fisketrycket som blivit på Finja de senaste åren har säkerligen en förklaring. Fiskarna blir helt enkelt kräsnare och mer försiktiga än vad dom varit tidigare.

När du trollat 100 timmar i Ringsjön så kan du väl lägga upp bilder på 4 fina gösar? Skulle vilja se 4 st +5 gösar på 100 timmars fiske i den sjön… Klarar du det är jag den första att gratulera, får mig gärna en lektion i gösfiske efter det.

Gäddbeståndet har vad jag förstått det som återhämtat sig en aning i sjön, mkt beror förmodligen på att sjön blivit lite klarare och gäddan kan se sina byten igen.
            Gäddorna i Finja har nog delvist blivit bortstötta pga gösen men även pga att de fick en sjukdom för några år sedan, detta tog hårt på beståndet och dom har inte kunnat återhämta sig igen.

//Anders

edit:
            Senast ändrad av Manhood; 2010-07-07, 15:59. Anledning: hade glömt ett "inte"
            www.pikewallis.se

Kommentera

Ursäkta att jag lånar tråden lite.

Jag blev lite sugen på att sticka dit o försöka ta min första Gös. Har ni något tips på ställen eller djup man ska fiska på? 1-2kg´s fiskar räcker för min del

Hitta en djupkarta här:

Kommentera

Ursprungligen postat av Manhood Visa inlägg
                Gimmy:

Hur mkt gös över 2 kg får ni i era garn?
                Har du inte märkt en enorm skillnad på medelvikten på gösen de senaste åren? För 5-6 år sedan låg de spöfångade medelvikten runt 2 kg, har sjunkit år för år sedan dess. Har inte fiskat där på ett par år pga att jag blivit så knäckt på alla idiotiska regler fiskevårdsområdet styrt ihop. Har dock varit ute ett par pass den senaste tiden med massor av fisk, dock med skrämmande ännu lägre medelvikt Nu ligger i princip all fisk neråt 1-1.2 kg.

Vad tror du om att yrkesfiskarna och andra garnfiskare i sjön började fiska i någon typ av humma istället, detta borde väl vara bra för alla parter, smågös som dör i näten har ni ingen nytta av. Kan inte tänka mig att gösfilé från en 5 hg firre är något ni suktar efter?
                Släppt ut smågösar under måttet samt fisk över säg 70 cm. Vore en dröm för alla sportfiskare att ha lite vettig storlek på fiskarna i sjön istället för att åka ut på sniprace varenda tur.
                Hade säkert inte gjort övergödningen sämre heller när storgösarna rensat undan lite vitfisk som småttingarna inte klarar käka.

Sjön har en sådan otrolig kapacitet för fint gösfiske. Att dom trivs märks ju om inte annat på vilka otroliga monster där finns i sjön. Tyvärr alldeles för få mot vad det kunde varit med en bra fiskepolitik i sjön.
                Som läget är nu och varit de senaste åren så känns det som rena vilda västern med dåligt utmärkta nät kors o tvärs...

//Anders

edit: Att sjön har regler som du beskrev ovan:
                Handhållet spö.
                Inga paravaner.
                Éndaste trolla/glindra med 2 spön per båt.

Detta är ju bara så sjukt att man vet inte vad man ska säga. Snacka om gammaldags tänkande (om man ens kan kalla det tänkande) Djupriggar kan jag förstå, men de andra reglerna är rent ut sagt korkade!
                Ta vara på sportfisket som är en jättestort intresse för så många fler än att några få nätfiskare ska ha det "bra".
                Jag tror egentligen inte att yrkesfiskarna är det största problemet.
                Missförstå mig inte, ingen skulle bli gladare än jag om sjön blev en ren sportfiskesjö.
                Men det ligger nät nästan överallt, tomtägare med fiskerätt lägger nät hur dom vill och markerar dem med "Saftdunkar" som inte syns om vågorna blir högre än 2dm.
                Nä ta fiskerätten ifrån markägarna och ha bättre kontroll på vad som tas upp
                så kanske vi kan få ordning på fisket.

