Äntligen har gäddfisket kommit igång... - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Äntligen har gäddfisket kommit igång...

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Äntligen har gäddfisket kommit igång...

Tjena allesammans!

Var ute på vårens första riktigt roliga gäddpass igår... Fiskade i skärgården (på finska sidan) i några grunda lekvikar och hade på en liten stund landat 6 st pigga vårgäddor.

Inomskärs verkade gäddorna inte vara riktigt på hugget, och följde endast med till båtkanten utan att hugga. Använde där rätt färglada beten (jerkar) pga. det grumliga vattnet.

Jag förflyttade mig ganska snabbt längre ut till klarare vatten och använde där mera "naturliga" beten. Salmos abborrfärgade jarkbait verkade där vara oslagbar, och gäddorna huggde friskt inne i vikarna på grunt vatten.

Trots att gäddorna högg ivrigt kom jag inte åt de riktigt stora madammerna nu heller...

Så...

Tips på hur man kan fånga de större gäddorna tas gärna emot... Räknar mig själv som nybörjare och skulle så gärna kroka någon lite större fisk... Jag har testat de flesta metoder när det kommer till gäddfiske, så alla tips är välkomna...

Tack på förhand!

Nöter du tillräckligt länge så kommer det säkerligen att kliva på något stort. Om fisken inte lekt klart kan det vara idé att testa i branterna utanför lekvikarna, testa även om de lekt färdigt. Nu på försommaren efter leken brukar grudflak med närhet till lite större djup och där betesfisk samlas vara heta ställen på stor gädda eller i närheten av platser där strömmingen leker.

\dillinja
    Pike Vobiscum

Kommentera

Tack för tipsen...

Jodå, tålamod är väl ändå främsta redskapet för att fånga gammelgäddan men alla knep som ni har är välkomna..

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
      Startad av AdamA, 2004-06-02, 17:32
      6 svar
      2 110 visningar
      0 gillar
      Senaste inlägg anteman
      av anteman