Team Vraken
                http://team-vraken.zoomin.se/
                [FONT="Comic Sans MS"]Team Vraken
                http://www.team-vraken.blogspot.com/
                [/FONT]

Kommentera

Jag och en kompis var ut i helgen i den mindre Sätofta delen och jag såg en liten fjant till abborre men det var allt vi fick se. Vet inte om det kan ha med temperaturen att göra eller alla alger som börjar komma nu. Är det nån som har nå bra tips på bra ställen eller nån bra orsak till varför fisken är så.. lat? =)

Kommentera

Ursprungligen postat av Tryptofan Visa inlägg
                    Jag och en kompis var ut i helgen i den mindre Sätofta delen och jag såg en liten fjant till abborre men det var allt vi fick se. Vet inte om det kan ha med temperaturen att göra eller alla alger som börjar komma nu. Är det nån som har nå bra tips på bra ställen eller nån bra orsak till varför fisken är så.. lat? =)
                    Prova ute på runt 8m djup, där stod Gösen i lördags.
                    Annars är väl sommarkvällsfisket igång nu, 4-6m djup mellan 18.00-22.00.
                    Det brukar inte slå fel

Team Vraken
                    http://team-vraken.zoomin.se/
                    [FONT="Comic Sans MS"]Team Vraken
                    http://www.team-vraken.blogspot.com/
                    [/FONT]

Kommentera

Ang gösfisket i Ringsjön: Ut och glindra upp en gädda eller 2 klarar det flesta av, gäddor som är på hugget hugger på en sur skosula med krok på... Gösfiske kräver lite teknik och erfarenhet.

Jag var ute på Ringsjön i söndags kväll och hade ett mycket lyckat fiske, pratade med en del andra på sjön som inte tog ett skit, studerade även andra båtar i deras framfart och kan säga att felet många gör är att dom trollar för fort, enligt mig skall du inte köra mer än 0,8-1 knop om du går efter gös. Det fanns folk som kom farandes förbi mer eller mindre med böjda spötoppar.

Jag kör min Motorguide 40lbs elmotor i första läget eller andra. Är vinden hård och det går lite sjö kör jag med min Mercury 2,5hk 4-takt MEN har då drivankare i på båda sidor. 1 knop är inte mkt och de flesta bensinmotorer går fortare redan på tomgång, dessutom går motorn väldigt varm på tomgång då det bli dåligt med snurr på impellern/kylningen.

När det gäller diskutionen om yrkesfisket är det tråkigt att vissa är så trångsynta, vissa tycker att yrkesfiskare är orsaken till allt ont. SABBE skrev: "Tråkigt detta som händer i Ringsjön. En sönderfiskad sjö av yrkesfiskarna och "deras" regler" SABBE, vem tror du har planterat in Gös samt Ål från första början? Många tror att vårt mål är att fiska ut sjön, skulle det vara så smart då det är vårt levebröd sen 1919? Utan ett yrkesfiske i Ringsjön idag hade sjöns ekosystem kollapsat, sjön och dess fiskstam är anpassad efter ett yrkesfiske som har bedrivits i snart 100 år, sjön har en god tillväxt och ett MYCKET stort bestånd av fisk. Är det inte bättre att sportfiskare och yrkesfiskare njuter av skön och dess frukt sida vid sida istället för att kasta skit på varann? Jag själv är som sagt en inbiten sportfiskare på fritiden och har lärt mig oerhört mycket under den tiden jag arbetat på Ringsjöfisk. Sätt er in i hur verksamheten fungerar så ändrar ni nog syn på det hela liksom jag har gjort.

Skitfiske på er! /Gimmy

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Skruttapan, 2008-10-09, 21:59
                      171 svar
                      39 724 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Hepper2
                      av Hepper2